کد خبر: ۱۳۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 16
دادستان انتظامی سازمان نظام‌پزشکی: هیچ ارتباطی بین اقدامات درمانی در ایران و عامل مرگ مرحوم کیارستمی در فرانسه وجود ندارد
شفا آنلاین: بعد از فوت عباس کیارستمی در فرانسه و شکایت خانواده او از دکتر احمد میر، پزشک معالجش در ایران و محکوم شدن او به قصور پزشکی، حالا با رسیدن پرونده پزشکی از فرانسه این ماجرای چندماهه وارد فاز جدیدی شده است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید بعدازاینکه دکتر زالی رئیس نظام پزشکی درباره آخرین وضعیت پرونده مرحوم کیارستمی گفت که علت اصلی مرگ خونریزی وسیع مغزی در فرانسه بود حالا علی فتاحی، دادستان انتظامی کل سازمان نظام‌پزشکی حرف‌های او را تائید می‌کند: «هیچ ارتباطی بین اقدامات درمانی در ایران و عامل مرگ ایشان در فرانسه وجود ندارد.» علی فتاحی، دادستان انتظامی کل سازمان نظام پزشکی با اعلام این خبر و با اشاره به بررسی پرونده فرانسه مرحوم کیارستمی به جام جم گفت: «خلاصه پرونده مرحوم کیارستمی چندی پیش از فرانسه به ایران داده شد ولی ما این پرونده را به‌صورت کامل در دست نداشتیم.»

 اوبا اشاره به اینکه پرونده به‌صورت کامل بر اساس قوانین کشور فرانسه فقط به خانواده کیارستمی و یا مراجع قضایی کشور فرانسه داده می‌شود، گفت:
«سازمان نظام پزشکی ایران سه بار با بیمارستان مرحوم کیارستمی در فرانسه مکاتبه داشته ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است. ما این مسئله را به خانواده مرحوم کیارستمی اطلاع داده و از آن‌ها درخواست کرده‌ایم که نسبت به دریافت پرونده به‌صورت کامل اقدام کنند، ولی بااین‌وجود همین خلاصه پرونده توسط کارشناسان مربوطه نمایندگان وزارت بهداشت و مجلس بررسی شد و نتیجه آن عدم ارتباط بین اقدامات درمانی ایران و مرگ ایشان در فرانسه بود.» فتاحی گفت: «در فرانسه پزشکان مشکوک به آمبولی ریه در مرحوم کیارستمی شده و بر اساس آن دارو تجویز کردند و درنهایت این مسئله منجر به خونریزی مغزی کیارستمی شده است.

 حال باید دید آیا این تشخیص قطعی بوده که برای آن داروی موردنظر تجویزشده است؟» او با تاکید بر اینکه هنگام بروز آمبولی ریه باید تشخیص قطعی باشد و پزشکان به‌یقین برسند گفت: «این مسئله در بیماری همچون کیارستمی که داروی ضد انعقادی مصرف می‌کرده بیشتر مدنظر بوده است البته هر دارویی ممکن است عوارضی برای بیمار به همراه داشته باشد. درنتیجه در ارتباط با پرونده ایشان در فرانسه ابهام وجود دارد و ما این مسئله را با خانواده مرحوم کیارستمی مطرح کرده‌ایم و مسئله‌ای که در حال حاضر محرز شده این بوده که هیچ ارتباطی با بستری ایشان در ایران نداشته است.»

فتاحی توضیح داد: «اقداماتی که برای مرحوم کیارستمی در ایران صورت گرفته کاملاً کنترل‌شده بود و حتی پزشکان قصد داشتند که تا 3-2 روز آینده ایشان را از بیمارستان مرخص کنند. در فرانسه نیز ادامه درمان ایران برای ایشان انجام گرفت ولی پس‌ازآن پزشکان مشکوک به آمبولی ریه شدند.» او در ارتباط با پرونده کیارستمی در ایران گفت: «خانواده مرحوم کیارستمی در ارتباط بارای هیئت بدوی اعتراض داشتند و این مسئله در دادگاه تجدیدنظر در دست بررسی است.

همچنین خانواده ایشان در دادسرای جرایم پزشکی طرح موضوع کردند. رای دادگاه در ارتباط با پزشک خاطی قطعاً دو ماه نیست و آنچه در این زمینه اعلام‌شده است و گفته می‌شود که تنها دو ماه تعلیق از کار برای پزشک مربوطه لحاظ شده است شایعه بوده و بر اساس قانون اصلاً رای یک و دو ماه در این زمینه وجود ندارد. بر اساس قانون این مدت‌زمان سه ماه تا ممنوعیت کامل از فعالیت اعلام‌شده و ازآنجایی‌که رای نهایی هنوز قطعی نشده است ما نیز نمی‌توانیم این میزان را اعلام کنیم.» اما دکتر احمد میر، پزشک معالج عباس کیارستمی بعد از اعلام این خبر می‌گوید: «من قبلاً در مصاحبه با روزنامه سپید هم گفته بودم که دلیل مرگ مرحوم کیارستمی خونریزی مغزی بوده است.

 این اتفاقی است که متاسفانه با تجویز داروهای ضد انعقاد خون رخ می‌دهد. برای ما که پزشکان ایشان در ایران بودیم چه در بیمارستان جم و چه در بیمارستان آراد از آغاز روشن بود که ارتباطی میان فوت آقای کیارستمی و درمان‌های ایشان در ایران وجود ندارد. وضعیت ایشان در ایران رو به بهبود بود و قرار بود که در اوایل پاییز آخرین عمل ترمیمی نیز روی ایشان انجام شود. متاسفانه ایشان ایران را ترک کردند و این اتفاق ناگوار پیش آمد.»

دکتر میر درباره حکمی که در نظام پزشکی علیه او صادر شد می‌گوید:«این حکم نظام پزشکی درزمانی صادر شد که هنوز خلاصه پرونده‌های آقای کیارستمی به ایران نیامده بود.به همین دلیل نیز بنده از حق قانونی خود استفاده و به این حکم اعتراض کردم

.امروز هم باید باوجوداین همه فشارهای رسانه‌ای و هجمه باید شهامت دادستان انتظامی نظام پزشکی را ستود که این مطلب را بیان کردند.نظام پزشکی و اعضای کمیسیونهای مختلفی که تشکیل شد زحمات بسیار زیادی کشیدند ووقت بسیار گذاشتند تا به حقیقت امر پی ببرند و من همیشه از زحمات ایشان سپاسگزار بوده‌ام.همیشه باید خود را به مراجع قانونی سپرد و اجازه داد که ایشان در کمال آرامش و بی‌طرفی کار خود را انجام بدهند.»

دکتر میر بعد از شنیدن این خبر که به نظر می‌رسد حکم بی‌گناهی او در مورد فوت کیارستمی دارد می‌گوید:«آنچه برای من اتفاق افتاده است یک نمونه از جفایی است که طی این سال‌ها بر کل جامعه پزشکی رفته است.و باید قطعاً جلوی تکرار چنین اتفاقاتی را گرفت.پزشکان باید بتوانند با اعتمادبه‌نفس و بدون هراس برپایه علم پزشکی به درمان بیماران بپردازند.بنده از اول هم مطمئن بودم که ممکن است سر بی‌گناه پای چوبه دار برود ولی بالای دار نمی‌رود.بااین‌همه آنچه ازنظر من اهمیت دارد این است که جامعه پزشکی بتواند مثل همیشه خدمات ارزنده خود را به جامعه ایران ارائه دهد و قانون اجرا شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: