کد خبر: ۱۳۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 07
یک مطالعه جدید نشان داده با وجود اینکه قرص‌های ضدبارداری به‌طور معمول در زمره مقصران اصلی افزایش وزن محسوب نمی‌شوند، برخی از زنان به دلیل ترس از سنگین وزن شدن، از روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری پرهیز می‌کنند
شفا آنلاین:. نتایج تحقیق اخیر که در نشریه پیشگیری از بارداری به چاپ رسیده نشان می‌دهد که زنان دارای اضافه وزن یا چاق، به مراتب کمتر از زنان با وزن طبیعی تمایل به استفاده از قرص‌های ضدبارداری و داروهای مشابه دارند.

به گزارش شفا آنلاین:به گفته سینتیا چوآنگ، استاد پزشکی مرکز بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی پن، افزایش وزن یکی از شایع‌ترین علل توقف مصرف روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری در زنان است که ممکن است به بارداری‌های ناخواسته بینجامد. وی معتقد است که روش‌های مذکور با افزایش وزن در زنان جوان‌تر مرتبط است؛ اما ضدبارداری‌های خوراکی به‌ندرت موجب چنین اثری می‌شوند.

به علاوه، بسیاری از زنان چاق بودن خود را بی‌دلیل به مصرف قرص‌های ضدبارداری ربط می‌دهند. برای مشخص شدن این مساله که آیا افزایش وزن یا تصور فرد از بالا رفتن وزن بدنش متاثر از نوع روش جلوگیری از بارداری است یا خیر، محققان اطلاعات جمع‌آوری شده از یک هزار زن در پنسیلوانیا را بررسی کردند. استفاده از شاخص توده بدنی (BMI) به‌عنوان معیار ارزیابی در نظر گرفته شد.

چنین مشخص شد که زنان با وزن اضافی و چاق، بیشتر از زنان با وزن معمولی تمایل به انتخاب روش‌های قابل‌برگشت طولانی‌اثر جلوگیری از بارداری دارند و کمتر به استفاده از روش‌هایی مانند مصرف قرص یا برچسب‌های پوستی یا حلقه‌های هورمونی روی می‌آورند. طبق این مطالعه، روش‌های غیرنسخه‌ای مانند کاندوم و روش طبیعی جلوگیری از بارداری نیز بیشتر از سوی زنان با وزن زیاد یا چاق انتخاب می‌شوند. روش‌های برگشت پذیر طولانی‌اثر جلوگیری از بارداری، شامل ابزار داخل رحمی(IUD) و ایمپلنت‌ها هستند. این روش‌ها حاوی استروژن -که برخی از زنان فکر می‌کنند مقصر اصلی افزایش وزن آنان است-نیستند.


چوآنگ می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم زنان با وزن زیاد یا چاق، بیشتر به سوی روش‌هایی غیر از قرص تمایل دارند زیرا از چاق شدن هراس دارند. در نتیجه، آنها روش‌های اثربخش‌تر و طولانی‌اثر یا گاه روش‌های غیرنسخه‌ای با اثربخشی اندک را انتخاب می‌کنند.»

به‌طور کلی، 23درصد از زنان با وزن زیاد و 21 درصد از زنان چاق، از روش‌های قابل‌برگشت و طولانی‌اثر جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند. در مقابل، فقط 6درصد از زنان با وزن طبیعی یا کمتر از وزن طبیعی به این روش‌ها روی می‌آورند.

جالب اینکه نیمی از زنان بررسی شده در این مطالعه خود را زیاد وزن درنظر می‌گرفتند؛ در حالی که فقط 42درصد آنها شاخص توده بدنی در محدوده وزن زیاد یا چاق داشتند.سپید
منبع:US.Pharmacist
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: