کد خبر: ۱۳۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 04
محققان دانشگاه کاتولیک لووین در بلژیک قابلیتی را در پروتئینی در غشای خارجی یک باکتری کشف کردند که از طریق آن می‌توان در آینده از ابتلا به بیماری دیابت و چاقی جلوگیری کرد.
شفا آنلاین:کشف پروتئین جدید دستاورد علمی پاتریس کانی از محققان دانشگاه لووین و ویلم دووس استاد دانشگاه واخنینگن در هلند است که به مدت 10 سال مدیریت این تحقیق بر روی باکتری Akkermansia muciniphila را به عهده داشتند.

به گزارش شفا آنلاین: آکرمانسیا یکی از شایع‌ترین باکتری‌ها است که یک تا 5 درصد از باکتری‌های روده را تشکیل می‌دهد. کانی و تیم تحقیق وی بودند که برای اولین بار نشان دادند باکتری آکرمانسیا در برابر چاقی و دیابت نوع 2 نقش مهمی دارد. آن‌ها سال 2007 در باره نقش مهم این باکتری فرضیه‌ای ارائه و در سال 2013 نیز فرضیه خود را ثابت کردند. تا آن زمان مشخص بود که تغییر میکروب‌های روده، التهاب و اختلال در فعالیت دیواره روده از ویژگی‌های دیابت نوع 2 و چاقی است؛ اما سازوکار دقیق آن روشن نبود.


کانی و تیم تحقیق در مطالعه سال 2013 خود باکتری آکرمانسیا را جدا کردند و متوجه شدند میزان این باکتری در جوندگان چاق پایین‌تر است؛ آن‌ها همچنین درمان مبتنی بر باکتری آکرمانسیا را در موش انجام دادن که باعث معکوس شدن فرآیند چند اختلال متابولیکی شد.
پژوهشگران دانشگاه لووین از دسامبر 2015 سرگرم آزمایش دراین‌باره هستند و تصمیم گرفته‌اند به تولید باکتری آکرمانسیا و آزمایش آن روی انسان مبادرت کنند. آن‌ها بی خطر بودن استفاده از باکتری آکرمانسیا در درمان انسان‌ها را ثابت کرده‌اند، اما لازم است که نشان دهند تاثیرات مثبت آزمایش روی موش‌ها در پژوهش سال 2013، برای انسان‌ها هم صدق می‌کند.سپید
منبع: MTN
برچسب ها: پروتئین ، دیابت ، چاقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: