کد خبر: ۱۰۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 09
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: بعد از بیماریهای قلبی و سرطان بیشترین مرگ و میرها ناشی از تروما و حوادث مربوط به آن است.
به گزارش شفا آنلاین، سید علی خوانساری روز چهارشنبه در اولین همایش استانی تروما، عوامل و پیامدهای اجتماعی آن که در سالن تربیت معلم قزوین برگزار شد اظهارداشت: از هر ۱۰ مرگ یک مورد مربوط به حوادث است و با وقوع روزانه ۵۴ فقره تصادف خسارت جبران ناپذیری به جامعه وارد می شود.

وی افزود: تروما و حوادث مختلف از جمله تصادفات رانندگی سومین علت مرگ و میر بعد از بیماریهای قلبی و سرطان است و سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند.

رئیس مرکز شهید بلندیان قزوین تصریح کرد: حوادث ترومایی همواره در کمین بشر بوده و انسانها حداقل یک بار دچار این گونه حوادث می شوند و بیش از ۵۰ درصد زندگی انسان در معرض این حوادث است.

خوانساری بیان کرد: تروما یک بیماری قابل پیشگیری و واکسینه است با این تفاوت که در تروما علاوه بر فرد جامعه نیز باید واکسینه شود.


وی گفت: سیستم تروما تلاشی هماهنگ و سازمان یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده است که طیف گسترده ای از مراقبت ها را برای بیماران تروما در بر می گیرد و پیشگیری از آسیب، مراقبت های پیش بیمارستانی، بیمارستانی و بازتوانی از ارکان سیستم تروما محسوب می شود.
 
رئیس مرکز شهید بلندیان قزوین اظهارداشت: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در حوادث جاده ای معلول می شوند و ۷۰ درصد ضایعات نخاعی مربطو به حوادث است و در این سوانح سالانه هشت هزار ساعت زندگی زنان و ۱۶ هزار ساعت زندگی و عمر مردان تلف می شود.

کودکان در معرض تروما هستند

وی آسیب پذیری کودکان را در حوادث بیشتر از دیگران دانست و یادآورشد: بیش از ۹۰ درصد مرگ کودکان در حوادث، ترافیک، غرق شدن و سوختگی و سقوط رخ می دهد در حالی که بیشتر این وقایع قابل پیشگیری است.

خوانساری گفت: از والدین انتظار داریم در کاهش آسیب های ناشی از حوادث تروما همکاری کنند تا خسارت های این بخش را کمتر کنیم.

وی با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال یادآورشد: والدین می توانند همراه فرزندان خود باشند و در تامین مواد مورد نیاز بی خطر برای جشن چهارشنبه سوری همراهی کرده و خودشان در جشن با فرزندانشان مشارکت کنند تا حادثه ای رخ ندهد.

در این مراسم سردار امیری جانشین پلیس راهور، سرهنگ زینلی فرمانده پلیس راه قزوین، سرهنگ محمدی فرمانده پلیس راه استان و جمعی از دانش آموزان نیز حضور داشتند.

برچسب ها: تروما ، سرطان ، سوختگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: