کد خبر: ۱۳۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 10
برگزاری چنین کنفرانس هایی گامی بلند برای دستیابی به اجماع دیدگاه ها مبنی بر اشتراک ارزش ها و باورهای دینی و انسانی در جامعه بشری است
شفا آنلاین:دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: کشتار غیرنظامیان، به اسارت گرفتن زنان و کودکان و... که به نام دین و دستور الهی صورت می گیرد، برداشت غلط و کج فهمی آگاهانه یا ناآگاهانه از دین است.

به گزارش شفا آنلاین، مهندس علی اصغر احمدی در مراسم اختتامیه دومین کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه که به همت جمعیت هلال احمر و کمیته بین المللی صلیب سرخ در شهر مقدس قم برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری چنین کنفرانس هایی گامی بلند برای دستیابی به اجماع دیدگاه ها مبنی بر اشتراک ارزش ها و باورهای دینی و انسانی در جامعه بشری و نقش سازنده آن در رعایت کرامت انسانی به ویژه در صحنه های نبرد است، خاطرنشان کرد: مباحث مطرح شده در این کنفرانس بسیار مفید و راهگشا بوده که بی شک در آینده در تعامل میان تعالیم دینی و حقوق بشردوستانه بسیار مفید خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ارزش ها از بنیادی ترین عوامل در تبیین اندیشه افراد و جهت دهنده رفتار آنان در هر جامعه ای به شمار می آیند، افزود: ارزش، نسبت عاطفی آدمی با امور و سایر انسان ها است و هر امری که بتواند عواطف انسان ها را به گونه ای و با هر درجه ای از شدت و ضعف برانگیزد، نشان از قرار داشتن آن در حیطه ارزشی دارد.

التزام به نظام ارزشی، هر دینی را از افراط و تفریط مصون می دارد

 دبیر کمیته ملی حقوق بشردوستانه تصریح کرد: ارزش ها که خود در نظام آرمانی قرار دارند، باورهای اعتقادی و دینی را دربر می گیرند؛ این نظام ارزشی در ادیان مختلف از مولفه های بسیار نزدیک به هم برخوردار هستند. التزام به این نظام ارزشی مشترک در کنار سه شاخصه مشترک ادیان یعنی عقلانیت، معنویت و عدالت طلبی می تواند هر جریان دینی را از افراط و تفریط مصون بدارد.

احمدی با بیان اینکه باور به کرامت انسانی، دعوت به صلح و رفتارهای مبتنی بر کرامت انسانی همگی از ارزش های مشترک ادیان و و مرکز ثقل تعالیم اسلامی هستند، تاکید کرد: التزام به این ارزش ها، زمینه ساز تحقق امنیت و صلح پایدار خواهد بود.

تلاش رهبران دینی، وقوع جنگ های مذهبی را کاهش می دهد

دبیرکل جمعیت هلال احمر، اذعان کرد: وقایع تلخ و دردناک سال های اخیر در جهان به ویژه خاورمیانه، زنگ خطری را برای رهبران دینی جهان به صدا در آورد تا مسئولیت شان را برای ایجاد و حفظ صلح درک کرده و پیروانشان را به احترام متقابل و تساهل فراخوانند. تلاش رهبران دینی در کنار رهبران سیاسی برای التزام به پذیرش متقابل سایر ادیان می تواند وقوع جنگ های با لعاب مذهبی را به شدت محدود سازد.

احمدی با اشاره به اینکه مخاصمات مسلحانه طی نیم قرن گذشته به نحو فوق العاده ای رشد داشته و خطوط متمایز کننده اهداف نظامی و غیر نظامی به نحو فزاینده ای کمرنگ شده اند، افزود: کشتار غیرنظامیان، به اسارت گرفتن زنان و کودکان، کشتن سربازان و افراد نظامی با روش های غیر انسانی، تخریب محیط زیست و تعرض به پیروان سایر ادیان که هم اکنون به نام دین و دستور الهی صورت می گیرد؛ برداشت غلط و کج فهمی آگاهانه یا ناآگاهانه از دین است که ضرورت روشنگری در این خصوص، برگزاری چنین کنفرانس هایی را تببین می کند.

وی در ادامه گفت: در دنیای معاصر با توجه به پیوند بسیار نزدیک جوامع بشری که عوامل حیاتی متعددی، ملت ها را به تعاون و همکاری و همزیستی مسالمت آمیز فرا می خوانند، تبیین جایگاه و نقش دین در رویکردهای متفاوت از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و اقدامات بشردوستانه، بسیار حیاتی است.

تاثیر عقاید مذهبی در اجرای قانون قابل انکار نیست

دبیر کمیته ملی حقوق بشردوستانه با بیان اینکه اثر عقاید مذهبی را در تدوین، توسعه و اجرای قانون نمی توان انکار کرد، افزود: با شکل گیری حقوق، هنجارهای دینی برخاسته از اندیشه رستگاری که پاسدار نظم سنتی کیفر بدکاران و پاداش نیکوکاران بوده، جای خود را به حقوق داد با این بینش به جرات می توان گفت امروز؛ اخلاق، حقوق و مذهب، تافته ای به هم بافت اند.

حمدی با تاکید بر اینکه در عرصه بین الملل، طی سالیان متمادی، معاهدات و اسناد بسیاری در خصوص افراد درگیر جنگ و غیرنظامیان و سایر افرادی که به نوعی با مخاصمات مسلحانه در ارتباط هستند در نظر گرفته شده است. جامعه جهانی با تصویب کنوانسیون های بین المللی مانند کنوانسون های ژنو و لاهه و سایر کنوانسین ها سعی در ایجاد یک اصول اساسی بشردوستانه در زمان رخدادهای جنگی نمود، این کنوانسیون ها و قوانین که تحت عنوان حقوق بشردوستانه نامیده می شوند، قوانینی هستند که رعایت آنها، اگر چه از وقوع جنگ جلوگیری نمی کند اما دردها و آلام انسانی را تا حدودی می کاهند.

وی یادآور شد: این قوانین به نوعی مورد تاکید ادیان آسمانی هستند. ادیان الهی و بالاخص اسلام، قوانین گسترده ای را بر پایه عدل، رحمت و رعایت حقوق انسانی در زمان بروز جنگ تدوین نموده و از غیر نظامیان و افراد خاص همچون زنان، کودکان و سالخوردگان و حتی اجساد حمایت کرده و بی احترامی به آنان را نهی می کند.

وجود نصوص صریح دینی مبنی بر رعایت اصول بنیادین انسانی

دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: به رغم وجود نصوص صریح کتب الهی مبنی بر رعایت اصول بنیادین انسانی و ارزشی در مخاصمات مسلحانه و رویکرد بشردوستانه تمام ادیان الهی، هجمه های تبلیغاتی سنگین ضد دینی و القای باور تاثیرگذاری دین در ازدیاد خشونت به ویژه به هنگام منازعات مسلحانه رو به افزایش است.

احمدی در ادامه تاکید کرد: این موضوع باید موجب گردد تا صاحبان رای و اندیشه در حوزه دین و حقوق بشردوستانه با بررسی موشکافانه و گفتمان علمی در این مقوله به اجماع در مورد تنویر افکار در خصوص نقش دین در جلوگیری از خشونت به ویژه به هنگام منازعات مسلحانه و جایگاه آن برای تحقق زندگی مسالمت آمیز و پیشبرد اقدامات بشردوستانه برسند.

وی در پایان با اشاره به اینکه این کنفرانس اهتمام و تلاشی مشترک از سوی تمامی دست اندرکاران و آزاد اندیشانی بوده است که همچنان باور به ارزش های الهی و انسانی را تنها راه عملی برای حفظ انسانیت در میان بشریت می دانند، ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین کنفرانس های بین المللی بتواند گامی موثر در راستای تحقق دستورات و آموزه های بشردوستانه ادیان به ویژه اسلام جهت رعایت کرامت انسان به خصوص در صحنه های نبرد باشد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: