کد خبر: ۱۳۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۵ - 2016December 21
صدای اعتراض دستیاران این بار از کرمانشاه به گوش رسید. بعد از گذشت مدت کوتاهی از تجمع و ارسال نامه دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران حالا دستیاران دیگر دانشگاه‌ها نیز با ارسال نامه مشکلات خود را طرح کرده و به آنچه ازنظرشان نقص یا ظلم است، اعتراض کردند.
شفا آنلاین:   موضوع اعتراض‌ها اگرچه متفاوت است اما موضوعاتی نظیر ساعت کاری طولانی و شیفت‌های اضافه و قرار گرفتن دستیار به‌عنوان نیروی درمانی ارزان‌قیمت ازجمله موارد مشترک بین تمامی نامه‌های اعتراضی است.

   به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید     یکی از دستیاران معترض  می‌گوید: «مشکلات دستیاری در تمام کشور ثابت است . فقط در دانشگاه‌های تیپ یک احتمالا شرایط کمی بهتر باشد. برای مثال یک سال است که به دستیاران دانشگاه علوم پزشکی تهران کارانه پرداخت می‌کنند اما هنوز کارانه‌ای به ما پرداخت نکرده و صرفا با دستیاران قرارداد بسته‌اند.»

       او بابیان اینکه شرایط در شهرهای کوچک خیلی بدتر است، به‌خصوص برای دانشجویانی که بومی نیستند، اضافه می‌کند: «بعد از طرح تحول نظام سلامت تعداد مراجعه‌کنندگان دو برابر شده است.»

       او با اشاره به استدلال محمد جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به نامه اعتراضی مبنی بر اینکه «دستیاران،‌ دانشجو هستند نه نیروی ارائه‌دهنده خدمات درمانی.»، می‌گوید: «اگر ما دانشجو هستیم باید مهر دانشجویی بزنیم. چرا باید از مهر و شماره نظام پزشکی‌ام استفاده کنم و بیماران را درمان کنم، اما درنهایت ماهیانه 900 هزار تومان دریافت کنم؟ درحالی‌که فقط 700 هزار تومان باید اجاره بدهم.»

       او می گوید:«اسفندماه 93 درخواست پرداخت کارانه به دستیاران کردیم اما مسئولان اعلام کردند به شرطی کارانه پرداخت می‌کنند که قرارداد امضا کنیم. در قرارداد مبلغ تعیین‌شده بین 200 هزار تومان تا 350 هزار تومان بود که همراه با کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌شد.»

       او می‌گوید همین کارانه حداقلی هم تنها برای 6 ماه فعالیت در سال گذشته پرداخت‌شده و دست‌کم حدود 10 ماه طلب داریم.

کارانه مختلف برای هر رشته تخصصی!
       تفاوت در پرداختی کارانه به دستیاران یک‌رشته از دیگر چالش‌های جدیدی است که گویا فقط دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با آن روبه‌رو هستند. یکی از این دستیاران در اعتراض به این موضوع می‌گوید: «مسئولان دانشگاه می‌گویند دستیاران رشته تخصصی قلب بسیار زحمت می‌کشند. به همین دلیل هم هست که اغلب این دستیاران در اعتراض‌ها شرکت نمی‌کنند.»

       او اضافه می‌کند: «کارانه دستیاران رشته قلب بین 700 هزار تومان یا حتی بیشتر است. به نظر می‌رسد مسئولان رده‌بالای دانشگاه که در همین رشته تحصیل می‌کنند هم به نفع رشته خود استفاده کرده‌اند.»

       این در حالی است که دستیاران رشته ارتوپدی نسبت به این موضوع معترض بودند و قرارداد مربوط به پرداخت کارانه را امضا نکردند و کارانه‌ای به آنها پرداخت‌نشده است. حالا بیمارستان طالقانی هم می‌گوید توان پرداخت کارانه به دستیاران را ندارد.

       بنا به گفته دانشجویان زمانی که دستیاران مطالبه کارانه بیشتر می‌کنند، مسئولان دانشگاه به آنها پیشنهاد می‌کنند که به‌عنوان پزشک عمومی کشیک بدهند یا خدمات درمانی ارائه دهند تا ماهیانه مبلغی را به کارانه آنها اضافه کنند. این در حالی است که اگر قرار باشد حقوق واقعی بابت همان میزان کشیک را به یک پزشک عمومی بدهند هم بسیار بیشتر است.

ابهام در تعیین میزان کارانه دستیاران
       در نامه‌ای که دستیاران معترض دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خطاب به حسین کریم، رئیس دانشگاه نوشته‌اند آمده است: «بی‌اعتمادی به سیستمی که به نام آموزش، بیشترین حجم کار ممکن را طلب می‌کند، ساعات کاری واضحا زیاد و غیرانسانی و غیرفیزیولوژیک، افسردگی و خستگی و افزایش درصد خطا متعاقب حضور طولانی در بیمارستان و عدم استقلال مالی در طول دوره دستیاری تاثیراتی عمیق و غیرقابل‌انکار نه‌فقط در دوران دستیاری که در همه طول طبابت ایشان خواهد گذاشت.»

       در بخش دیگری از این نامه آمده است: «آنها که هفت سال را در دوره عمومی گذرانده‌اند، از حق کار به‌عنوان پزشک عمومی برای گذران امورات روزمره‌ زندگی خویش نیز محروم هستند. همانطور که خود می‌دانید، این کمک هزینه ناچیز به‌هیچ‌وجه پاسخگو و شایسته‌ نیازهای یک پزشک عمومیِ در حال گذراندنِ دوران دستیاری نیست و بسیاری از دستیاران در سنین 30 سال به بالا و تعداد زیادی از آنها متاهل هستند و اجازه کار در هیچ مرکزی به‌غیراز دانشگاه را ندارند و حالا سوال اینجاست دستیاری که از هر سو تحت‌فشار و تعهدات ناعادلانه است چه راهی برای حل مشکلات متعدد خویش دارد؟ »

       براساس این نامه اساسنامه هیئت‌امنای دانشگاه برخلاف مصوبه وزارت بهداشت است که میزان کارانه را 15 درصد از تعرفه خدمات درمانی مشخص کرده است: «دستیاران سال اول مبلغ دو میلیون ریال، دستیاران سال دوم، دو میلیون و پانصد هزار ریال، دستیاران سال سوم سه میلیون ریال و دستیاران سال چهارم سه میلیون و پانصد هزار ریال، در هرماه تفاوت فاحش مبالغ قرارداد با مصوبه وزارت بهداشت ،عدم پرداخت به‌موقع همین مقدار اندک و معوقه‌های 9 ماهه و امضای قرارداد اجباری با دانشگاه جهت دریافت کارانه و همچنین پرداخت متفاوت کارانه در رشته‌های مختلف و کسر مالیات از مبالغ کارانه موجب مشکلات عدیده‌ای گشته و دلسردی دستیاران عزیز را در پی داشته است.» اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که وزارت بهداشت در همین مصوبه اختیار نهایی در تعیین میزان کارانه پرداختی به دستیاران را به تصمیم هیئت‌امنای دانشگاه‌ها واگذار کرده است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجوز طبابت در حیطه عمومی برای دستیاران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
من اصلا متوجه نمیشم.خوب چرا اجازه طبابت در حیطه پزشک عمومی در طی این 4 سال به دستیاران داده نمیشود
نه حقوق داده شود نه اجازه طبابت در حیطه پزشکی عمومی.یعنی 4 سال تمام فریز پولی.
اگر گفته میشود مشکل بودجه است خوب چرا در تعهدی که ابتدا گرفته میشود حق طبابت در حیطه پزشکی عمومی سلب میشود.تمامی دستیاران پزشکی مدرک طبابت عمومی رو به نوعی دارند.میتوان در همون اورژانس ها به صورت پزشکان اسکرین یا حتی در مطبهای خودشان طبابت در حیطه عمومی کنند.این کجایش مشکل ساز است؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: