کد خبر: ۱۳۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 04
وزیر بهداشت بر لزوم حمایت اجتماعی از بیماران مبتلا به ایدز و مجموع افرادی که در معرض سایر آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند، تاکید کرد.

شفا آنلاین:وزیر بهداشت بر لزوم حمایت اجتماعی از بیماران مبتلا به ایدز و مجموع افرادی که در معرض سایر آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند، تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برخوردهای نامناسبی که برخی پزشکان با بیماران مبتلا به ایدز دارند و گاهی از انجام جراحی برای آنها ممانعت می‌کنند، گفت: خود من بیماران مبتلا به HIV ایدز زیادی را جراحی کردم و حتی توجه بیشتری هم به آنها داشتم. به نظر من پزشکان و جامعه پزشکی توجه‌شان به این گروه بیشتر است و من تاکنون ندیده‌ام پزشکی از درمان بیمار مبتلا به بیماری HIV / ایدز خودداری کند و اگر کسی این کار را کرده باشد، اطلاعات کافی نداشته؛ چراکه در صورت داشتن اطلاعات قطعا در برخورد با این بیماران اضطرابی نخواهد داشت. البته من این موضوع را تایید نمی‌کنم و آرزو می‌کنم که این خبر و سوال از مبنا اشتباه باشد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره ممانعت از کار کردن بیماران مبتلا به ایدز از سوی کارفرماها گفت: کانون حمایت از کارکنان این اجازه را به کارفرما نمی‌دهد و اگر مواردی از این دست وجود داشته باشد، حتما آن را در هیات دولت مطرح می‌کنم. بنابراین وقتی منعی در این زمینه وجود ندارد و حتی قانونی برای ادامه فعالیت آنها وجود دارد، نیازی به مصوبه جدید نیست و اگر کسی مانع اشتغال فرد مبتلا به ایدز شود، وزارت کار باید آن فرد را حمایت کرده و مراجع قضایی نیز باید آن را پیگیری کنند. من نیز این موضوع را به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی منتقل می‌کنم.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات کنترلی وزارت بهداشت درباره بیماری ایدز، گفت: هرچند که آمار ابتلا در کشور رو به افزایش است، البته نباید مردم و مبتلایان را بترسانیم و این موضوع نگران کننده نیست، اما در عین حال والدین و سیاستگذاران باید به این موضوع توجه کنند چراکه یک مورد ابتلا به ایدز نیز نباید در کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز در جهت کنترل ایدز برنامه چهارم ایدز را برای مهار این بیماری در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رییس جمهور به تصویب رساند و در حال پیشبرد این برنامه هستیم. در عین حال افرادی هم که در معرض آسیب هستند، باید شناسایی شوند و توجه داشته باشند که سیستم ما کاملا امن و رازدار است و موردی نداشتیم که اسرار بیماران در جایی ارائه شده باشد. بنابراین افراد در معرض خطر بخاطر خودشان هم که شده، به مراکز ما مراجعه کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در کنترل بیماری ایدز گفت: من از صداوسیما و هنرمندان به دلیل پخش سریال پریا تشکر می‌کنم؛ چراکه این سریال باعث شد مراجعاتمان چند برابر شود. بنابراین باید توجه کرد که پیشگیری بسیار مهم است.

هاشمی با بیان اینکه بیماری ایدز خطرناک و البته صددرصد قابل پیشگیری است، گفت: بنابراین در صورت مراقبت می‌توان از شیوع آن پیشگیری کرد و در این راستا دستگاه‌هایی هم که متولی آسیب‌هایی چون طلاق، اعتیاد و حاشیه‌نشینی هستند، باید مراقبت کنند؛ چراکه هرچه این آسیب‌ها افزایش یابد، ایدز هم بیشتر می‌شود. در عین حال موضوع زندان‌ها و نحوه نگهداری از زندانیان نیز بسیار مهم است و باید به سایر مراکز تجمعی نیز توجه کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشور وجود بیماری ایدز را پذیرفته‌ایم، گفت: این موضوع ما را یک قدم به درمان نزدیک‌تر کرده است. در عین حال باید توجه کرد که بیماری ایدز، قابل کنترل است اما درمانش گران و سخت بوده و بدون عارضه نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود برنامه‌ای ملی در زمینه کنترل ایدز در کشور گفت: نزدیک به 22 دستگاه در این برنامه درگیر هستند. حال بستگی به افراد دارد که در این حوزه مراقبت کنند و این برنامه‌ها را به عنوان کاری اداری و دولتی نگاه کنند و در این صورت است که موفق می‌شویم.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره انگ‌زنی‌هایی که در جامعه نسبت به بیماران مبتلا به ایدز دیده می‌شود، گفت: البته وظیفه ما شناسایی، درمان و توصیه راه‌های پیشگیری از بیماری است و بخش‌های حمایتی مربوط به سازمان‌هایی چون بهزیستی، کمیته امداد و... است. در عین حال ما تاکید می‌کنیم نباید تفاوتی میان افراد مبتلا به ایدز با سایرین باشد، چراکه مخاطراتی را که به دلیل حضور بیماری در بدن یک فرد می‌توان دریافت کرد، بسیار کمتر از چیزی است که در جامعه رواج پید اکرده است. بنابراین حمایت از این بیماران ضروری است، همانطور که این امر در سایر افرادی که در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند، ضروری است.

برچسب ها: ایدز ، مراسم ، جراحی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: