کد خبر: ۸۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 08
رئیس سازمان غذا و دارو:
شفاآنلاین:سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کشور ترکیه فناوری پیشرفته داروسازی خود را از ایران وارد می‌کند، گفت: این در حالی است که صادرات آنها اکنون سه برابر صادرات دارویی ما است.

به گزارش شفاآنلاین : رسول دیناروند در جریان دیدار سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر با وزیر بهداشت و مقامات این وزارتخانه در مورد بازار دارویی ایران توضیحاتی داد.

وی با بیان اینکه ایران 4 تا 5 دهم بازار دارویی و تجهیزات و لوازم آرایشی بهداشتی دنیا را در اختیار دارد، گفت: این که برخی می‌گویند ایران اولین مصرف‌کننده لوازم آرایشی و دومین مصرف‌کننده دارو در دنیا است درست نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو با موضوع تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت‌: تولیدات ما در تجهیزات پزشکی و لوام آرایشی کم و در دارو و لوازم بهداشتی زیاد است.

به گفته وی در مجموع 50 درصد کالاهای بازار ایران تولید داخل هستند و از این بازار 10 میلیاردی 30 درصد متعلق به کالاهای وارداتی و 20 درصد متعلق کالاهای قاچاق است.

دیناروند با تأکید بر اینکه 97 درصد داروی مصرفی کشور تولید داخل است، گفت: سرانه مصرف دارو در ایران 54 دلار و متوسط جهانی سرانه مصرف 135 دلار است همین طور سهم واردات ما از نظر عددی ناچیز است اما یک سوم بازار ریالی ما را واردات تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش سه برابری قیمت دلار بازار دارو به صورت انبساطی رشد داشته است، گفت: اگر قیمت دارو را به دلار محاسبه کنیم داروهای ما گران نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه در سال 93 وابستگی ارزی در دارو کاهش یافته است، گفت: نکته‌ای که خیلی مهم است صادرات دارو است که ما در سال 93 به بالاترین میزان صادرات از سال 84 تاکنون رسیدیم.

وی با انتقاد از این موضوع که سیاست ایران توسعه صادرات نیست، گفت: در وزارت خارجه هم سیاست توسعه صادرات دارو دیده نمی‌شود و ما شاهد هستیم که در زمان بحران دارو سفرایمان تفکر واردات دارو را داشتند.

دیناروند با ذکر ترکیه به عنوان یک مثال در صادرات دارو گفت:‌ ظرفیت دارویی ایران و ترکیه تقریباً یکسان است و در داروهای با تکنولوژی بالا ما از این کشور بسیار جلوتر هستیم به طوریکه ترکیه تکنولوژی خود را از ایران وارد می‌کند اما صادرات ترکیه اکنون سه برابر ما است و آنها برنامه‌ریزی کردند تا ظرف ده سال آینده صادرات دارویی خود را به 11 میلیارد دلار برسانند در حالی که هدف ما رسیدن به عدد یک میلیارد و 500 میلیون دلار است.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: باید نگاه‌های خود را از درون‌نگری به برون‌نگری تغییر دهیم و به صادرات اهمیت دهیم ما مشاهده می‌کنیم وقتی رئیس جمهور و وزرای دو کشور به ایران و ترکیه با هم ملاقات می‌کنند اولین موضوعی که طرف ترک به آن می‌پردازد بحث صادرات دارو به ایران است و ما نیز از سفرا می‌خواهیم که به مانند ترکیه این موضوع را سرلوحه خود قرار دهند و حداقل بتوانیم بازار کشورهای درجه دو و سه را از آن خود کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: وقتی ترکیه می‌تواند صادرات خود را 20 برابر کند ما نیز می‌توانیم صادرات را 6 برابر افزایش دهیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: