کد خبر: ۱۳۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 06
در ایالات متحده گاهی اوقات به فرآیندهای تایید داروهای ضد سرطان سرعت می‌بخشند و همچنین بر اساس یک مطالعه جدید، آن‌ها اغلب حتی در صورتی که مطالعات بعدی نشان دهند که عملکردی بهتر از گزینه‌های دیگر ندارند و یا حتی بدتر از آن هیچ تاثیری ندارند، همچنان تاییدشده باقی می‌مانند.
شفا آنلاین:پژوهشگران، مطالعات انجام‌شده روی ۱۸ داروی ضد سرطان را که بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده بودند، ارزیابی کرده است. هیچ‌کدام از این داروها منجر به افزایش طول عمر نشده بودند و تنها یکی از آنها دارای شواهد کافی از بهبود کیفیت زندگی بود. با این حال همگی به جز یک دارو، همچنان وضعیت تایید خود را حفظ کرده بودند.

به گزارش شفا آنلاین:دیانا زاکرمن، رئیس مرکز ملی تحقیقات بهداشت و صندوق پیشگیری و درمان سرطان می‌گوید: «ما از پی بردن به این موضوع که این داروها جان افراد را نجات نمی‌دهد و کیفیت زندگی‌شان را بهبود نمی‌بخشد، شوکه شده بودیم.»

FDA گاهی برای اطمینان از ایمنی درمان سرطان و رساندن سریع آن به بازار، یک دارو را در صورت دستیابی به اهداف «جایگزین» پژوهش به جای نقاط هدف استاندارد، تایید می‌کند؛ بنابراین دارو زود‌تر به بازار وارد می‌شود. محققان دریافتند که ۳۶ داروی ضد سرطان بر اساس این نقاط هدف اولیه توسط FDA بین ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ مورد تایید قرار گرفته‌اند. مطالعات بعدی نشان داد ۱۸ عدد از این ۳۶ داروی تایید‌شده، کمکی به افزایش طول عمر بیماران نکرده بودند. این دارو‌ها از حدود ۲۰ هزار دلار تا ۱۷۰ هزار دلار قیمت داشتند.

پژوهشگران ۳۱ کارآزمایی بالینی را بررسی کردند؛ اما نتوانستند شواهد کافی و در دسترس برای عموم از ارزیابی پنج دارو پیدا کنند. از ۱۳ داروی باقی مانده، فقط یکی باعث بهبود کیفیت زندگی در مقایسه با سایر درمان‌ها شده بود. نتایج شش دارو هیچ تفاوتی با دارو‌های دیگر، دارونما‌ها یا عدم مداخله نداشت. دو دارو منجر به بدتر شدن کیفیت زندگی نسبت به عدم درمان یا دارونما شده بود. چهار دارو نتایج مختلفی در قیاس با سایر دارو‌ها یا دارونما‌ها داشتند.
این یافته‌ها بسیار تامل بر‌انگیز هستند و نشان می‌دهد آمریکا عملکرد خوبی در تجزیه و تحلیل پس از ورود به بازار ندارد؛ اما به تحقیقات بیشتری برای تعیین مسئول این کاستی نیاز است. بر مبنای قاعده «نخست، آسیب نرساند»، سازمان غذا و دارو باید بی‌درنگ در تایید داروهای ضد سرطانی که ثابت شده هیچ مزیت بالینی ندارند، بازنگری کند.
زاکرمن می‌افزاید، پزشکان به طور فزاینده‌ای در حال انتقال این پیام به بیماران خود هستند که درمان‌ها لزوما تنها به‌دلیل جدید بودن، بهتر نیستند. نباید این گونه تصور کرد که جدید‌ترین و گران‌ترین دارو‌، بهترین است.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: