کد خبر: ۱۳۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 08
در صورتی‌که سرطان کبد مشخص شود پزشک باید برای کمک به شما جهت انتخاب مناسب‌‌‌‌‌‌ترین نوع درمان، از مرحله بیماری‌تان آگاهی پیدا کند.
شفا آنلاین: مرحله‌بندی سرطان، مشخص می‌‌‌‌‌‌کند که سرطان به نواحی دیگر بدن منتشر شده یا خیر و در صورت انتشار، چه بخش‌‌‌‌‌‌هایی از بدن تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند.

    به گزارش شفا آنلاین:   در صورت انتشار سرطان کبد، گاهی سلول‌‌‌‌‌‌های سرطانی در ریه‌‌‌‌‌‌ها مشاهده می‌شوند. علاه بر این، بعید نیست سلول‌‌‌‌‌‌های سرطانی در استخوان‌‌‌‌‌‌ها و غدد لنفاوی نزدیک کبد یافت شوند.

       هنگامی‌که سرطان از نقطه اولیه به نقاط دیگر بدن پخش می‌‌‌‌‌‌شود، تومور جدید نوع سلول‌های غیرعادی و نامی مشابه با تومور اولیه دارد. مثلا اگر سرطان کبد به استخوان‌‌‌‌‌‌ها منتشر شود، سلول‌های سرطانی درون استخوان در واقع همان سلول‌‌‌‌‌‌های سرطان کبد هستند و نام بیماری سرطان استخوان نیست بلکه سرطان کبد متاستاتیک نام دارد. این سرطان مانند سرطان کبد درمان می‌‌‌‌‌‌شود نه سرطان استخوان. گاهی، پزشکان به تومور جدید، تومور «دور دست» یا بیماری متاستاتیک می‌‌‌‌‌‌گویند.

       برای تشخیص انتشار یافتن سرطان کبد، پزشک یک یا چند مورد از این آزمون‌ها را انجام می‌دهد:

       سی‌تی‌اسکن قفسه سینه: معمولا سی‌تی‌اسکن انتشار سرطان کبد را به ریه‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد.

       اسکن استخوان: پزشک مقدار کمی ماده رادیواکتیو درون رگ خونی شما تزریق می‌کند. این ماده با جریان خون منتشر و در استخوان‌‌‌‌‌‌ها جمع می‌‌‌‌‌‌شود. دستگاهی به نام اسکنر، پرتوزایی را تشخیص داده و مقدار آن را اندازه می‌‌‌‌‌‌گیرد. این دستگاه عکس‌‌‌‌‌‌هایی از استخوان‌‌‌‌‌‌ها تهیه می‌‌‌‌‌‌کند و در صورت انتشار سرطان به استخوان‌‌‌‌‌‌ها در این عکس‌‌‌‌‌‌ها مشاهده می‌شود.

       ‌PET اسکن (PET Scan): پزشک مقدار کمی ماده قندی رادیواکتیو به شما تزریق می‌‌‌‌‌‌کند. این ماده قندی سیگنال‌‌‌‌‌‌هایی را ساطع می‌‌‌‌‌‌کند که اسکنر پی‌ای‌تی.(PET) دریافت می‌کند. این اسکنر تصاویری را از نواحی درون بدن شما که ماده قندی در آن محل‌‌‌‌‌‌ها جذب شده تهیه می‌‌‌‌‌‌کند. سلول‌‌‌‌‌‌های سرطانی در این تصاویر روشن‌‌‌‌‌‌تر دیده می‌‌‌‌‌‌شوند زیرا سرعت جذب مواد قندی در این سلول‌‌‌‌‌‌ها سریع‌‌‌‌‌‌تر از سلول‌‌‌‌‌‌های عادی است. اسکن پی‌ای‌تی. نشان می‌دهد سرطان کبد منتشر شده یا خیر.

درمان
 جراحی
 تخریب بافت
 امبولیزاسیون
 هدف‌درمانی
 پرتودرمانی
 شیمی‌درمانی

       راه‌های درمانی افراد مبتلا به سرطان کبد شامل جراحی (از جمله پیوند کبد)، تخریب بافت، امبولیزاسیون، هدف‌درمانی، پرتودرمانی و شیمی‌‌‌‌‌‌درمانی هستند. شاید شما از ترکیبی از این درمان‌‌‌‌‌‌ها استفاده کنید.

تعیین یک نوع درمان مفید وابسته به این موارد است:
تعداد، اندازه و محل تومور در کبد
چگونگی عملکرد کبد و بررسی ابتلای شما به سیروز
بررسی انتشار سرطان به نواحی خارج از کبد
موارد دیگری که در نظر گرفته می شوند شامل سن، وضعیت عمومی سلامتی و نظر شما راجع به درمان‌‌‌‌‌ها و عوارض جانبی احتمالی آنهاست.

       در حال حاضر، سرطان کبد فقط در صورتی درمان می‌‌‌‌‌شود که در مرحله اولیه (پیش از انتشار) شناسایی شده باشد و بیمار باید به‌طور کلی وضعیت سلامت مناسبی داشته باشد تا بتواند تحت عمل جراحی قرار گیرد. در صورتی‌که فرد قادر به انجام جراحی نباشد از درمان‌‌‌‌‌های دیگر برای طولانی کردن مدت زمان زنده بودن و بهبود وضعیت کلی او استفاده می‌کنند.سپید

منبع: NCII


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: