کد خبر: ۱۳۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 07
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مردان پس از آغاز مصرف تستوسترون برای درمان ناتوانی جنسی خود، ممکن است با افزایش خطر بروز لخته‌های خونی مرگبار مواجه شوند.
شفا آنلاین:محققان مرکز اپیدمیولوژی، آمار و اطلاعات در فرانکفورت آلمان دریافته‌اند مردان در شش ماه نخست دریافت هورمون تستوسترون، ۶۳ درصد بیشتر نسبت به پیش از شروع درمان در معرض خطر بروز لخته شدن خون در عروق پاها و ریه‌ها قرار می‌گیرند. این عارضه موسوم به «ترومبو امبولی وریدی» (VTE) است.

به گزارش شفا آنلاین:با آنکه خطر مطلق ایجاد این لخته‌ها کم است و در طول زمان کاهش می‌یابد، مردان باید این موضوع را با پزشکان خود در میان بگذارند. طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، این لخته‌ها می‌تواند باعث بروز حمله قلبی، سکته، آسیب به اندام‌های بدن یا حتی مرگ شود.
دکتر کارلوس مارتینز، سرپرست گروه تحقیق، در این‌باره می‌گوید: «این ریسک در شش ماه اول درمان به سرعت به اوج می‌رسد و تا حدود ۹ ماه ادامه می‌یابد و بعد از آن به تدریج کمرنگ می‌شود.»
اگرچه این افزایش خطر موقتی و همچنان نسبتا در شرایط مطلق پایین است، محققان هشدار می‌دهند که عدم بررسی زمان و طول مدت استفاده از تستوسترون در مطالعات قبلی می‌تواند این ارتباط را پنهان کرده باشد.
به گفته آنها، قبلا مشخص شده بود که استروژن موجود در قرص‌های ضدبارداری موجب افزایش ریسک لخته شدن خون در زنان می‌شود و مطالعات جدید هم نشان می‌دهند که دغدغه‌های مشابهی در مورد تستوسترون درمانی در مردان نیز وجود دارد.
مارتینز و همکارانش برای این مطالعه، داده‌های حدود ۱۹ هزار بیمار دارای لخته‌های خونی را در بریتانیا بررسی کردند. این مردان با بیش از ۹۰۰ هزار بیمار همسن خود در گروه کنترل که سابقه‌ای از لخته در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ نداشتند، مقایسه شدند.
پژوهشگران در مردانی که تحت درمان با تستوسترون قرار داشتند، سه گروه متفاوت را بررسی کردند: بیمارانی که هنوز درمان می‌شدند، مردانی که درمان خود را اخیرا به پایان رسانده و دیگر تستوسترون دریافت نمی‌کردند و کسانی که در دو سال گذشته تستوسترون مصرف نکرده بودند. آن‌هایی که تحت درمان قرار داشتند، به دو گروه دارای دوره درمانی کمتر یا بیشتر از شش ماه تقسیم شدند.
محققان دریافتند خطر بروز لخته در مصرف‌کنندگان کنونی از تستوسترون در قیاس با مردانی که آن را مصرف نکرده بودند، ۲۵ درصد بیشتر است.البته محققان عنوان می‌کنند این ریسک به ازای هر ۱۰۰۰ مرد در سال است و عمدتا برای مردانی خطرناک است که هم اکنون در معرض خطر بالای لخته شدن خون قرار دارند. عوامل خطر بروز لخته‌های خونی شامل چاقی، عدم تحرک طولانی‌مدت، افزایش سن و داشتن سابقه لخته‌شدن خون است.سپید

منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: