کد خبر: ۱۳۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 20
آمار عباس کبریایی‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران درباره وضعیت اقتصاد دارو چنین است: «صنعت داروسازی تاکنون با کمتر از 800 میلیون دلار وابستگی ارزی 97 درصد نیازهای دارویی کشور را در داخل تامین کرده است.»
شفا آنلاین:   او در نشست تخصصی روابط عمومی شرکت‌های دارویی، گفت: «البته اصلا نمی‌توان ادعا کرد که همه اجزای دارو در داخل کشور ساخته شوند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  به هرحال وابستگی به ماشین‌آلات، وابستگی به مواد جانبی و مواد اولیه وجود دارد. با این حال وابستگی ارزی در حال حاضر حدود 800 میلیون دلار است، در حالی که برای 3 درصد باقی‌مانده نیازهای دارویی، بیش از 1 هزار و 100 میلیون دلار هزینه می‌شود.»

       رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تصریح کرد: «به عبارت دیگر 60 درصد ارز دارویی کشور، برای 3 درصد از داروهای وارداتی مورد نیاز کشور، هزینه می‌شود. تصور کنید این نسبت 80 به 20 شود! به هرحال می‌تواند برای کشور چالش جدی را به همراه داشته باشد.»

       کبریایی‌زاده تاکید کرد: «متاسفانه برخی افراد نادانسته و گاهی کوک شده، سنگ جلوی پای صنعت شده، در نتیجه باعث تعطیلی کارخانه‌ها و رکود صنعت می‌شوند. آنها مسبب از دست رفتن شغل و بیکار شدن نیروی کار می‌شوند. ما این روزها شاهد بسیاری از این موارد هستیم. گاهی انسان کلامی از دهانش خارج می‌شود که غیر دوست آن کلام را در دهانش گذاشته است. من نمی‌گویم دشمن، می‌گویم غیر دوست و فرصت طلبی که فرصت‌هایش در جای دیگری وجود دارد.»

       او با اشاره به وضعیت صنعت داروسازی در دوره قبل و بعد از انقلاب گفت: «به دلیل تحریم‌های همزمان با دوره جنگ، صنعت داروسازی به طور خاص مورد توجه قرار گرفت. زمانی که کشور در خصوص تامین برخی از داروها دچار مشکل بود. رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان اینکه قبل از انقلاب دانش پایدار شده تولید دارو وجود نداشت، ادامه داد: «بعد از انقلاب، دولت توجه ویژه‌ای به صنعت داروسازی داشت، به طوری که نسبت وابستگی ارزی 70 درصدی قبل از انقلاب، به کمتر از 20 درصد در پایان جنگ رسید. همین امر پیام بزرگی برای همه ما دارد که می‌توان با توسعه ساختارها در کشور، وابستگی را کاهش داد و اعتماد ملی را تقویت کرد.»

تثبیت دانش داروسازی در کشور
       رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در خصوص نقش صنعت داروسازی در تقویت امنیت ملی گفت: «یکی از دلایل اهمیت دارو این است که دارو نقش کلیدی در ارتقا شاخص‌های سلامت جامعه دارد. دوم اینکه های‌تک است و تکنولوژی در آن وجود دارد. به عبارت دیگر داروسازی چهارراه علوم است کسانی که به دانش داروسازی دست پیدا می‌کنند، حتما باید دانش شیمی، ریاضیات، فیزیک و بیولوژی را داشته باشند.»

       کبریایی‌زاده افزود: «بنابراین کشوری که صنعت داروسازی دارد، صنعتی است که برخوردار از زیرساخت‌هایی چهارگانه علم اصیل است. در طی سال‌های گذشته این دانش را به دست آمده و تضمین شده که حتی مواد اولیه در داخل کشور تولید شود. در حال حاضر جزو کشورهایی هستیم که محققین و مدیران جوانی دارد. بی‌اغراق می‌گویم یک زمانی ما سوژهای توسعه یافته را وارد می‌کردیم و بجا هم بود که وارد کنیم ولی امروز همکاران ما این ادعا را می‌کنند که به سمت توسعه سوژ‍ حرکت می‌کنند.»

       او افزود: «صنعت داروسازی هم در ارتقا شاخص‌های سلامت و هم در تثبیت دانش و فناوری در کشور نقش کلیدی داشته است و نتیجه آن ایجاد امنیت خاطر در جامعه بود که مردم نگرانی در خصوص کمبودهای دارویی نداشته باشند. من از خاطرم نمی‌رود در دوران جنگ مرحوم دکتر شفیعی آمد و گفت: آمیل نیتریت به ایران نمی‌دهند و ما باید برویم بسازیم. در آن زمان جوان‌هایمان با عوامل خون شهید می‌شدند. کسانی که سم را به عراق می‌دادند آنقدر وجدان نداشتند که دارویش را به ما بدهند. اکنون با حملات داعش به عراق، همان سم برای آنها استفاده شد و عراقی‌ها دارویش را از ما گرفتند.»

93 درصد میزان اعتماد ملی به دارو
       او با بیان اینکه اخیرا هجمه‌های بی‌انصافانه و ناآگاهانه‌ای در مورد صنعت داروسازی صورت می‌گیرد، گفت: «ما باید این صنعت را به مخاطبین خود بشناسانیم و قابلیت‌های این صنعت را نشان دهیم. بسیاری از پزشکان شناخت کافی از علوم داروسازی ندارند و خطوط داروسازی را ندیدند ولی ما اتاق عمل و بیمارستان را می‌بینیم. بسیاری از آنها اطلاعی از خطوط داروسازی ندارند.»

       کبریایی‌زاده معتقد است که در زمینه تجویز داروی ایرانی از سوی پزشکان، بر این اعتقاد است که شرکت‌های داروسازی کوتاهی کرده‌اند. او در این خصوص گفت: «اکثر پزشکان واقعا دلشان می‌خواهد که داروی ایرانی بنویسند اما ما کوتاهی کرده‌ایم چرا که بیشتر از یک سال و نیم است که از شرکت‌های داروسازی می‌خواهیم که انجمن‌های علمی را دعوت کنید تا کارخانه‌ها و خط تولید شما را ببینند. پزشکان اصلا آشنا نیستند و فکر می‌کنند کارخانه داروسازی مانند کارخانه‌های دیگر، صنعتی هستند. در حالی که مقرراتی که در کارخانه داروسازی رعایت می‌شود و تعریفی که از کیفیت وجود دارد، در ذهن پزشکان ما وجود ندارد.»

       رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران درباره میزان اعتماد داروها در داخل کشور توضیح داد: «میزان نسبت اعتماد در برخی از کشورها 72 درصد است. این نسبت در کشورهای مدعی به 93 درصد می‌رسد و در ایران هم به همین میزان اعتماد و اطمینان وجود دارد. بنابراین بزرگ‌ترین خدمتی که جامعه داروسازی به کشور کرده است، فراهم کردن این بستر در داروخانه‌ها است. صنعت داروسازی ما باید روزبه‌روز آن را تکامل کند تا با اطمینان بیشتری به جامعه این پیام را بدهد که شریک ارتقا شاخص‌های سلامت در جامعه هستند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: