کد خبر: ۱۰۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 12
شفا آنلاین>سلامت>با کاهش جمعیت جوان در دنیا ، به ویژه در کشور ما سالانه با افزایش غیر قابل کنترل ابتلا به دیابت رو به رو هستیم و قرار گیری این بیماری در رده بیماری های پرهزینه، خود می تواند انگیزه ای برای مسئولان این حوزه باشد.
به گزارش شفا آنلاین، پرخوری ، تشنگی مکرر و خستگی علائمی هستند که در عین اهمیت، توجه زیادی به آنها از سوی افراد درگیر نمی شود. البته بیماری مورد بحث ما اکثر اوقات زمانی ذهن مردم را به سمت خود می کشد که فرد مبتلا دچار جراحاتی شود و روند بهبودی آسیب به درازا می کشد.

در این صورت حتی با در میان گذاشتن موضوع با اولین فرد در دسترس، بیماری قند واژه ای است که در جواب شنیده می شود. بیماری قند یا همان دیابت نوعی اختلال هورمونی است. هورمونی به نام انسولین که از طریق لوزالمعده ترشح می شود، در صورت بروز اختلال، یا ترشح و یا  از انسولین تولیدشده در بدن به طور موثری استفاده نمی شود.

ما روزانه در وعده های غذایی مواد پرانرژی بسیاری مصرف می کنیم که در بدنمان به نوعی قند به نام گلوکز تبدیل می شود. انسولین به گلوکز کمک می کند  وارد سلول های بدن شده تا به انرژی تبدیل شود .بدون انسولین، گلوکز به جای ورود به  سلول در بدن جمع می شود. بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش یا عدم اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می آید.

کاهش جمعیت جوان = افزایش آمار مبتلایان به دیابت
علیرضا استقامتی دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی از آمار تاسف بار شیوع انواع دیابت در کشور و البته در دنیا می گوید: در کشور ما و کشور های دیگر به ویژه حاشیه خلیج فارس شیوع دیابت رو به افزایش است. از طرفی با یک دید کلی می توان متوجه شد با کاهش جمعیت جوان، این آمار هر ساله افزایش می یابد.

برای بررسی بیشتر این موضوع، انواع دیابت معرفی می شود. دیابت نوع یک، نوع دو، دیابت زمان بارداری و دیابت در اثر ابتلا به بیماری های دیگر از انواع این بیماری می باشد. به گفته ی وی در مقایسه ی دیابت نوع یک و دو متوجه می شویم، به علت احتمال 90 درصدی اختلال نوع دو در افراد مبتلا به دیابت نسبت به دیابت نوع یک و شیوع این نوع در میان افراد بالغ، نتیجه می شود هرچه جمعیت جوان رو به کاهش باشد، شیوه دیابت در آن منطقه رو به افزایش است.

بیش از 400 میلیون بزرگسال مبتلا به دیابت در دنیا زندگی می کنند
طبق آمارسازمان بهداشت جهانی بیش آمار مبتلایان به دیابت در دنیا به 422 میلیون نفر رسیده است.

دکتر استقامتی با اشاره به افزایش آمار ابتلا به این بیماری بیان می کند: آخرین آماری که کشور از مبتلایان به این بیماری در دست دارد مربوط به بیش از چهار سال گذشته است. بر طبق این آمار جمعیت دیابتی کشور به 4.5 میلیون نفر بوده که 11.5 درصد این افراد بالای 30 سال بوده اند.
افرادی هم که دچار دیابت نشده اند اما میزان قند خونشان بیش از حد معمول است، به گفته ی دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی، طبق آمارگیری سه سال پیش، 5.5 میلیون نفر جمعیت پیش دیابتی ما بودند. در کل بیش از 10 میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت و یا پیش دیابت بودند که با توجه به افزایش جمعیت ،این میزان نیز رو به افزایش است.

آغاز بررسی های کشور در رابطه با شیوع دیابت از اردیبهشت ماه
استقامتی توضیح می دهد: تاکنون سه دوره بررسی های کشوری برای پیشگیری از دیابت در ایران انجام شده است. البته بررسی های جزئی و مستمر صورت گرفته ولی در قالب کشوری نبوده اند.

وی با اشاره به تاثیر تنوع آب و هوای کشور در  دشواری بررسی و اعمال نتایج توضیح داد:بررسی روش های پیشگیری دیابت در کشور ما با توجه به وسعت و تنوع آب و هوایی استانها کار آسانی نیست. اولین دوره ی بررسی ها از 11 سال قبل آغاز شد و دوره ی پایانی آن بیش از سه سال پیش بود.

استقامتی نتایج بررسی های هفت ساله ی کشوری در زمینه ی دیابت را اینگونه اعلام کرد: بررسی ها نشان داد طی این هفت سال شیوع دیابت در افراد بالای 30 سال ، از 7.8 درصد به 11.5 درصد افزایش یافته است. قرار بر این است تا پس از گذشت بیش از سه سال از آخرین بررسی ها، اردیبهشت ماه سال جاری دوره ی جدیدی از بررسی ها آغاز شود.

اسکناس هایی که کمر انسولین بازان را خم می کند
بیماری دیابت روی تمام اعضای بدن تاثیر می گذارد و عملکرد آنها را دچار اختلال می کند. عوارض چشمي، قلبي، كليوي، عصبي و زخم‌هاي خطرناك در پا از عوارض اصلي ديابت است و مي‌توان به افسردگي، ناتواني جنسي خصوصاً در مردان، افزايش عفونت و سرطان به عنوان ديگر عوارض ديابت اشاره كرد.

دکتر استقامتی می گوید: دیابت از بیماری هایی است که هم پر هزینه است و هم عوارض بسیاری بر جای می گذارد. هزینه های درمان این بیماری چه از جیب مردم پرداخت شود چه از طریق بیمه ها ، قابل تحمل نبوده و باید فکری برای مهار آن صورت گیرد.

احساس نیاز به کمک دولت و رسانه
با توجه به اینکه فرد مبتلا به دیابت نسبت به افراد عادی 2.5 تا سه برابر هزینه ها را متحمل می شوند، نیاز به مدیریت در سطوح مختلف احساس می شود.

متخصص غدد معتقد است:اگر همکاری در سطوح مختلف جامعه و خانواده صورت گیرد و سیستم های مدیریتی کلان کشور توجه ویژه به این افراد داشته باشد ،میتواند تا حد زیادی به این مشکل فائق آییم.

وی ادامه می دهد: رسانه ها مکلفند اطلاع رسانی کالاهای مضر سلامتی  را به درستی صورت دهند و زمینه ی فرهنگسازی ورزش های همگانی را فراهم کنند. با تشدید ورزشهای همگانی و اصلاح الگوی مصرف و انجام آزمایشات مکرر می توان به تدریج در بحث پیشگیری دیابت در کشور به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: