کد خبر: ۱۳۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 04
پیشنهاد تاسیس نظام صنفی برای گروه‌های تخصصی پزشکی، ایده‌ای است که از سوی گروه‌های مختلف پزشکان متخصص در زمینه‌های مختلف طرح می‌شود.
شفا آنلاین:رئیس سازمان نظام پزشکی علی‌رغم آنکه چندان با این ایده مخالف نیست اما درخواست ایجاد نهاد صنفی برای برخی گروه‌ها را چندان به صلاح نمی‌داند. علیرضا زالی درمورد این موضوع، تاسیس شورای دستیاری و چند موضوع دیگر می گوید:

به گزارش شفا آنلاین:مدتی است که نقش داشتن نظام پزشکی در مسئولیت قضاوت پرونده‌های شکایت علیه پزشکان مورد سوال قرارگرفته است. عده‌ای با طرح این نگرانی که خطر سوگیری به نفع پزشکان از سوی نظام پزشکی وجود دارد، موضوع ورود نهادهای دیگر در قضاوت پرونده‌های شکایت علیه پزشکان را طرح کرده‌اند. شما این دیدگاه را تا چه حد مطابق با واقعیت می‌دانید؟

صحبتی که رئیس‌جمهور چندی پیش کرد به ما کمک می‌کند. بالاترین مقام اجرایی کشور در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفتند که پرونده‌های مربوطه به تخلف در حوزه رسانه باید در نهاد نظام رسانه‌ای بررسی شود. ایشان مثالی هم از سازمان نظام پزشکی نقل کردند. من از نگاه مترقی ایشان تشکر می‌کنم. مدت‌ها بود منتظر بودیم فردی از مسئولان نظام درمورد اینکه نظام پزشکی مرجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای انتظامی است، جهت‌گیری کند. خوشبختانه دکتر روحانی در این مورد صحبت کردند.
ازآنجاکه مسائل پزشکی بسیار پیچیده است، باید در سازمان نظام پزشکی به‌عنوان یک مرکز ذی‌صلاح موردبررسی قرار بگیرد. همان‌طور که این حق پیش از انقلاب هم به رسمیت شناخته‌شده است. همچنین از شائبه سوگیری به نفع جامعه پزشکی جلوگیری می‌کند. این موضوع خیلی مهمی است.
شنیده‌شده برخی از گروه‌های جامعه پزشکی به دنبال تاسیس انجمن‌های صنفی جداگانه انجمن‌های علمی هستند. آیا این اقدام می‌تواند به افزایش امکان پیگیری خواسته صنفی آنها کمک کند؟
پزشکان و متخصصان به‌عنوان افرادی که در حوزه‌های مختلف جامعه هستند باید نظام پزشکی را گرانیگاه تمام گروه‌ها بدانند. البته این موضوع نافی حضور نهادهای صنفی تخصصی برای گروه‌های دیگر نیست. حضور نهاد صنفی تخصصی که می‌تواند برای پیگیری حقوق صنفی برخی از اعضای ارائه‌دهندگان خدمات سلامت چابک‌تر تلاش کند ازنظر من مانع حضور سازمان نظام پزشکی نخواهد شد. با نگاهی به گذشته می‌بینید که در طی این مدت سعی کردیم از انجمن‌های صنفی حمایت کنیم.

بنابراین استراتژی ما در سازمان همین است. هرچند باید مراقبت کنیم که به ساختار عمومی سازمان ضربه نخورد. چون این سازمان در مواجهه با نهادهای بیرونی جایگاه بسیار مهمی دارد. درواقع این همگرایی و وحدت درون‌سازمانی به بهبود جایگاه نظام برای پیگیری حقوق صنفی و رایزنی بین نهادی کمک می‌کند.


موضوع تاسیس نظام یا نهاد صنفی جدای از سازمان نظام پزشکی برای دوستان علوم آزمایشگاهی که امروز با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند، فعلا به صلاح نیست. شاید در کنار نظام پزشکی بودن بتواند مشکلات آنها را حل کند. همچنین تجربه نشان داده جدا شدن از نظام پزشکی گاهی نتایج خوبی برای آن گروه‌ها نداشته است. البته اطمینان دارم در آینده که موقعیت مناسبی فراهم شود، می‌توان به این موضوع فکر کرد و برای آن اقدامی انجام داد اما فعلا زمان مناسبی نیست.

آیا این تصمیم می‌تواند ناشی از احساس به حاشیه رانده شدن این گروه در نظام پزشکی باشد؟

من احساس در حاشیه بودن را هم درست نمی‌دانم. اگر این گروه در حاشیه بودند این‌همه بحث درمورد اعطای شماره نظام به گروهی از فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی صورت نمی‌گرفت. همچنین دو نفر از متخصصان علوم آزمایشگاهی عضو شورای عالی سازمان هستند. درنهایت فکر می‌کنم مشکلات امروز جامعه این‌قدر زیاد هست که اگر بخواهند از سازمان جدا شوند چندان مصلحت نیست.
جمعی از دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قصد تاسیس نهاد صنفی به نام شورای دستیاری دارند. تاکنون تنها نهاد صنفی دانشجویی موجود در دانشگاه‌ها شورای صنفی دانشجویی بوده که امروز بیشتر توسط دانشجویان درحال تحصیل در مقطع پزشکی عمومی اداره می‌شود. بنابراین حمایت نهادهای سیاست‌گذار و متولی در این زمینه بسیار مهم است. موضع نظام پزشکی در این مورد چیست؟
مشکلات دستیاری اعم از آموزشی و رفاهی بسیار زیاد است و نیاز به حرکت همه‌جانبه دارد. طبق صحبت‌هایی که با دکتر لاریجانی و هاشمی وزیر بهداشت کردیم، نگاه آنها برای پیگیری مشکلات دستیاران را نگاه راهگشا دیدم. ما هم آمادگی داریم که این مشکلات را دسته‌بندی کرده و در قالبی نظام‌مند به وزارت بهداشت انتقال دهیم. البته برای اینکه فقط بیان گلایه نباشد بهتر است مشکلات کنونی همراه با راه‌حل باشد.

علی‌رغم آنکه سازمان نظام پزشکی مسئولیت ارائه شماره نظام به فارغ‌التحصیلان گروه علوم پزشکی و بالینی را دارد، به نظر می‌رسد حق مداخله چندانی در تصمیم‌سازی مسائل آموزشی ندارد. این در حالی است که مسئولیتی که نظام پزشکی به عهده دارد به‌نوعی ارائه تاییدیه و اجازه فعالیت به فارغ‌التحصیلان این حوزه است. جایگاه نظام پزشکی در این زمینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این موضوع این‌قدر مهم است که ما تلاش می‌کنیم در تمام جلسات شورای عالی برنامه‌ریزی حضور پیدا کنیم و نظرات دوستان را به مسئولان انتقال دهیم. من تلاش کردم در چند جلسه اخیر به شورای گسترش و شورای عالی برنامه‌ریزی حضور پیدا کنم و نظرات همکاران خود را انتقال دادم. در برخی از مصوبات، نگرانی‌های ما منعکس‌شده است. برای مثال درمورد ظرفیت‌ها بخشی از نظرات ما اعمال‌شده. البته وزارت بهداشت هم در این مورد با مشکلاتی فراتر روبرو است.

چه افراد یا نهادهایی در زمینه افزایش ظرفیت اعمال‌نظر می‌کنند؟
در برخی موارد دیده‌شده که نمایندگان مجلس کمبود ارائه خدمات درمانی در مناطق خود را ارزیابی می‌کنند و نگرانی خود را به وزارت بهداشت انتقال می‌دهند. همین موضوع می‌تواند تبدیل به اهرم فشاری برای افزایش ظرفیت پذیرش و تربیت دانشجو هم بشود.
درهرصورت وزارت بهداشت نمی‌تواند خیلی از مسائل و مشکلات را به‌تنهایی حل کند. حتی در برخی موارد از اقتدار کافی برخوردار نیست. گاهی دیوان عدالت اداری برخی مصوبات آموزشی را دچار مشکل می‌کند و به‌نوعی جلوی آن را می‌گیرد. موضوع سهمیه‌ها هم باید موردبازنگری قرار بگیرد و به وزن بندی ظرفیت‌ها توجه شود. سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: