در اعمال حرفه داروسازی ارتباط با بیمار بهانهای است برای ایجاد اعتماد در رابطه بین داروساز و بیمار یا به عبارتی بهانهای است برای ارائه خدمات بیمار محور و بر مبنای خواستههای بیمار. ب
شفا آنلاین:بنابراین پس از موفقیت در برقراری
این رابطه داروساز باید بتواند اعتماد ایجاد کرده یا اعتماد موجود را
تقویت کند. به این منظور داروساز باید کمک کند که بیمار بتواند راهحل عملی
برای مشکلات خود بیابد. اینکه به بیمار بگوییم که باید وزن کم کنی در واقع
بیان یک هدف است اما چگونگی کم کردن وزن با توجه به شرایط بیمار یک نگرانی
است.
داروساز باید بتواند به مرور زمان با افزایش شناخت و آگاهی از بیمار و
شرایط او در ایجاد اعتماد به نفس در بیمار جهت غلبه بر مشکلات کمک کند. در
این راستا گاه باید به تغییرات بطئی و روند کند تغییرات اعتماد کرد و با
تشویق بیمار، راه را برای رسیدن به هدف هموار نمود. در این مسیر اطلاع از
موارد ناموفق گذشته میتواند راهنمای خوبی برای ارائه مشاوره توسط
داروساز
باشد.
باید
به خاطر داشته باشیم قسمت بزرگی از کار داروساز در مواجه با بیمار ارائه
اطلاعات به بیمار است و قسمت بزرگی از کار بیمار در داروخانه ارائه اطلاعات
به داروساز است. بنابراین هر یک از دو طرف که نتواند به خوبی به این امر
بپردازد در برقراری ارتباط موفق نبوده است. در صورت موفقیت طرفین در تبادل
اطلاعات میتوان امیدوار بود که پذیرش بیمار نسبت به دارودرمانی افزایش
خواهد یافت. بنابراین میتوان روند تبادل اطلاعات بین داروساز و بیمار را
یک هنر دانست که شامل مراحل تبادل اطلاعات،جمعبندی، مرور و خلاصهسازی
اطلاعات است. موانع بزرگی در این زمینه ممکن است وجود داشته باشند که از آن
جمله میتوان به مقاومت بیمار،کمحرف بودن او،آزردگی روح بیمار به علت
بیماری و بسیاری موانع شخصی،اجتماعی،اقتصادی و محیطی اشاره کرد. لازمه
رفع این موانع این است که داروساز تا حد امکان مهارت لازم را برای شناخت
موانع و رفع آنها داشته باشد و سعی کند که تا حد امکان از تاثیر این موانع
بر روند درمان بکاهد. اتصاف به صفات مثبت اخلاقی نظیر صبر و بردباری و
داشتن حس همدلی با بیمار و حس نوع دوستی به داروساز کمک میکند که تمام
تلاش خود را در جهت همراهی با و حل مشکل او به کار بندد.سپید
پونه سالاری
داروساز بالینی و دانشیار مرکز تحقیقات تاریخ و اخلاق پزشکی