کد خبر: ۱۳۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 11
گزارش منتشرشده به‌وسیله شرکت هلدینگ Quintiles IMS پیش‌بینی می‌کند که میزان هزینه داروهای تجویزشده تا سال ۲۰۲۱ به حدود 5/1 تریلیون دلار خواهد رسید، اما در عین حال نرخ سالانه افزایش هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.
شفا آنلاین:این رقم پیش‌بینی‌شده که بر اساس قیمت عمده‌فروشی داروها محاسبه شده است، ۳۷۰ میلیارد دلار از هزینه تخمینی داروها در سال ۲۰۱۶ بیشتر است. ۶۷۵میلیارد دلار از این 5/1 تریلیون دلار مربوط به هزینه داروها در کشور آمریکا است.

    به گزارش شفا آنلاین:   بر اساس این گزارش با نام «چشم‌انداز جهانی دارو ۲۰۲۱» با در نظر گرفتن تخفیف‌ها و کسر قیمت‌های پیش‌بینی‌شده برای سازمان‌های بیمه‌گر و سایر پرداخت‌کنندگان هزینه‌ها، میزان خالص هزینه‌ها حدود یک تریلیون دلار خواهد بود.

       این گزارش پیش‌بینی می‌کند افزایش سالانه هزینه داروها در جهان در پنج سال آینده ۴ تا ۷ درصد باشد که عمدتا ناشی از هزینه داروهای جدیدتر برای سرطان، دیابت و بیماری‌های خودایمنی در بازارهای کشورهای توسعه‌یافته است.

       نرخ افزایش هزینه‌های دارو در جهان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حدود ۹ درصد بود و تا حدی به افزایش تقاضا برای داروهای جدید هپاتیت C مربوط می‌شد که در سال بعدی به حد ثابتی رسید.

       موری آیتکن، مدیر اجرایی انستیتوی Quintiles IMS که این داده‌ها را گردآوری کرده است، در مصاحبه‌ای گفت: «ما پس از دو سال میزان‌های بالای افزایش غیرمنتظره هزینه‌ها، اکنون داریم به یک سطح متعادل‌تر و پایدارتر افزایش هزینه‌ها می‌رسیم که به نظر ما نظام‌های بهداشتی و پرداخت‌کنندگان خواهند توانست از پس آن برآیند.»

       انتظار می‌رود بیش از نیمی از افزایش پیش‌بینی‌شده در هزینه داروها در جهان به هزینه داروها در آمریکا مربوط باشد که هم بزرگ‌ترین بازار دارو است و هم داروها در آن بالاترین قیمت را دارند. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که روند کاهش قیمت داروهای با نشان تجاری در آمریکا تشدید شود؛ که احتمالا ناشی از فشار فزاینده سیاسی در این مورد است. بر اساس این گزارش در آمریکا افزایش قیمت عمده‌فروشی داروها در حد ۸ تا ۱۱ درصد و افزایش خالص قیمت داروها ۲ تا ۵ درصد خواهد بود. بر اساس این گزارش، به‌طور میانگین هر سال ۴۵ داروی جدید وارد بازار آمریکا خواهد شد که تابه‌حال بی‌سابقه بوده است. اما با توجه به اینکه بسیاری از این داروهای جدید درمان‌های بسیار گران‌قیمت خواهد بود، میزان افزایش هزینه دارو تا حدی با میزان بالاتر موارد پایان یافتن حق انحصاری داروها نسبت به پنج سال گذشته تعدیل خواهد شد.

       این گزارش می‌گوید کاهش رشد اقتصادی در اروپا و بازارهای نوظهور مانند چین، روسیه و برزیل در کاهش رشد سالانه هزینه‌های دارو نقش خواهد داشت و اجرای طرح‌هایی برای گسترش دسترسی به داروهای بیشتر را با کندی مواجه می‌کند. برای مثال، انتظار می‌رود چین در سال ۲۰۲۱ بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیارد دلار خرج داروها کند، اما میزان افزایش سالانه هزینه داروها در پنج سال آینده نسبت به پنج سال گذشته از ۱۴ درصد به ۷ درصد افت خواهد کرد.

       میزان کلی افزایش سالانه هزینه دارو در اروپا هم تا ۲۰۲۱ فقط یک تا ۴ درصد تخمین زده می‌شود. آیتکن گفت: «رشد اقتصادی در سراسر اروپا نسبتا ضعیف باقی خواهد ماند، بنابراین گسترش مراقبت‌های بهداشتی و بودجه دارویی محدود خواهند شد.» سپید
منبع: Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: