کد خبر: ۱۳۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 18
هم اکنون به ازای هر یکهزار تن جمعیت کشور ، 67 / 1 تخت بیمارستانی وجود دارد که هدفگذاری کرده ایم این میزان را در سال های انتهایی برنامه ششم توسعه به 6 / 2 تخت به ازای هر یکهزار تن برسانیم .

شفا آنلاین:معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: 55 هزار و 816 تخت از 96 هزار تخت بیمارستانی فعلی کشور فرسوده است.
به گزارش شفا آنلاین، سیدعلی صدرالسادات روز یکشنبه در این کنگره افزود: هم اکنون به ازای هر یکهزار تن جمعیت کشور ، 67 / 1 تخت بیمارستانی وجود دارد که هدفگذاری کرده ایم این میزان را در سال های انتهایی برنامه ششم توسعه به 6 / 2 تخت به ازای هر یکهزار تن برسانیم .
صدرالسادات افزود: در ابتدای دولت فعلی ، 96 هزار تخت بیمارستانی داشتیم که در نظر است آن را به 167 هزار و 500 تخت افزایش دهیم و اکنون نیز 40 هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت است.
وی همچنین اظهارکرد: هزینه افزایش تخت های بیمارستان به حد مورد نیاز ، 52 هزار میلیارد ریال برآورد می شود که فقط یکهزار میلیارد ریال آن را داریم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: برای تکمیل بهره برداری از تخت های بیمارستانی با تکیه بر منابع دولتی به زمان زیادی نیاز است.
وی با اشاره به طرح بیمارستانی 15 هزار تخت در مناطق محروم هم ابراز امیدواری کرد که ظرف چند ماه آینده نیز 21 هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره برداری برسد که این طرح، بزرگ ترین طرح درمانی کشور طی 30 سال اخیر خواهد بود.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: همچنین 30 بیمارستان بیش از 200 تخت خوابی قبل از دولت فعلی به بهره برداری خواهد رسید.
صدرالسادات افزود: یکهزار و 200 طرح عمرانی در قالب طرح تحول سلامت برای ساخت کلینیک های ویژه تخصصی ، بلوک های زایمان، مراکز سرطان، اورژانس و تخت های مراقبت های ویژه در سراسر کشور در حال اجراست که برآورد می شود 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار دولتی را به خود اختصاص دهند.

**هدفگذاری 570 بیمارستان برای ارتقای هتلینگ
معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از بخش های مربوط به طرح تحول نظام سلامت ، ارتقای هتلینگ (خدمات غیر پزشکی به بیمار بستری) بیمارستان هاست؛ چراکه شرایط قبلی هتلینگ به علت کیفیت پایین، توهین به مردم بود؛ بنابراین 570 بیمارستان را برای ارتقای هتلینگ ، هدفگذاری کرده ایم.
صدرالسادات افزود: میانگین پیشرفت فیزیکی برای ارتقای هتلینگ بیمارستان ها، 80 درصد در بخش بستری ، 46 درصد در بخش اورژانس ها و 35 درصد در اتاق عمل بوده است.

**فرسودگی گسترده ای در ساختار بیمارستان ها داریم
این مقام مسئول دروزارت بهداشت گفت: فرسودگی گسترده ای در ساختار ، تاسیسات و تجهیزات بیمارستان های کشور داریم و نمی توانیم بطور بهینه از آنها نگهداری کنیم که این مساله به توجه بیشتر و برنامه ریزی دقیق تری نیاز دارد و همچنین برای اصلاح فضاهای بیمارستانی باید هزینه های سنگینی انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: تاخیر زیادی در اجرای طرح های بیمارستانی داریم که بخشی از آن به مدیریت نامناسب، مشکلات بهره وری منابع و زیرساخت ها بازمی گردد اما تغییر در محدوده اجرای طرح ها از دلایل اصلی تاخیرها در ساخت و ساز به شمار می رود که هزینه های زیادی ایجاد می کند.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای ارتقای شاخص های فیزیکی و عمرانی در حوزه سلامت، برنامه کلانی را طراحی کرده است و این برنامه درزمان حاضر در حال اجراست. چالش های عمده ای در شاخص های فیزیکی حوزه سلامت وجود دارد که کمبود منابع مهم ترین آن به شمار می رود و منابع دولتی به هیچ وجه کفاف این کار را نخواهد داد.

**خانه های بهداشت در کشور افزایش خواهند یافت
معاون وزیر بهداشت گفت: می خواهیم سرانه فضاهای بهداشتی را از 44 متر مربع به 75 متر مربع به ازای هر یکهزار تن جمعیت کشور برسانیم و امیدواریم که به این هدف برسیم.
صدرالسادات افزود: همچنین در نظر است شمار مراکز جامع سلامت شهری از یکهزار و 129 مرکز به 2هزار و 716 مرکز و شمار خانه های بهداشت از 14 هزار و 623 خانه به 18 هزار و 179 خانه افزایش یابد.

**22 متر مربع برای هر دانشجوی وزارت بهداشت
معاون وزیر بهداشت گفت: با توجه به افزایش دانشجویان پزشکی ، قرار است استاندارد فضای آموزشی از 10 مترمربع به ازای هر دانشجو به 22 متر مربع برسد ؛ ضمن اینکه 361 دانشکده در حوزه وزارت بهداشت داریم که می خواهیم آنها را به 508 دانشکده مجهز برسانیم .
وی با اشاره به فرسوده بودن تعداد قابل توجهی از این دانشکده ها ادامه داد: 21 دانشکده وزارت بهداشت نیز استیجاری است و نمی توان برنامه بلندمدتی برای آنها داشت.

**تجهیزات پزشکی 224 بیمارستان تحت پوشش سامانه نگهداشت
معاون وزیر بهداشت گفت: تجهیزات گرانقیمتی در بیمارستان ها وجود دارد که توجه کمی به آنها می شود. بنابراین در برنامه نگهداشت منابع، سیستمی برای تمام بیمارستان ها طراحی شد تا از این تجهیزات نگهداری کنند که تا سال گذشته حدود 24 بیمارستان تحت پوشش این سامانه قرار گرفتند.
وی ادامه داد: امسال نیز 224 بیمارستان با 71 هزار تخت تحت پوشش این سامانه قرار گرفت و در مرحله بعدی ، 259 بیمارستانی دولتی دیگر تحت پوشش این سیستم قرار خواهد گرفت که با این کار هزینه های تعمیر و مدت زمان رسیدگی به تعمیرات به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
سومین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات با شعار ایجاد عزم ملی برای مشارکت های مردمی در جهت ساخت و تجهیز بیمارستان های ایمن با طراحی‌های نوآورانه به مدت 2 روز 28 و 29 آذر ماه در سالن همایش رازی برپاست
برچسب ها: کنگره ، بیمارستان ، تخت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: