کد خبر: ۱۳۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
سازمان جهانی بهداشت به تازگی دستورالعمل‌های جدید خود را برای پیشگیری از عفونت‌های محل جراحی (SSIs) منتشر کرد.
شفا آنلاین:این راهنمای بالینی توصیه می‌کند که بیماران پیش از جراحی حمام کرده یا دوش بگیرند، اما نباید موهای آنها اصلاح (shave) شود. همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها هم باید بلافاصله قبل و در حین جراحی استفاده شوند، اما پس از جراحی لزومی ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:     راهنمای بالینی‌های جهانی برای پیشگیری از عفونت محل جراحی به‌وسیله پانلی از متخصصان به نگارش درآمده که توصیه‌های خود را با مرور آخرین شواهد در زمینه SSIsمنتشر کرده‌اند. آنها درنهایت 29 توصیه اصلی را برای دوره‌های قبل از، در حین، و پس از جراحی در این راهنمای بالینی گنجاندند.

       این راهنمای بالینی‌ها برای هر کشوری معتبر بوده و برای انطباق‌های لوکال نیز مناسب هستند. آنها قدرت شواهد علمی موجود، پیامدهای هزینه‌ای و منابع و ارزش بیمار و ترجیحات وی را در این راهنمای بالینی در نظر گرفته‌اند. این دستورالعمل‌ها مکملی برای WHO Surgica- Safety Checklisبوده تا توصیه‌های جزئی‌تری را در زمینه پیشگیری از SSI فراهم آوردند.

       سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند، اگر راهنمای بالینی‌های جدید اجرایی شوند، باعث نجات زندگی بیماران، به حداقل رساندن آسیب‌ها، کاهش هزینه‌‌ها، و محدود کردن گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی خواهند شد.

بار عظیم، اما قابل پیشگیری
       عفونت‌های محل جراحی یا SSI، مساله‌ای است که هر فردی را نگران می‌کند. در حال حاضر، تخمین‌های قابل اعتماد یا بانک داده‌ای جهانی یا ثبت دقیقی از تعداد موارد عفونت‌های محل جراحی که سالانه رخ می‌دهد، وجود ندارد، اما سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که میلیون‌ها نفر سالانه با این مساله روبرو شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

       عفونت‌های محل جراحی بسیار قابل پیشگیری هستند و راهنماهای بالینی جدید WHO، گسترده‌ترین مجموعه راهنما‌‌های بالینی جهانی است که تاکنون در این زمینه منتشر شده‌اند.

       تا کنون، هیچ راهنمای بالینی بین‌المللی مبتنی بر شواهدی منتشر نشده و تناقضاتی در تفسیر شواهد و توصیه‌ها در زمینه دستورالعمل‌های ملی موجود دیده می‌شوند.

       این راهنمای بالینی‌ها طی دو مقاله جداگانه در نشریه LanceInfectious Diseases منتشر شده است.

       راهنمای بالینی‌ها می‌گویند، اگر بیماران پیش از جراحی حمام کنند یا دوش بگیرند، «کار بالینی خوب» است و آنها توصیه می‌کنند که از صابون‌های ساده یا آنتی‌میکروبیال استفاده شود.

       این راهنماهای بالینی می‌گویند، با توجه به زمان‌بندی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، شواهدی در دست است که آنتی‌بیوتیک‌هایی که پیش از جراحی تجویز می‌شوند، می‌توانند از بروز عفونت‌ها در پروسیجرهای خاص جراحی پیشگیری کنند، اما شواهدی در دست نیست که تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها پس از جراحی از بروز عفونت‌ها پیشگیری می‌کند.

       در این راهنمای بالینی آمده که پروفیلاکسی آنتی‌بیوتیکی جراحی طی 120 دقیقه پیش از اینسزیون انجام شود و این زمان بستگی به نیمه عمر آنتی‌بیوتیک دارد. بدیهی است انتخاب آنتی‌بیوتیک‌ها، و مناسب‌ترین آنتی‌بیوتیک برای هر بیمار بر عهده پزشک است.

       در این راهنمای بالینی، قویا، از اصلاح بیمار در هر زمانی حمایت نمی‌کند و آن را نفی می‌کند، چه در زمان پیش از جراحی یا در اتاق عمل. این راهنمای بالینی‌ها می‌گویند موها نباید برداشته شوند یا اگر واقعا لزومی به انجام این کار هست، باید با یک قیچی برداشته شوند.

       همیشه این تصور وجود داشته که shave کردن محل جراحی بیمار به منظور تسهیل در معرض قرار گرفتن پوست الزامی است. اما پس از مرور گسترده شواهد و بحث‌های طولانی، این پانل از متخصصان به این نتیجه رسید که برداشت موها می‌تواند در واقع خطر خراش‌های میکروسکوپیک یا تروماها را روی پوست افزایش دهد و شواهد به ما می‌گویند که منفعت روشنی از shave نکردن بیمار یا در صورت لزوم، برداشت آنها با قیچی، در دست است.

       در این راهنمای بالینی همچنین بهترین روش برای تمیز کردن دست‌های اعضای تیم جراحی توصیف شده و اینکه چه ماده ضدعفونی کننده‌ای برای پیش از آغاز جراحی استفاده شود، چه سوچورهایی به کار گرفته شوند و بهترین رویکرد در زمینه استفاده از دراپ‌ها و گان‌ها برای پیشگیری از SSIs چه هستند.

       اگر چه دستورالعمل‌ها برای بیماران جراحی در تمام سنین در نظر گرفته شده، بعضی توصیه‌ها مناسب بیماران کودک نیست، زیرا شواهدی در آن زمینه وجود ندارد یا بی‌ربط هستند. این مساله به صراحت در راهنمای بالینی مذکور ذکر شده است.

       محقق ارشد این مطالعه معتقد است: «هیچ فردی نباید در حالی که تحت مراقبت‌‌های درمانی قرار دارد، بیمار شود. پیشگیری از عفونت‌های جراحی هیچ‌گاه اینقدر مهم نبوده، اما واقعیتی است پیچیده و به طیفی از مقیاس‌های پیشگیرانه نیاز دارد. این راهنماهای بالینی ابزاری ارزشمند برای حفاظت از بیماران است.»

       مدیر دفتر پزشکی بریتانیا در واکنش به این راهنمای بالینی، آن را بهترین راهنمای بالینی اصولی و مبتنی بر شواهد می‌داند که استفاده از آن سر راست و ساده است. وی معتقد است ما باید منابع موجود را با دقت استفاده کنیم و این راهنمای بالینی می‌گوید که از آنها چه زمانی استفاده کنیم و چه زمانی استفاده نکنیم. این مساله بسیار مهم است.

       قدم بعدی سازمان جهانی بهداشت، برقراری ارتباط با کشورها و متخصصان برای آماده‌سازی یک راهنمای اجرایی و ابزار ارزیابی است.سپید
منبع: WHO
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: