کد خبر: ۱۳۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 18
پژوهشگران جوان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اختراع 'دستگاه تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب فراجمجمه ای قابل برنامه ریزی توسط رایانه ' گام مهمی در کاهش مشکلات بیماران دچار افسردگی، پارکینسون و اختلالات تمرکزی برداشتند.

شفا آنلاین:پژوهشگران جوان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اختراع 'دستگاه تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب فراجمجمه ای قابل برنامه ریزی توسط رایانه ' گام مهمی در کاهش مشکلات بیماران دچار افسردگی، پارکینسون و اختلالات تمرکزی برداشتند.
به گزارش شفا آنلاین، طراحی و ساخت 'دستگاه تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب فراجمجمه ای قابل برنامه ریزی توسط کامپیوتر' حاصل تلاش دکتر 'فرزاد توحیدخواه' استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و 'زینب اسماعیل پور'، 'گلناز بغدادی'، 'امیر رجبی مقدم' و 'فاطمه یاوری' دانشجویان این دانشگاه است که با همکاری ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری به سرانجام رسیده است.
این پروژه به عنوان یکی از طرح های منتخب سال 95 در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.
'گلناز بغدادی' درباره این طرح پژوهشی گفت: در زمان حاضر، نمونه مهندسی دستگاه ساخته شده است و در کلینیک های روانشناسی، توانبخشی و روانپزشکی، دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی مرتبط با مهندسی پزشکی برای افزایش تمرکز، توجه و کاهش افسردگی و افزایش حافظه استفاده می شود.
وی با بیان اینکه از این دستگاه در داخل ایران و خارج کشور استفاده می شود، افزود: تاکنون نمونه داخلی این دستگاه را نداشته ایم و دستگاهی که برای اولین بار در کشور ساختیم مزایایی نسبت به نمونه خارجی دارد و قابلیت ها و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران می گذارد.
بغدادی درباره ویژگی های برتر این طرح توضیح داد: این دستگاه، امکان ذخیره اطلاعات توسط یک پورت 'یو اس پی' USP که با یک فلش وصل می شود را برای ما فراهم می کند و دانشجویان مهندسی پزشکی و الکترونیک می توانند از این اطلاعات در پروژه های تحقیقاتی خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از امکانات دستگاه این است که با یک پورت سریال به کامپیوتر وصل می شود و قابل برنامه ریزی توسط کامپیوتر است و کاربران می توانند هر شکل موج دلخواه خود را به دستگاه اعمال کنند و نمونه های جدیدی را طراحی کنند.
دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: الان در کلینیک ها از این دستگاه برای درمان بیماران دچار افسردگی، پارکینسون و کسانی که مشکل توجه و تمرکز دارند استفاده می شود.
وی درباره چگونگی و مدت زمان استفاده از این دستگاه نیز گفت: بیمار همانند جلسات فیزیوتراپی، بین 7 تا 10 جلسه و هر بار حدود 45 دقیقه زیر دستگاه قرار می گیرد.
بغدادی درخصوص ماندگاری اثر دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای نیز بیان داشت: ماندگاری اثر آن به شدت مشکل بیمار برمی گردد و ممکن است برای برخی افراد، دوره کوتاه تری لازم داشته باشد و بعضا اثر آن تا سه ماه باقی می ماند و افراد بعد از آن، می توانند مجددا مراجعه کنند.
وی یادآور شد: حتی در مواردی نیز پزشک، پروتکل را ارائه می دهد و ما آن را روی دستگاه تنظیم می کنیم و فرد می تواند دستگاه را به منزل ببرد و به میزان تجویز پزشک، از دستگاه استفاده کند و بعد از اتمام مدت درمان، آن را کنار بگذارد و هر زمان که پزشک، تشخیص داد دوباره از دستگاه استفاده کند.
به گفته بغدادی، نمونه مهندسی دستگاه، مراحل آزمایشی را با موفقیت سپری کرده و به تولید نیمه صنعتی رسیده و پیش سفارش های آن نیز آماده شده است.
هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار از 24 آذرماه به منظور معرفی جدیدترین محصولات و دستاوردهای 84 دانشگاه ،36 پژوهشگاه، 30 پارک علم و فناوری، 6 مرکز رشد و 82 موسسه دولتی و غیردولتی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران گشایش یافته و تا 28 آذرماه برپاست.
در این نمایشگاه با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، پارک ها و مراکز رشد علمی و فناوری و محققان کشور، 52 طرح منتخب رونمایی شد
برچسب ها: جمجمه ، دستگاه ، فناوری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: