کد خبر: ۱۳۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 07
50درصد مرگ و میرها در صحنه تصادف رخ می دهد که به مسائل پزشکی مرتبط نیست، زیرا در هیچ کشوری ضایعات ساعت اولیه بروز حادثه را جزو مسائل پزشکی تلقی نمی‌کنند، بلکه آن را به زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها و نوع وسیله نقلیه وابسته می‌دانند.

شفا آنلاین:50 درصد باقیمانده در زمان انتقال مصدوم به مراکز درمانی یا در 48 ساعت اول بستری، در زمان بعد از جراحی در اثر دچارشدن به عوارض جراحی مانند لخته شدن خون در رگ‌‌ها یا آسیب‌های ناشی از اختلال عملکرد کلیه‌ها، کبد و ریه رخ می‌دهد. این گفته دبیر انجمن ارتوپدی ایران است.


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید به گفته سیاوش صحت، فوق تخصص جراحی قفسه سینه و دبیر علمی قطب تروما: «تروما و حوادث مختلف از جمله تصادفات رانندگی سومین علت مرگ و میر ایرانی‌ها است که سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند.‎ ‏ مطابق آمارها، ۳ عامل عمده مرگ و میر در ایران وجود دارد که شامل سرطان، بیماری های قلبی و تروما ‏هستند‎.‎ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عمدتاً افراد بالای ۵۵ سال را ‏شامل می‌شود که تقریبا زندگی فعال خود را پشت سر گذاشته‌اند و این بستگی به سبک زندگی، فشارهای روحی و روانی، نوع ‏غذا و بسیاری مسائل دیگر دارد تا جایی که برای بهبود روش های زندگی و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی حداقل ‏‏۳۰ تا ۴۰ سال زمان نیاز داریم. همچنین در مورد سرطان باید گفت، متاسفانه درخصوص کشف علت‌های آن تاکنون در دنیا ‏موفق نبوده‌ایم، اما این بیماری نیز علت بزرگی از مرگ و میرهاست‎.‎

تروما سومین علت مرگ و میر در ایران است. ضربه هایی که بر اثر افتادن از ارتفاع، تصادف‌هایی که با هر ‏نوع وسیله نقلیه اتفاق می‌افتد و به طورکلی هر ضربه‌ای که به بدن وارد و موجب آسیب شود را تروما می گویند، که همین عامل ‏تاکنون شمار زیادی از نیروی ۲۰ تا ۴۰ ساله کشور ما را از بین برده است‎.‎

 تروما نیروی فعال و خلاق جامعه را از بین می برد، اگر متصور شویم که این افراد بر اساس متوسط عمر در ایران که برای خانم ها ۷۵ سال و برای آقایان ۷۳ ‏سال است، حداقل می‌توانستند ۳۵ سال دیگر عمر کنند، در نتیجه زمان از دست رفته اجتماعی این افراد به میلیون‌ها سال ‏زندگی مفید از دست رفته تبدیل می‌شود و این یعنی برای میلیون‌ها سال جامعه ایران می‌توانست، نیروهای خلاق و فعال داشته ‏باشد، اما در اثر تروما آنها را از دست داده است‎. »


اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی برای پیشگیری از تروما ضروری است. با به وجود آمدن مرگ ناشی از تروما، علاوه براینکه یک فرد مفید برای جامعه فرصت زندگی را از ‏دست می‌دهد، خانواده وی بی‌سرپرست شده و همسر و فرزندان وی از نظر اجتماعی و اقتصادی دچار آسیب‌های فراوان می ‌شوند. لذا برای کاهش تروما، با درست کردن جاده‌ها و درست رانندگی کردن، تنظیم رانندگی موتورسیکلت‌ها و نوع رفت و آمد ‏عابران پیاده و بسیاری نکات دیگر می‌توانیم، جلوی تروما را بگیریم‎.‎
وزیربهداشت در این خصوص گفته است: « مشکل تروما منحصر به دفاع مقدس نیست و این مساله در کشور ما در حال تبدیل شدن به یک مصیبت بزرگ برای خانواده‌های ایرانی شده است.

بدتر از آن شرایطی بوده که در نظام سلامت میلیاردها تومان برای درمان برخی از بیماری‌ها هزینه می‌شود، درحالی که به مساله پیشگیری از سوانح ترومایی که مهم‌ترین ‌آن حوادث جاده‌ای است، توجه چندانی نمی‌شود. در سال حدود 18 هزار نفر بر اثر حوادث ترومایی می‌میرند و 200 هزار معلول با گرفتاری روحی شدید تا آخر عمر خود با معلولیت سر می‌کنند، لذا پیشگیری در زمینه تروما بسیار حائز اهمیت است.» هاشمی می‌گوید: «در خصوص بحث‌های پیشگیرانه و درمان تروما حرف‌های خوبی زده می‌شود اما جای عمل خالی است.

 باید مسئولان برای کنترل تروما صرفاً به امر درمان نپردازند، بلکه پیشگیری باید جزو اولویت اصلی در این زمینه باشد.» وزیر بهداشت می‌گوید: « در موضوع صنعت و نظایر آن مالیات محدود ایجاد می‌کنیم تا کنترل‌هایی صورت گیرد، اما این مساله به شرطی قابل قبول است که تبعیضی وجود نداشته باشد. اگر چه سال‌ها آمار تصادفات ثابت مانده، اما متاسفانه اکنون پنجمین کشور دنیا با بیشترین میزان کشته‌های تصادفات و معلولیت سوانح ترافیکی هستیم، همچنین از نظر وجود قربانیان سنین پایین در این زمینه بالاترین رتبه را داریم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: