کد خبر: ۱۳۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
محمود جباروند، رئیس بیمارستان چشم‌پزشکی فارابی درخصوص بیماری‌هایی صحبت می‌کند که چشم را در معرض آسیب قرار می‌دهند.
شفا آنلاین: از نظر بیماری‌های چشمی کدام بیماری بیشترین نگرانی را ایجاد کرده است؟
       آنچه که بیش‌از سایر بیماری‌ها نگرانی‌ها را برانگیخته و بیماران را تهدید می‌کند، بیماری‌هایی هستند که در راس آنها بیماری دیابت قرار دارد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید سبک زندگی، تغذیه نامناسب و عدم تحرک و ورزش که در بین مردم رایج است، منجر شده تا این بیماری خود را بیشتر نشان دهد. اگر این بیماری کنترل نشود، باعث آسیب‌های جدی شده و منجر به کم بینایی می‌شود. به جز این بیمارانی که گلوکوم داشته و فشار چشم آنها بالا است، ممکن است در عصب بینایی آسیب‌های مخرب ایجاد کند. افرادی که سابقه بیماری گلوکوم در فامیل دارند، یا نشانه‌های بیماری را احساس می‌کنند، باید به چشم پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرند. بیماری‌هایی نظیر عیوب انکساری و کاتاراکت هم قابل درمان بوده و با مهارت چشم‌پزشکان و تجهیزاتی که از نظر جهانی پیشرفته بوده و از کشورهای امریکایی و اروپایی کم ندارد، امر درمان سهولت بیشتری یافته است. بنابراین درصد موفقیت در درمان بیماری‌های چشم و نتایج آن بالا است.

در زمینه انواع پیوندها مانند پیوند قرنیه چه وضعیتی داریم؟
       خوشبختانه پیوند قرنیه در کشور ما انجام می‌شود. بانک‌های متعدد چشم در تهران و در شهرهای بزرگ وجود دارد که در تامین بافت‌ها و نمونه‌ها برای پیوند به بیماران تلاش می‌کنند. تکنیک‌های جدیدی که وارد عرصه پیوند قرنیه شده، باعث شده که کیفیت اعمال جراحی پیوند قرنیه و هم نتایج نهایی آنها بهتر شود. و همچنین اعمال جراحی پیوند قرنیه در کشور ما به روز است. یعنی بیماری وجود ندارد که نیاز به جراحی پیوند قرنیه داشته باشد و نتواند درمان را دریافت کند.

آیا بیماری‌های چشمی منجر به مرگ می‌شود؟
       به‌طورکلی بیماری‌ها یا اعمال جراحی چشم منجر به مرگ نمی‌شود. مگر اینکه تورموهای چشمی بدخیمی ایجاد شده باشد. بنابراین در بیماری‌های مختلف، اگر در حین جراحی اصول ایمنی رعایت شود، منجر به مرگ بیمار نمی‌شود. چراکه اکثر اعمال جراحی با بی‌حسی موضعی یا بی‌حسی با قطره انجام می‌شود. بعضی بیماران که نمی‌توانند، ساعات طولانی بی‌حس باشند نیز بیهوش می‌شوند، در این حالت هم مراقبت‌های ویژه صورت می‌گیرد.


 دستاوردهای جدید در زمینه پیوند قرنیه چیست؟
       در افرادی که در اثر بیماری‌های عفونی یا تروما دچار کدورت‌های قرنیه می‌شوند و دید آنها افت می‌کند، می‌توان قسمت آسیب‌دیده قرنیه را ترمیم کرد. درگذشته روش‌های متفاوتی وجود داشت و بعداز جراحی بخیه زده می‌شد که این بخیه‌ها بیمار را با آستیگماتیسم روبرو می‌کرد. اما با ورود تکنولوژی‌های برتر پیوند قرنیه بدون بخیه انجام می‌شود. این عمل سرپایی بوده که با قطره انجام شده و قرنیه آسیب‌دیده با برش جراحی جدا می‌شود و قرنیه آماده شده جایگزین می‌شود. این روش باعث می‌شود که اول بیمار دید خود را سریع‌تر به‌دست آورد و دوم اینکه عوارض جراحی کمتر است. مصرف دارو بعداز پیوند کمتر بوده و نتایج خوبی داشته است. اگر بیماری مبتلا به قوز قرنیه است، نباید دیگر نگران باشد، چراکه با روش‌های جدید، دیگر بیماری در اثر قوز قرنیه دید خود را ازدست نمی‌دهد. این بیماری ژنتیکی است و در دهه دوم بروز می‌کند.

تمام جراحی‌های لازیک و لیزیک زیبایی حساب می‌شود یا اینکه در مواردی ضروری است؟
       به‌طورکلی اعمال جراحی لازیک و لیزیک از 18 سالگی به بعد به شرطی که بیماری انکساری آنها ثابت شده باشد و پیشرفت نکند، قابل انجام است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: