کد خبر: ۱۳۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
مهم‌ترین بحث حوزه کلان چند ماه اخیر حوزه سلامت که دو وزارتخانه بهداشت و رفاه را در برابر هم به صف‌آرایی واداشت و می‌توانست تغییر و تحولات مهمی در حوزه خدمات درمانی رقم زند «بحث تجمیع بیمه‌ها» بود.
شفا آنلاین: وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس به هنگامی‌که کمیسیون تلفیق مجلس بررسی برنامه ششم توسعه را در دستور کار قرارداد با ارائه پیشنهادی با عنایت به ماده 19 برنامه ششم توسعه که تصریح دارد:


به گزارش شفا آنلاین: به نقل از سپید      «تولیت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی متمرکز می‌شود و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف‌اند از خط‌مشی و سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی... تبعیت نمایند.»

موضوع طرح تجمیع بیمه‌ها را مطرح ساخته و تاکید کردند که با عنایت به این ماده‌قانون و نیز ابلاغ سیاست‌های کلی مصوب مجمع تشخیص مصلحت از سوی رهبر انقلاب، تولیت وزارت بهداشت بر همه جوانب حوزه سلامت مورد تاکید و تصریح قرارگرفته و بر همین اساس باید با تجمیع بیمه‌ها زیر نظر وزارت بهداشت درحالی که این سازمان تولیت این حوزه را بر عهده دارد، ابزار و سازوکارهای اعمال این تولیت در بحث مهم بیمه‌ها و تامین منابع نیز تحت نظر این مجموعه قرار گیرد.

 در مقابل وزارت رفاه و مسئولان سازمان تامین اجتماعی مخالف تمام قامت چنین طرحی بودند؛ مخالفت آنان از دو حیث بود اول این نکته مطرح می‌شد که در هیچ کجای دنیا حوزه اجرا و نظارت تحت نظر یک مجموعه قرار نمی‌گیرد و این کار با اصول بدیهی مدیریت همخوانی ندارد و از طرف دیگر این نکته نیز مطرح می‌شد که منابع سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران و برآمده از پرداخت حق بیمه طی چند دهه از سوی آنان است و نمی‌بایست هیچ کجا غیر از حوزه کارگری مصرف داشته شود و با تصویب طرح تجمیع بیمه‌ها منابع از ید سازمان تامین اجتماعی خارج و در حوزه‌های دیگر خرج خواهد شد. البته وزیر بهداشت و معاونان وزارتخانه مصرانه و در چندین وهله تاکید کردند که وزارت بهداشت قصد دست‌اندازی به منابع تامین اجتماعی را ندارد و حقوق کارگران با تصویب این طرح تضییع نشده و از طرف دیگر عنوان می‌شد که خود تامین اجتماعی هم به‌طور همزمان در حوزه ارائه خدمات و امور اجرایی و نظارتی نقش‌آفرینی می‌کند و اکنون معترض وزارت بهداشت شده چون نمی‌خواهد منابع این سازمان از زیر نظر وزارت رفاه خارج شود.

در کمیسیون تلفیق چه گذشت
       پس‌ازآنکه بحث‌های موافقان و مخالفان در خصوص طرح پیشنهادی کمیسیون بهداشت درباره طرح تجمیع بیمه‌ها بالا گرفت در اقدامی جالب‌توجه کمیسیون تلفیق به هنگامی‌که به مواد 18 و 19 که به حوزه سلامت در لایحه برنامه ششم توسعه می‌پرداخت؛ رسید با اعلام «مرعا» با تعلیق بحث در این زمینه و عبور از این دو ماده به سراغ بررسی مواد دیگر رفت تا در فرصتی مناسب یکی از مهم‌ترین مواد برنامه ششم توسعه را از تصویب بگذراند.

 پس از بحث‌وجدل‌های فراوان و حضور چندین و چندباره وزرای رفاه و بهداشت در کمیسیون تلفیق و مجادلات رسانه‌ای حامیان دو طیف و درحالی‌که به نظر می‌رسید کفه وزارت بهداشت در کمیسیون تلفیق سنگین‌تر شده و طرح در آستانه تصویب است؛ خبر آمد که طرح کمیسیون بهداشت در کمیسیون تلفیق با اختلاف بسیار اندک از تصویب نگذشته و رد شده است اما از این جالب‌تر آنجایی بود که به ناگهان موافقان این طرح پیشنهاد جایگزین عجیب و بسیار بزرگی دادند؛ پیشنهاد آن بود که ساختار سه وزارتخانه تغییر و تحول یابد و حوزه رفاه از وزارت کار و تعاون جدا و به حوزه بهداشت الحاق شود و از طرف دیگر آموزش از وزارت بهداشت منفک شده و به آموزش عالی برود!.

 تغییر و تحول بنیادین و عظیمی که پیشنهاد آن در قالب تصویب یکی از مواد برنامه ششم توسعه بی‌سابقه و فراتر از تمامی انتظارها بود. قرار بر این شد که یک کارگروه این پیشنهاد را بررسی کند و در این مدت نیز مجادلات کلامی و رسانه‌ای میان دو وزارتخانه به‌حداعلای خود رهنمون شد. اما در نهایت سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر از آن داد که کمیسیون تلفیق برنامه ششم کار خود را به پایان رسانده و تا هفته دیگر برنامه ششم به صحن علنی خواهد آمد تا نمایندگان ملت این برنامه راهبردی را از تصویب بگذرانند معنی و مفهوم این ابراز نظر آن بود که دو ماده 18 و 19 حوزه سلامت نیز در کمیسیون تلفیق تعیین تکلیف شده است.

رای رد به تمامی پیشنهاد‌ها
       پس‌ازآنکه محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر از تصویب کلیه مواد برنامه ششم توسعه داد برای اطلاع از سرنوشت ماده 18 و 19 و بحث تجمیع بیمه‌ها و پیشنهاد الحاق حوزه بهداشت و رفاه با نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشستیم تا مشخص شود بالاخره این موضوع جنجالی که چند ماه دو وزارتخانه و مقامات عالی آن را به خود مشغول داشته و می‌توانست به تغییر و تحولات عمیق در حوزه سلامت منجر شود؛ چه شده است

. غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو کمیسیون تلفیق در ضمن آنکه خبر پایان کار کمیسیون تلفیق را تائید کرد در پاسخ به سوال ما درباره اینکه بالاخره تکلیف طرح تجمیع بیمه‌ها و پیشنهاد کمیسیون بهداشت به کجا انجامید؛ گفت:« در کمیسیون تلفیق پیشنهاد تجمیع رای نیاورد.» از وی پرسیدیم که موضوع الحاق دو حوزه بهداشت و رفاه به کجا انجامید؟. حیدری گفت: « این بحث نیز در کمیسیون تلفیق رد شده و به تصویب نمایندگان عضو کمیسیون نرسید» وی در ادامه تاکید کرد:« بحث‌های این‌چنینی که حوزه فراگیری را در برمی‌گیرد و سرنوشت چند میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد نباید این‌گونه و در قالب یک پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مطرح شود، اگر هم قرار است چنین موضوعاتی در مجلس طرح و موردبررسی قرار بگیرد باید کار کارشناسی مفصلی روی آن انجام پذیرفته و دولت در قالب لایحه آن را به مجلس ارائه دهد؛ نمی‌شود که با یک بله و نه و طی چند دقیقه چنین تصمیم‌های بزرگی را به انجام رساند.» پس از حیدری با معاون پارلمانی وزیر رفاه تماس گرفتیم، فردی که بسیار پیگیر موضوع تجمیع بیمه‌ها در کمیسیون تلفیق بود.

مشایخی تاکید کرد:« در کمیسیون تلفیق هیچ‌کدام از پیشنهاد‌ها رای نیاورد و همان لایحه دولت از تصویب نمایندگان مجلس گذشت.» از وی پرسیدم که منظور از تصویب لایحه دولت چیست، گفت: «در لایحه دولت بحث تجمیع بیمه‌ها مطرح نشده است و همان روند قبلی که تاکنون اعمال می‌شده پی گرفته خواهد شد.»

 امیرحسین قاضی‌زاده نیز بر همان گفته‌های حیدری و مشایخی مهر تائید زد و تاکید کرد که کمیسیون تلفیق در دو ماده 18 و 19 تغییری در لایحه دولت نداده است. او در این خصوص که بحث تجمیع با چه اختلافی در کمیسیون تلفیق رد شده و به تصویب نرسید، خاطرنشان کرد: «بحث تجمیع بیمه‌ها تنها با اختلاف یک رای در کمیسیون تلفیق از تصویب نگذشت.»

در نهایت...
       با این وصف می‌توان گفت پس از بحث‌وجدل‌های فراوان و منازعات کلامی و گفتاری میان دو وزارتخانه دولت؛ خروجی نهایی دقیقاً « هیچ» رقم خورده و نه خانی آمده و نه خانی رفته است. با این وصف سوال مهم آن است که چرا باید چندین ماه انرژی و پتانسیل دو وزارتخانه مصروف بحث‌های بی‌حاصلی شود که هیچ خروجی نداشته جز آنکه دو وزارتخانه یک دولت را در برابر هم قرار داده و پالس‌های ناخوشایند از اختلاف را به اذهان عمومی متبادر کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: