کد خبر: ۱۳۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۵ - 2016December 21
رسول دیناروند، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفته است گردش دارو با قیمت واقعی در زنجیره تامین در حال انجام است.
شفا آنلاین:به گفته دیناروند در ابتدای دولت تدبیر و امید برای نخستین بار تفاهم‌نامه‌ای بین وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت منعقد شد تا پیرو آن موضوع پرداخت یارانه‌ها، به جای تامین‌کننده روی مصرف‌کننده متمرکز شود.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  در این روند تمام داروهای یارانه‌ای با قیمت واقعی در زنجیره تامین دارو و بازار عرضه می‌شود و هنگام خرید آن از داروخانه توسط بیمار، بیمه تقبل هزینه داروهای مذکور را به‌عهده خواهد داشت و پس‌ازآن نیز وزارت بهداشت یارانه را به بیمه پرداخت می‌کند. طرحی که به گفته کارشناسان این حوزه تا کنون موفقیت‌آمیز بوده است و کاهش قاچاق دارو به کشورهای همسایه نیز از مهم‌ترین دست‌آوردهای این طرح است.

واقعی کردن قیمت دارو، موفقیت‌‌آمیز بوده است
       عبدالمجید چراغعلی،‌ رئیس انجمن علمی اقتصاد و مدیریت دارو با موفق دانستن طرح واقعی‌کردن قیمت دارو در زنجیره تامین  می‌گوید:«در‌حال‌حاضر این طرح در حال اجرا است و در بخش دارو دیگر وزات بهداشت به تامین‌کننده دارو یارانه‌ای نمی‌دهد. یارانه‌ها در اختیار بیمه‌ها قرار گرفته و هنگامی که بیمار دارو را از داروخانه تحویل می‌گیرد، بیمه هزینه‌ها را می‌پردازد.» وی ادامه می‌دهد:«اجرای این طرح موفقیت‌های خوبی به دنبال داشته است. اگر به صورت مستقیم به دارو یارانه‌ داده شود، با قیمت غیر واقعی وارد بازار می‌شود و امکان قاچاق آن به خارج از کشور فراهم می‌شود چون به نسبت کشورهای همسایه قیمت پایین‌تری خواهد داشت. اما با اجرای این طرح دارو با قیمت واقعی در داروخانه عرضه می‌شود و بیمار با دفترچه بیمه دارو را خریداری می‌کند بدون اینکه پرداختی داشته باشد و پس از آن بیمه هزینه‌ها را به داروخانه می‌پردزاد. هزینه داروهایی که در لیست بیمه هستند و مورد تائید بیمه قرار دارند، از طریق بیمه‌ها صورت می‌گیرد. این مسئله برای دولت یا بیمه‌ها نیز مفید بوده است. یعنی بودجه‌ای را که دولت به تامین‌کننده می‌پرداخت در‌حال‌حاضر به بیمه‌ها می‌پردازد.»

پرداخت قیمت دارو از سوی بیمه موجب کاهش فساد است
       حسام الدین شریف‌نیا، عضو هیئت مدیره انجمن علمی اقتصادومدیریت دارو  با بیان اینکه تجمیع صندوق‌های هزینه‌ای کاری است که سال‌هاست در دنیا انجام می‌شود، می‌گوید:« اینکه بخشی از قیمت دارو را بیمه و بخشی را وزارت بهداشت پرداخت کند، روند درستی نبوده است. درمورد تمامی داروها نیز اجرا نمی‌شد بلکه بیشتر مربوط به داروهای خاص بود. مخصوصا در مورد فاکتورهای خونی.» وی ادامه داد:«در واقع وزارت بهداشت پیش از آنکه دارو وارد بازار شود یارانه به آن پرداخت می‌کرد. برای مثال اگر قیمت واقعی دارو یک میلیون تومان بود به پنج تا شش هزار تومان می‌رسید. همان پنج تا شش هزار تومان را نیز بیمه پرداخت می‌کرد. این روند، روندی صحیح نیست. در‌حال‌حاضر تعداد محدودتری از داروها هستند که یارانه به آنها تعلق می‌گیرد. شریف‌نیا این‌که وزارت بهداشت پولی را که به عنوان یارانه برای دارو پرداخت می‌کرد را به بیمه‌ها بپردازد، روندی صحیح‌تر دانسته و می‌گوید:«در این روند این بیمه است که هزینه اصلی دارو را پراخت می‌کند. در چنین روندی یک نهاد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و این به کاهش فساد نیز می‌انجامد.»

       وی ادامه می‌دهد:«البته بحثی وجود دارد که پول یارانه‌ها کی به دست بیمه می‌رسد؟ من اطلاع پیدا کردم که پول داروهای یارانه‌ای را وزارت بهداشت به بیمه‌ها پرداخت کرده است. اگر به موقع پرداخت کنند، مشکلی به وجود نمی‌آید. اما اگر این اتفاق رخ ندهد و مطالبات به موقع پرداخت نشود، مشکلاتی را به‌وجود خواهد آورد. اما اگر این پول به‌موقع پرداخت شود قطعا به نفع بیمار، بیمه، وزارت بهداشت و کلیت نظام سلامت است.» این عضو هیئت مدیره انجمن اقتصادومدیریت دارو با بیان اینکه در صورتی که چرخه با قیمت واقعی دارو باشد، امکان بیشتر نظارت بر زنجیره تامین دارو نیز فراهم می‌شود، می‌گوید:« در صورتی که دولت با هزینه زیاد دارو را با قیمت پایین و غیر واقعی عرضه کند، امکان فساد وجود دارد و ممکن است دارو از چرخه تامین دارو خارج شود. ما با موارد متعددی رو‌به‌رو می‌شدیم که داروهایی که یارانه به آنها تعلق می‌گرفت، از کشور خارج شده و در کشورهای همسایه مصرف می‌شد آن هم به دلیل قیمت غیرواقعی که داشت. اما اگر بیمه این هزینه‌ها را پرداخت کند، از این مشکلات کاسته خواهد شد، چون می‌تواند نظارت دقیق‌تری داشته باشد.» شریف‌نیا در مورد کاهش مصرف دارو با واقعی‌شدن قیمت می‌گوید:«قطعا این مسئله می‌تواند کمک‌کننده باشد آن هم به این دلیل که بیمه برای داروهای خاص سقف تجویز قرار می‌دهد. یعنی بیمار بیش از یک اندازه مشخص شده نمی‌تواند دارو مصرف کند. چنین روندی قطعا در تجویز منطقی دارو نیز تاثیرگذار خواهد بود.»

واقعی شدن قیمت دارو موجب کاهش سو مصرف آن می‌شود
       محمدحسن ابوالحسنی، رئیس اسبق رئیس دفتر سیاست‌گذاری و نظارت بر تعرفه و هماهنگی بیمه‌ای وزارت بهداشت،  با تاکید بر اینکه در گذشته نیز واقعی شدن قیمت دارو موردتوجه قرارگرفته بود، گفت:«این مسئله درباره برخی از داروها مطرح‌شده بود. به دلیل اینکه دارو در داروخانه‌ها با قیمت پایین عرضه می‌شد،‌ متعاقب آن قاچاق رخ می‌داد.» وی ادامه داد:«به همین دلیل تصمیم گرفته شد قیمت دارو در هنگام عرضه واقعی باشد. درگذشته ما پیشنهاد دادیم پول برخی از داروها که برای بیمار حیاتی نیست مانند استامینوفن گران‌تر شود. چون برخی از داروها را مردم خودسرانه مصرف می‌کردند و سومصرف آن نیز بسیار بالابود و حتی چون استامینوفن و کدئین ما که خوب بود مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: