کد خبر: ۱۳۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
ابزار پیامبر برای هدایت مردم تنها اخلاق و رفتارش بود و همه کسانی که امروز مدعی دین پیامبر هستند باید در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی‌شان اخلاق مدار باشند

شفا آنلاین:وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم خود مراقبتی و نقد از درون در جامعه پزشکی گفت: کسانی که در جهت تخریب سرمایه‌های اجتماعی قدم بر می‌دارند و به اسم اطلاع رسانی افشاگری می‌کنند در جهت منافع ملی و اهداف شهدا و رهبری گام بر نمی‌دارند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید حسن هاشمی در همایش اخلاق، تعهد حرفه‌ای قوانین و حقوق پزشکی ضمن تبریک ولادت پیامبر اسلام گفت: ابزار پیامبر برای هدایت مردم تنها اخلاق و رفتارش بود و همه کسانی که امروز مدعی دین پیامبر هستند باید در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی‌شان اخلاق مدار باشند به ویژه جمهوری اسلامی ایران که افتخار می‌کند کشوری اسلامی است و می‌خواهد آرمان‌های اسلامی و انقلابی خود را به جهان عرضه کند.

وی با بیان اینکه گاهی درباره سقوط اخلاق در صنوف مختلف می‌شنویم افزود: از من درباره سوء رفتار درجامعه پزشکی زیاد می‌پرسند و من معتقدم که اگر  کلیت جامعه از نظر اخلاقی سقوط کرد همه صنوف و گروه‌های جامعه از راس آن تا قاعده‌اش که مردم‌اند از نظر اخلاقی سقوط می‌کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم براساس رفتار مسئولانشان رفتار و کردارشان را تعیین می‌کنند ادامه داد: اگر اخلاق نزد مسئولان اجرایی، قضایی و غیره محترم شمرده شود، در جامعه نیز به آن احترام می‌گذارند در غیر این صورت در جامعه هیچ کس احترامی برای اخلاق قائل نیست، بنابراین نمی‌توان گفت که جامعه پزشکی، مهندسی، قضات و غیره دچار تنزل اخلاقی شدند و وضع بقیه جامعه از این نظر مناسب است.

هاشمی با بیان اینکه در شرایط امروز جامعه عدم توجه به مبانی اخلاق یکی از غصه‌های ماست گفت: علی رغم اینکه زیاد از اخلاق حرف می‌زنیم اما در ساحت عمل چیزی نمی‌بینیم و اتفاقا کسانی که بیش از همه در این باره صحبت می‌کنند در عمل توجه کمتری به اخلاق مداری دارند، اما باید بدانیم که اخلاق نیاز اساسی کشور است و برای ساختن کشور باید اخلاق، حدود و احترام در زندگی شخصی و اجتماعی اساس روابطمان باشد.

هاشمی با بیان اینکه در هفته پیش رو زیاد از وحدت صحبت می‌کنیم که اساس اسلام است اظهار کرد: اما باید پرسید آیا واقعا در رفتار سیاسی‌مان به این موضوع پایبندیم؟ من در روز 16 آذر به  همراه رئیس جمهور به دانشگاه رفتم و دلم به درد آمد که رئیس جمهور 80 دقیقه نشست و حرف شنید و این حرف‌ها با چه لحن و خشونتی گفته می‌شد. همچنین در این جمع همواره شعار مرگ به این و مرگ بر آن سر می‌دادند و این شعارها را خطاب به کسانی می‌گفتند که رئیس جمهورهای دوره‌های قبل بوده‌اند.

هاشمی با تاکید بر لزوم اخلاق مداری در جامعه پزشکی گفت: در جامعه پزشکی بیش از هر چیز به نقد از درون خودمان نیاز داریم  البته افراد زیادی از جامعه پزشکی تعریف می‌کنند اما ما علاقه‌مندیم تا این تعریف‌ها در عمل هم ثمربخش باشد نه اینکه از یک تریبون از جامعه پزشکی تعریف کنیم اما از طرفی دریچه‌ای را به سمت 80 میلیون نفر باز  کرده و هر نستبی را که می‌خواهیم به جامعه پزشکی بدهیم باید بدانیم که این کار انصاف نیست.

برخی می‌خواهند در کشور گروه‌های اجتماعی را مقابل هم قرار دهند

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما از اعتماد مردم برخورداریم واین سرمایه بزرگی است ادامه داد: درعین حال در طول 10 الی 15 سال گذشته می‌بینیم که روی افکار عمومی جامعه به شکلی کار می‌شود تا تمام سرمایه‌های اجتماعی جامعه را از بین ببرند و این موضوع مختص جامعه پزشکی نیست بلکه برای گروه‌های هنری، روحانیون وغیره هم وجود دارد و من نفوذ را در این قسمت می‌بینیم و شک ندارم که سال‌هاست این نفوذ اتفاق  افتاده و می‌خواهند گروه‌های اجتماعی را درکشور در مقابل یکدیگر قرار دهند.

وی افزود: حال مهم نیست که این افراد چه ظاهری دارند با چه تابلویی به صحنه می‌آیند و در کدام حزب و گروه‌ هستند اما باید توجه کرد که هر کس در جهت تخریب سرمایه‌های اجتماعی قدم می‌زند و افشا گری می‌کند و نام این کار را اطلاع رسانی می‌گذارد در جهت منافع ملی و اهداف شهدا و رهبری حرکت نمی‌کند.

دشمن سرمایه‌های اجتماعی را نشانه رفته است

هاشمی با بیان اینکه ما باور داریم که کشورمان دشمنانی دارد و آنها نمی‌توانند کار نظامی علیه ما انجام دهند گفت: بنابراین دشمن سرمایه‌های اجتماعی را نشانه رفته است حال برخی در رسانه‌ها می‌گویند که حاشیه‌ها و اخباری که اعلام می‌کنیم مختص یک درصد از جامعه پزشکی است اما باید پرسید آیا نباید به 99 درصد بقیه احترام بگذاریم؟ ما تعداد زیادی پزشک داریم که در تمام کشور برحسب قسمی که خورده‌اند در خدمت مردم‌اند و نمی‌توان آنها را از دل مردم بیرون آورد. در عین حال به هر صنفی که مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که با مشکلات زیادی مواجه است اما آیا اقدامات و حاشیه‌هایی را که برای جامعه پزشکی درست می‌کنند برای سایر صنوف هم ایجاد کرده‌اند؟.

پزشکان خودشان باید خودشان را نقد کنند

هاشمی ادامه داد: بنابراین جامعه پزشکی خودش باید از درون خودش را نقد کند و سرمایه‌ اجتماعی‌اش را حفظ کند. مسیر این کار هم استفاده از ظرفیت نظام پزشکی و انجمن‌هاست، نه دولت و وزارت بهداشت؛ البته گاهی می‌بینیم که مشکلاتی هم  ایجاد می‌شود و برخی منافع فردی را برتر از منافع جمعی می‌دانند. از طرفی وقتی کسی به مسند می‌رسند "نه" گفتن برایش دشوار می‌شود اما کار اصلی حکومت مانند پدر و مادر یک خانواده است و در مواردی باید نه بگوید. به عنوان مثال ما می‌دانیم که یارانه دادن به این شکل اشتباه است اما چون همه رای می‌خواهند نمی‌توانند نه بگویند. در عین حال فکر می‌کنم نظام پزشکی و انجمن‌ها در رفع مشکلات جامعه پزشکی بسیار موثرند.

هاشمی با تاکید بر لزوم مراقبت از افرادی که وارد حوزه سلامت می‌شوند گفت: در حوزه ورود به دانشگاه‌ها سال‌هاست که مصاحبه‌ها را حذف کرده‌اند بنابراین اگر نظارت‌هایمان در این حوزه مناسب نباشد دچار خسران می‌شویم. براین اساس انجمن‌ها باید مراقب همکارانشان باشند در غیر این صورت آسیب مان بیشتر می‌شود.

هاشمی افزود: از طرفی قانون ظرفیت‌های زیادی را در اختیار نظام پزشکی و انجمن‌ها قرار داده است. من در این دوره آرزویم این بود که صنف بیشتر از این ظرفیت‌ها استفاده کند البته یکی از اشتباهات صنوف این است که بیش از آنکه ملی‌نگر باشند بخشی نگرند به عنوان مثال ما در کشور با شخصی مخالفیم اما باید بدانیم که دولت نماینده اراده یک ملت است، اما چون با یک شخص مخالفیم کل وزارت بهداشت را نابود می‌کنیم ومورد خطاب قرار می‌دهیم. یا اینکه با شخصی مشکل داریم اما می‌خواهیم کل دولت را ضعیف کنیم و  حواسمان باشد که با این کار نظاممان را از بین می‌بریم.

وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: تصورم این است که انجمن‌ها می‌توانند کمک زیادی در مراقبت از جامعه پزشکی انجام داده و از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند و اگر افرادی دچار خطا می‌شوند به نحوی با آنها برخورد کنند که بازدارنده باشد بنابراین نباید جزئی صحبت کنیم و در عین حال باید قبول کنیم که ما هم نواقصی داریم و افرادی در بین ما هستند که به اشتباه لباس پزشکی را بر تن کرده‌اند در عین حال باید توجه کرد که قضاوتی که وجدان‌های پاک درباره ما می‌کنند قضاوت درستی است اما مهمتر از آن قضاوتی است که نزد ملت ایران و خداوند است.

هاشمی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات نظام پزشکی گفت: باید بدانید که قانون ظرفیت‌های زیادی دارد و انجمنها ابتدا باید ملی فکر کنند و سپس به فکر صنف باشند و همچنین خود مراقبتی کنند و در این صورت است که آینده درخشانی داریم.

هاشمی با بیان اینکه نباید به حاشیه‌ها زیاد توجه کنیم ادامه داد: من خدا را گواه می‌گیرم که هیچ شائبه‌ای نسبت به دفاع از صنف ندارم اما واقعا سلامت مردم و پیشرفت کشور در گرو مغتنم ماندن پزشکان است البته باید بدانیم که حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد.

هاشمی همچنین از تنقیح قوانین حوزه سلامت خبر داد و  گفت: قوه قضائیه در موضوع رعایت حقوق شهروندی و از جمله حوزه پزشکی مسئول است که البته مراقبت از حوزه پزشکی را به خودمان واگذار کرده است بنابراین برای اینکه این موضوع خدشه‌دار نشود، باید از حق مردم دفاع کنیم.

برچسب ها: وزیر ، بهداشت ، پیامبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: