کد خبر: ۱۳۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 19
آپاندیسیت یک بیماری است که طی آن آپاندیس شما ملتهب و پر از چرک می‌شود. آپاندیس شما یک کیسه انگشتی‌شکل است که از روده بزرگ منشعب شده و سمت راست پایین شکم قرار دارد.
شفا آنلاین:برای این ساختار کوچک هیچ گونه کارکرد ضروری شناخته نشده اما این به آن معنی نیست که نمی‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. آپاندیسیت دردی را ایجاد می‌کند که معمولا در اطراف ناف شما شروع شده و سپس به سمت راست پایین شکم منتقل می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین: درد آپاندیسیت معمولا طی یک دوره 18-12 ساعته افزایش می‌‌یابد و در نهایت بسیار شدید می‌شود.

       آپاندیسیت هر شخصی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد اما اغلب در افراد سنین 30-10 سال رخ می‌دهد. درمان استاندارد آپاندیسیت عمل جراحی جهت برداشتن آپاندیس است.

نشانه‌ها
علائم و نشانه‌های احتمالی آپاندیسیت عبارتند از:
درد تیرکشنده‌ای که در اطراف ناف شروع می‌شود و اغلب به سمت راست پایین شکم منتقل می‌شود.
دردی که طی چند ساعت شدیدتر می‌شود.
حساسیت (Tenderness) در برابر فشاری که شما در سمت راست پایین شکم اعمال می‌کنید.
هنگامی که سمت راست پایین شکم فشار داده شده و سپس فشار به سرعت برداشته می‌شود، درد شدیدی در این ناحیه رخ می‌دهد (حساسیت برگشتی)
زمانی که شما سرفه می‌کنید، راه می‌روید یا دیگر حرکات جنبشی را انجام می‌دهید، درد بدتر می‌شود.
تهوع
استفراغ
از دست دادن اشتها
تب خفیف
یبوست
ناتوانی در دفع گاز
اسهال
تورم شکم
محل درد ممکن است با توجه به سن شما و موقعیت آپاندیس متفاوت باشد. به خصوص در کودکان و زنان باردار ممکن است درد آپاندیسیت در مکان‌های مختلف احساس شود.

علل ایجاد کننده
علل آپاندیسیت همیشه مشخص نیست. گاهی اوقات آپاندیسیت می‌تواند در نتیجه یکی از علل زیر رخ دهد:
• انسداد: باقیمانده مواد غذایی یا یک قطعه مدفوع سخت (مدفوع سنگ‌مانند) می‌تواند سبب مسدود شدن دهانه مجرای آپاندیس شما شود.
• عفونت: همچنین آپاندیسیت ممکن است به دنبال عفونتی مانند عفونتی ویروسی دستگاه گوارش یا در نتیجه سایر انواع التهاب ایجاد شود.
در هر دو مورد، باکتری داخل آپاندیس به سرعت تکثیر شده، سبب التهاب، تورم و تجمع چرک در آپاندیس می‌شود. اگر این وضعیت به سرعت درمان نشود، آپاندیس ممکن است پاره شود.

عوارض
آپاندیسیت می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند، مانند:
• پاره شدن آپاندیس: اگر آپاندیس شما پاره شود، محتویات روده‌های شما و ارگانیسم‌های عفونی می‌تواند به داخل حفره شکم نفوذ کند. این امر می‌تواند سبب عفونت حفره شکمی شما (پریتونیت) شود.
• تشکیل کیسه چرک در شکم: اگر آپاندیس شما پاره شود، عفونت و نفوذ محتویات روده‌ای ممکن است در اطراف آپاندیس تشکیل آبسه (کیسه عفونت) دهد. آبسه آپاندیس قبل از اینکه پاره شده و سبب عفونت گسترده‌تر در حفره شکم شود، نیازمند درمان است.

آمادگی برای ویزیت پزشک
در صورت وجود دردهای شکمی به پزشک خانوادگی خود یا یک پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر پزشک برای شما تشخیص آپاندیسیت داد، شما احتمالا در بیمارستان بستری شده و به یک جراح ارجاع داده می‌شوید که می‌تواند آپاندیس شما را خارج کند.
سوالاتی که ممکن است پزشک از شما بپرسد:
به منظور تشخیص بیماری شما، احتمالا پزشک سوالاتی درباره علائم و نشانه‌هایتان خواهد پرسید، که عبارتند از:
 چه زمانی برای اولین بار شما دچار دردهای شکمی شده‌اید؟
 چه بخشی از شکم شما درد می‌کند؟
 آیا درد از یک قسمت شکم شما به قسمت دیگر منتقل می‌شود؟
 شدت درد چه میزان است؟
 چه چیزی درد شما را تشدید می‌کند؟
 چه چیز به از بین رفتن درد شما کمک می‌کند؟
 آیا شما تب دارید؟
 آیا شما احساس تهوع دارید؟
 چه علائم و نشانه‌های دیگری دارید؟
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر شما یا فرزندتان دچارعلائم و نشانه‌هایی شده‌اید که سبب نگرانی‌تان می شود، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد شکمی آنقدر شدید است که شما قادر به نشستن یا یافتن یک موقعیت راحت نیستید، در این صورت شما نیازمند توجه فوری پزشکی هستید.
سپید
منبع: Your Doctor
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: