کد خبر: ۱۳۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
حدود 2 ماه پیش بود که پزشکان خانواده شهرستان آباده پس از نامه‌نگاری‌های مکرر و اعتراضاتی که نسبت به پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر به خصوص سازمان بیمه سلامت داشتند، به مدت 2 روز بیماران تحت پوشش بیمه سلامت را به صورت آزاد ویزیت کردند و به این ترتیب اعتراض خود را به گوش مسئولان ذیربط رساندند
شفا آنلاین: این ماجرا با جلساتی که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، در همان روز دوم پایان پذیرفت و مقرر شد که تا پایان آذر ماه، مطالبات این پزشکان پرداخت شود.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  اما با عدم پایبندی به این قول، نه تنها مشکل حل نشد،‌ بلکه اعتراضات مشابهی هم در شهرهای دیگر کشور به وقوع پیوست. پزشکان خانواده و متخصصان تمام وقت یا ضریب k شاغل در بیمارستان‌های دولتی و کلینیک‌های ویژه هرکدام به بخشی از اجرای طرح تحول سلامت معترض شدند و نهایتا با عنوان «درخواست پرداخت معوقات» در شهرهای آباده، شیراز، اصفهان، مشهد، دیلم و ... به سازمان‌های بیمه‌گر هشدار دادند که اگر تا ابتدای دی‌ماه سال جاری حق و حقوق آنها پرداخت نشود، بیماران باید فصل زمستان را بدون پوشش بیمه پایه پشت سر بگذرانند.

قول شرف فرمانداری از طرف بیمه سلامت
       عبدالله خسروی یکی از نمایندگان پزشکان خانواده آباده  اظهار داشت: «بیمه سلامت ایران از حدود 21 ماه پیش یعنی اول فروردین 94 تا امروز فقط حدود 65 درصد از سرانه پزشکان خانواده را پرداخت کرده که آن هم با تاخیر خیلی زیاد بوده است. البته بیمه تامین اجتماعی در این زمینه وضعیت خیلی بهتری دارد و تا برج 5 سال 95 را پرداخت کرده است.» وی افزود: «از حدود سه چهار ماه قبل نامه‌های زیادی به سازمان بیمه سلامت، ستاد اجرایی پزشک خانواده و دانشگاه علوم پزشکی نوشته شد و مراتب اعتراض پزشکان خانواده به آنها اعلام شد ولی مسئولین محترم ترتیب اثر چندانی به نامه‌ها ندادند. تا اینکه حدود 2 ماه پیش پزشکان خانواده آباده نامه‌ای به ستاد اجرایی پزشک خانواده نوشته و در آن نامه اعلام کردند که اگر وضعیت پرداخت سرانه پزشکان خانواده به ترتیبی که تاکنون بوده یعنی با تاخیرهای بسیار و پرداخت ناقص ادامه یابد، با توجه به اینکه اجرای پزشک خانواده برای پزشکان عمومی هزینه‌بر است و حداقل ماهانه 6 تا 7 میلیون تومان باید حقوق بدهند و وسایل مصرفی استفاده کنند، نمی‌توانند به کار خودشان در این بخش ادامه دهند. بنابراین اعلام کردیم که اگر این مطالبات پرداخت نشود، قراردادمان با بیمه‌ها را لغو خواهیم کرد و بیماران به طور آزاد ویزیت خواهند شد.»

       خسروی ادامه داد: «متعاقب این نامه قول‌هایی به ما دادند ولی متاسفانه اول آذر از راه رسید و هیچ اتفاقی نیفتاد. از این رو پزشکان آباده اول و دوم آذرماه بیماران را با فرانشیز سی هفتادی که بیمه‌ها تعیین می‌کنند (یعنی 15 هزار تومان) ویزیت کردند. روز دوم از طرف فرماندار آباده از پزشکان دعوت شد که برای مذاکره جلسه‌ای ترتیب داده شود. تعدادی از پزشکان به نمایندگی از همه پزشکان خانواده در این جلسه که با حضور رئیس شبکه، رئیس مرکز بهداشت، رئیس نظام پزشکی و آقای کنعانی نماینده بیمه تشکیل شد، شرکت کردند. در آن جلسه قول دادند که تا یک ماه آینده مطالبات پزشکان خانواده پرداخت شود. ما تا روز دوشنبه این هفته (2 روز قبل) صبر کردیم ولی هیچ خبری از پرداخت مطالبات نشد. به همین دلیل نامه دیگری خطاب به رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده نوشتیم.»

       براساس رونوشتی که در اختیار روزنامه سپید قرار گرفته، در این نامه آمده است: «همانطور که مستحضر هستید، نارضایتی ناشی از عدم پرداخت کامل حقوق از تاریخ 1/1/1394 به بعد و نیز درخواست اموراتی خارج از توان پزشکان و انجام تهدیداتی از طرف سازمانهای بیمه‌گر به بهانه‌های بی‌اساس و همینطور عدم توجه مسئولین به خواسته‌های بر حق آنان، منجر به حرکت اعتراضی در اول آذرماه گردید. این حرکت حق جویانه، طی جلسه‌ای با وساطت حضرتعالی و ریاست محترم شبکه بهداشت و مرکز بهداشت و همچنین ریاست محترم سازمان نظام پزشکی آباده و نیز به‌دلیل قولی که در جهت حل مشکل به پزشکان معترض داده شد، پس از دو روز پایان پذیرفت. اکنون پس از گذشت حدود 3 ماه از درخواست رسیدگی اولیه آنان و گذشت 20 روز از جلسه فوق‌الذکر، اداره بیمه سلامت نه تنها کوچکترین اقدامی در جهت پرداخت بدهی معوق خود ننموده است، بلکه همچنان به تهدیدات خود مبنی بر اعمال کسورات ادامه می دهد. لذا با توجه به اینکه بیمه تامین اجتماعی طی این مدت، بدهی‌های خود را تا آخر مردادماه 95 پرداخت نموده، اما بیمه سلامت همچنان به پایمال کردن حقوق پزشکان خانواده که مصداق بارز حق‌الناس است، ادامه می‌دهد. لذا پزشکان شهرستان آباده همگام با بسیاری از پزشکان سراسر استان فارس از اول دی‌ماه از ویزیت بیماران تحت پوشش بیمه سلامت با فرانشیز طرح پزشک خانواده خودداری کرده و عواقب اجتماعی و سیاسی آن به عهده مسئولین اداره مذکور می‌باشد.»

       نماینده پزشکان خانواده شهرستان آباده ادامه ماجرا را اینطور شرح داد: «پس از ارسال این نامه مجددا جلسه‌ای در فرمانداری آباده با ریاست دکتر مهدوی معاون فرماندار آباده و حضور دکتر کریمی رئیس شبکه و مرکز بهداشت، دکتر احمدی رئیس نظام پزشکی آباده، آقای کنعانی نماینده بیمه سلامت و بنده و دو نفر دیگر از پزشکان به عنوان نمایندگان پزشکان خانواده تشکیل شد. در این جلسه رئیس شبکه و مرکز بهداشت با یادآوری آنچه تاکنون گذشته، اعلام کرد که از این پس اگر پزشکان خانواده هر تصمیمی اتخاذ کنند، نمی‌توان هیچ ایرادی به آنها گرفت. درنهایت ماحصل جلسه این شد که نماینده بیمه سلامت قول داد که بر اساس مذاکره‌ای که با سازمان بیمه سلامت استان انجام شده، تا قبل از اول دی‌ماه کل مطالبات پزشکان عمومی استان فارس تا پایان سال 94 تسویه شود. معاون فرماندار هم با همین عبارات گفت: «من قول شرف می‌دهم که اگر تا آخر این ماه مطالبات شما پرداخت نشد، مدیرکل بیمه سلامت را به فرمانداری آباده آورده و با شما روبه‌رو خواهم کرد.» خسروی در بیان ماحصل این جلسه گفت: «اگر به تعهدات داده‌شده عمل نشود، از ابتدای دی‌ماه، بیماران تحت پوشش بیمه سلامت با فرانشیز 15 هزار تومانی ویزیت خواهند شد.»

تبعیض پذیرفته نیست
       درمانگاه‌های خصوصی شهر شیراز هم در هفته جاری شاهد ناآرامی و اعتراض پزشکان خانواده از پرداخت‌های سازمان‌های بیمه‌گر بود.

       رئیس انجمن درمانگاه‌های غیردولتی استان فارس گفت: «همانطور که می‌دانید تاخیر در پرداخت‌های سازمان‌های بیمه‌گر به خدمات پاراکیلینیک مانند آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیوتراپی و ... به یک سال رسیده است. آخرین پرداخت این سازمان‌ها به آبان‌ماه سال گذشته برمی‌گردد. در این زمینه وضعیت تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایران به یک شکل است. البته سازمان‌های بیمه‌ای هم می‌گویند منابع کافی در اختیارشان گذاشته نشده و ما هم درک می‌کنیم. تا وقتی که عدالت در پرداخت‌ها انجام شود و تاخیر در پرداخت‌های همه به یک شکل باشد، ما مشکلی نداریم.» محمدحسن سُربی با یادآوری اینکه طرح پزشک خانواده در استان فارس درحال اجرا است، گفت: «در این استان علاوه بر اینکه سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات خود را با تاخیر فراوان انجام می‌دهند، پزشکان خانواده با تاخیر پرداخت‌های درمانگاه‌ها هم مواجه هستند. آخرین دریافتی این پزشکان به خرداد 95 برمی‌گردد. این درحالی است که پزشکان مطب‌دار تا مرداد 95 مطالبات خود را دریافت کرده‌اند. درصورتی که هیچ تفاوتی بین این دو دسته از پزشکان وجود ندارد. هر دوی اینها با سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی قرارداد دارند منتها گروهی از اینها در درمانگاه‌ها مشغول هستند و گروه دیگر در مطب خودشان. حتی حق سرانه اینها با هم یکسان است.» وی تصریح کرد: «تا اوائل امسال پرداختی‌های هر دو سازمان بیمه‌گر اصلی به پزشکان خانواده یکسان بود. مثلا بیمه سلامت 80 درصد از سرانه پزشک خانواده را به هر دو گروه از پزشکان خانواده (شاغل در درمانگاه و مطب‌) تا شهریور 95 پرداخت کرده ولی بیمه تامین اجتماعی از چند ماه قبل پرداخت به پزشکان شاغل در درمانگاه‌ها را به حدود 3 ماه تاخیر نسبت به پزشکان مطب‌دار انجام می‌دهد. وقتی از آنها سوال می‌کنیم می‌گویند در ستاد پزشک خانواده تصمیم گرفته شده که به پزشکان خانواده مطب‌دار پرداخت کنید ولی به درمانگاه‌ها پرداخت نکنید.»

       رئیس انجمن درمانگاه‌های غیردولتی خاطرنشان کرد: «ما بارها گفته‌ایم که وقتی شما رابطه مالی بین پزشک و بیمار را قطع کرده‌اید و پزشکان خانواده غیر از این حق سرانه درآمد دیگری ندارند، پزشکی که در درمانگاه کار می‌کند و هیچ پرداختی به او انجام نمی‌شود، با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. زیرا قراردادی که درمانگاه‌ها با پزشکان خانواده دارند اینطور است که هر زمانی که بیمه‌ها پرداختی به درمانگاه انجام دادند، بعد از کسورات لازم بابت انرژی، اجاره و ... سهم پزشک پرداخت شود. بنابراین حتی اگر ما بپذیریم که با اجرای طرح تحول سلامت وضعیت پرداخت بیمه‌ها در سراسر کشور به این شکل است، اعمال تبعیض بین پزشکان را نمی‌توانیم بپذیریم.»

اعتراض، همه‌گیر شده است
       سُربی در ادامه اضافه کرد: «شاید بد نباشد بدانید که بعضی از مراکز پزشک خانواده در استان فارس به دلیل همین سیاست‌های نادرستی که در اجرای برنامه پزشک خانواده وجود دارد، با کمبود پزشک مواجه شده‌اند. به دلیل اینکه پزشکانی که برای این منظور به استخدام درمانگاه‌ها درآمده بودند، با این وضعیت یا قرارداد خود را لغو کرده‌اند یا شیفت کمتری را قبول می‌کنند و وقت باقیمانده خود را در جاهای دیگری صرف می‌کنند تا بالاخره یک درآمدی برای گذران زندگی داشته باشند. این مسائل باعث شد که ما بعد از نامه‌نگاری‌هایی که به رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده، استانداری و ... انجام دادیم، به این تصمیم برسیم که نامه‌ای به معاون درمان تامین اجتماعی نوشته و مواضع خودمان را اعلام کنیم.» وی افزود: «در شرایطی که یک هفته به پایان مهلت تعیین‌شده برای بیمه تامین اجتماعی باقی مانده است، هنوز هیچ پاسخ رسمی دریافت نکرده‌ایم. از طرف دانشگاه علوم پزشکی هم ما واکنش خاصی ندیدیم.»

       سربی اعتراض پزشکان را در استان فارس «همه‌گیر» توصیف کرد و گفت: «مبنای اعتراضات به برنامه‌های پزشک خانواده، طرح تحول سلامت و پرداخت‌های بیمه‌ها زیاد است. حتی بعضی از پزشکان مطب‌دار هم معترض هستند و می‌گویند بر اساس دستورالعمل نسخه صفردو قرار بوده که 80 درصد از سرانه در پایان هرماه پرداخت شده و 20 درصد باقیمانده در پایان هر فصل پرداخت شود. الان آخرین پرداخت سازمان بیمه سلامت مربوط به اسفند سال 93 است. یعنی در کل سال 94 و 9 ماه سال 95 که 21 ماه می‌شود، 20 درصدهای سرانه پرداخت نشده است. از طرفی آخرین پرداخت مربوط به 80 درصد هم به شهریور ماه برمی‌گردد. یعنی هیچ‌وقت این سازمان براساس دستورالعمل صفردو عمل نکرده است. به اضافه اینکه ضریب سنواتی که مربوط به پزشکان است، هم مانده است.»

ماهی 2 میلیون برای فوق تخصص
در اصفهان اوضاعی مشابه دیگر شهرهای ذکر شده وجود دارد.
       یکی از پزشکان تمام‌وقت ضریبk در بیمارستان الزهرا اصفهان گفت: «حدود 2 هفته پیش جمع 70 نفره‌ای از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان شاغل در درمانگاه‌های دولتی و کلینیک‌های ویژه در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه اعلام کردند که از ابتدای دی‌ماه دفترچه‌های سازمان تامین اجتماعی را نخواهند پذیرفت.»

       آرش رئیسی فوق‌تخصص هماتوآنکولوژی اظهار داشت: «با شروع طرح تحول سلامت، درآمد پزشکان محدود به دریافت حقوق و کارانه از سیستم دولتی شد و اجازه کار خصوصی در مطب از پزشکان شاغل در مراکز درمانی دولتی سلب شد. تا حدود اسفند سال 93 وضعیت پرداخت‌ها مشکلی نداشت. اما بعد از آن روال تاخیرها آغاز شد تا اینکه این وضعیت امسال دیگر به اوج خود رسید. درحال حاضر کارانه ما تا بهمن 94 پرداخت شده و پرداخت‌های کلینیک ویژه هم تا فروردین امسال رسیده است. از طرفی تا چند ماه گذشته علی‌رغم اینکه پرداخت‌ها با چندین ماه تاخیر انجام می‌شد ولی بالاخره هر ماه یک مبلغی به حساب پزشکان واریز می‌شد؛ درحال حاضر همان پرداخت‌ها هم قطع شده و الان حدود 3 ماه است که ریالی پرداختی انجام نشده است. باور کنید من به عنوان یک پزشک فوق‌تخصص فول‌تایم (تمام وقت) درمانی مدتی است که با ماهی 2 میلیون تومان زندگی خانواده‌ام را اداره می‌کنم.» وی افزود: «بسیاری از ما از جمله خود من تا پیش از طرح تحول سلامت 2 مطب هماتوآنکولوژی داشتم. مطب‌هایی که در آن شیمی‌درمانی انجام می‌دادم. اما با شروع طرح مجبور شدم مطب را تعطیل کرده و به این سیستم وارد شوم. تقریبا همه همکاران دیگر ما هم چنین پیشینه‌ای دارند و درواقع با شروع طرح تحول سلامت، همه درآمد ما وابسته به پرداخت‌های سیستم دولتی شده که آن هم به این سرنوشت دچار شده است. لذا کلیه همکاران و پزشکان شاغل در کلینیک‌های ویژه اصفهان جلسه مشترکی تشکیل دادیم. درآن جلسه نظر اکثریت جمع این بود که سازمان بیمه سلامت ایران به واقع منابع مالی کافی در دست ندارد و اگر فشاری هم بر آنها آورده شود، کاری از دستشان برنمی‌آید. البته در اصلاحیه لایحه بودجه سال 95 اجازه فروش 8 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه برای پرداخت بدهی‌های این سازمان درنظر گرفته شده که اگر آن مبلغ وصول شود، می‌تواند راهگشا باشد. ولی سازمان تامین اجتماعی و منابع کافی دراختیار دارد و کارانه پزشکان شاغل در بیمارستان‌های ملکی خودش را به روز پرداخت می‌کند. برادر خود من چشم‌پزشک است و در بیمارستان شریعتی اصفهان که متعلق به تامین اجتماعی است، شاغل است. کارانه پزشکان این بیمارستان ازجمله برادر من به روز پرداخت می‌شود. روال همیشگی همین است که همزمان به حقوق هر ماه، کارانه ماه قبل پرداخت می‌شود. ضمن اینکه این پزشکان مطب خصوصی هم دارند.»

       رئیسی خاطرنشان کرد: «البته ما به مشکلات بیمه‌ها آگاه هستیم و می‌دانیم که هزینه‌های درمان افزایش پیدا کرده است ولی منطقی نیست که پرداخت‌ها یک سال تاخیر داشته باشد و از سوی دیگر پاسخگو هم نیستند. یعنی این نامه، اقدام اول ما نبوده است. بارها چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی درخواست‌های خودمان را مطرح کرده بودیم. از طریق مدیریت کلینیک ویژه اقدام شده، با این دوستان صحبت شده، از طریق معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی با آقایان مذاکره شد

       و... اما هیچ پاسخی به این اقدامات ما داده نشده است. یک کلام می‌گویند نداریم، نمی‌دهیم و نمی‌توانیم پرداخت کنیم. این شد که تصمیم گرفتیم نامه‌ای برای آقای دکتر اصغری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بنویسیم و این کار را انجام دادیم. در این نامه آمده است: «نظر به اینکه بیمه‌های درمانی از اسفندماه 94 بدهی خود را به کلینیک‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخت نکرده‌اند و با توجه به اینکه منبع درآمد پزشکان تمام‌وقت غالبا از ساعات متمادی کار در کلینیک است و تعویق پرداخت بیمه‌ها باعث عسر و حرج در معیشت آن شده است، بدینوسیله پزشکان شاغل در کلینیک‌های ویژه اعلام می‌نمایند در صورتی که بیمه تامین اجتماعی تا پایان آذرماه 95 بدهی تا پایان خرداد خود را تسویه ننمایند و در صورتی که از این پس تعویق پرداخت بیش از 6 ماه داشته باشد و یا کسورات نامتعارف اعمال نماید، پزشکان دفترچه تامین اجتماعی را نخواهند پذیرفت و هیچ نسخه ای در دفترچه تامین اجتماعی درج نخواهد شد.

همچنین تاخیر پرداخت‌های بیمه‌های دیگر و نقدی کلینیک هم می‌تواند منجر به تصمیم مشابه شود.» این فوق‌تخصص شاغل در کلینیک‌های ویژه اصفهان با بیان اینکه با ارسال این نامه تصور می‌شد که پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما داده شود گفت: «متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاد. بنابراین بعضی از کلینیک‌های ویژه و درمانگاه‌ها مانند کلینیک ویژه شیخ مفید الزهرا علی‌رغم اینکه نامه 6 آذر را امضا کرده بودند، نامه‌های مستقل و جداگانه‌ای هم نوشته وضمن تاکید بر مواضع قبلی خود اعلام کردند که از اول دی‌ماه بیماران تامین اجتماعی را به‌صورت آزاد ویزیت کرده و تنها شیمی‌درمانی بیماران با بیمه مورد قبول است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: