کد خبر: ۱۳۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۵ - 2016December 22
در سال‌های اخیر مطالعات زیادی ارتباطات مهم بین روده و مغز را مشخص کرده‌اند. حالا یک بررسی جدید نشان داده است که این ارتباط می‌تواند نقش مهمی در سیستم دفاع ایمنی بدن هم داشته باشد.
شفا آنلاین: مطالعات قبلی نشان داده است که مغز و روده توسط شبکه قوی از سلول‌های عصبی باهم مرتبط هستند.

به گزارش شفا آنلاین: به‌طور مثال همین شبکه عصبی است که موجب بروز احساس‌های سیری و گرسنگی در شما می‌شود. مطالعات جدید نشان داده است که این ارتباط نقش مهمی در بروز بعضی بیماری‌ها مانند پارکینسون، اوتیسم، آلزایمر، افسردگی و اضطراب دارد.


       تا سال‌های اخیر تفکر غالب این بود که سیستم ایمنی و عصبی دو دستگاه مجزا از هم هستند ولی اکنون تحقیقات به این سمت در جریان است که آیا می‌توان از داروهای موثر بر مولکول‌هایی که مسئول انتقال پیام‌های عصبی هستند (مانند دوپامین) در درمان التهاب استفاده کرد. به‌بیان‌دیگر آیا این داروها می‌توانند سیستم ایمنی را هم تحت تاثیر قرار دهند.

       محققان دانشگاه دوک بررسی خود را روی نوعی کرم نماتود به نام Caenorhabditis elegans که دارای فقط 302 سلول عصبی است انجام دادند. در نظر داشته باشید که سلول‌های عصبی مگس حدود 25 هزار و سلول‌های عصبی انسان 100 میلیارد است.

       محققان دارویی را به نام کلرپرومازین که در درمان اسکیزوفرنی استفاده می‌شود و تاثیر آن از طریق ممانعت از اثر دوپامین است، در کرم‌ها مورداستفاده قراردادند. همان‌طور که گفتیم دوپامین مولکولی است که مسئول انتقال پیام بین سلول‌های عصبی است. وقتی محققان کرم‌ها را در معرض این دارو قراردادند مقاومت آنها در مقابل میکروب پسودومونا کاهش پیدا کرد. آنها میگویند انتقال سیگنال‌های عصبی ‌توسط دوپامین می‌تواند موجب تغییر پاسخ التهابی بدن به محرک‌های خارجی شود.سپید

منبع: BBC Health
برچسب ها: روده ، مغز ، سیستم ایمنی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: