کد خبر: ۱۳۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 27
جمعه سرد آذر ماه در کویر سمنان در نزدیکی ایستگاه هفت خوان قطار مسافربری تبریز - مشهد با قطار مشهد - سمنان برخورد کرد و نتیجه آن کشته شدن 40تن ازهموطنان و زخمی و مصدوم شدن ده ها تن دیگر شد

شفا آنلاین:در برخورد دو قطار مسافربری در سمنان شاهد کشته و زخمی شدن شماری از هموطنان و زائران امام رضا (ع) بودیم که شاید با کمی دقت و درایت و فداکاری و ازخودگذشتگی فردی مانند دهقان فداکار از خسارت های جانی و مالی ناشی از این حادثه جلوگیری می شد .
به گزارش شفا آنلاین،جمعه سرد آذر ماه در کویر سمنان در نزدیکی ایستگاه هفت خوان قطار مسافربری تبریز - مشهد با قطار مشهد - سمنان برخورد کرد و نتیجه آن کشته شدن 40تن ازهموطنان و زخمی و مصدوم شدن ده ها تن دیگر شد ،سرمای طاقت فرسا کویر خاطره دهقان فداکار ریز علی را که ده ها سال پیش با آتش زدن پیراهنش جان جمع کثیری از مسافران را نجات داد زنده کرد و ایرانیان آرزو کردند، داستان واقعی که در دوران کودکی در کتاب درسی خوانده بودند کاش اکنون هم به وقوع می پیوست و الان هم دهقان فداکاری بود با از خود گذشتگی جان مسافران دو قطار را نجات می داد و خانواده های زیادی داغدار و مصیبت زده نمی شدند و اینجاست که باید گفت ،یاد دهقان فداکار گرامی و جایش خالی است .
ریز علی خواجوی نه تنها فداکار بود بلکه زیرک و دانا بود و در کمترین زمان ممکن بهترین تصمیم را گرفت و از وقوع حادثه ای دلخراش جلوگیری کرد و اگر اندک درایت و دور اندیشی و دقت نظر در برخورد این دو قطار لحاظ می شد ،شاید از وقوع این حادثه نیز جلو گیری می شد .
دهقانی بی سواد با کمترین وسایل ممکن درسال 1341توانست جان مسافران قطار را نجات دهد حال باید پرسید چه شده که ما درسال 1395 با دراختیار داشتن تجهیزات و پیش بینی های انجام شده نتوانستیم از این حادثه جلوگیری کنیم .
این دو قطار بامداد جمعه درایستگاه هفت خوان استان سمنان درنزدیکی دامغان برخورد کردند و در نتیجه 40 تن کشته و103تن زخمی برجاگذاشت و گروه های امداد و نجات به کمک حادثه دیدگان شتافتند و درحالی که چندین واگن قطارها در آتش می سوخت مصدومان به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل شدند.
اجساد قربانیان حادثه نیز برای تشخیص هویت و انجام آزمایشDNA به پزشکی قانونی انتقال یافت واز خانواده های این قربانیان نیز خواسته شدکه برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی مراجعه کنند .
به گفته وزیر راه و شهرسازی، سالیانه 13 میلیون نفر از طریق شبکه ریلی بین تهران - مشهد رفت و آمد می کنند و ما سعی کرده بودیم با هوشمند سازی این خط آهن، خطای انسانی را در این مسیر به حداقل برسانیم .
وی در خصوص این حادثه ریلی نیز گفته است ،سه نفر از کارکنان راه آهن در منطقه سمنان و شاهرود توسط مقام قضایی بازداشت شده اند تا این مساله مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
محسن پورسیدآقایی مدیر عامل مستعفی راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره بروز این سانحه گفته است قطار تبریز - مشهد به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف شده بود که نقص فنی به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مرکز کنترل، اطلاع داده می شود، در همین زمان به قطار سمنان - مشهد که در این مسیر حرکت می کرد، دستور توقف داده شد.
وی تاکید کرده است متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار سمنان - مشهد مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است، لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند.
به گفته مدیرعامل مستعفی راه آهن، دراین لحظه قطار تبریز - مشهد در پشت یک قوس متوقف شده بود که قطار سمنان - مشهد وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار تبریز - مشهد برخورد می کند و سانحه رخ می دهد.
پور سید آقایی در خصوص علت این حادثه گفته است ،نظر نهایی و دقیق درباره بروز سانحه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح اعلام خواهد شد.
عمق این حادثه به قدری بود که مقام معظم رهبری در پیامی جان باختن جمعی از مسافران و زائران حضرت امام رضا(ع) را تسلیت گفتند و تاکید کردند که دغدغه حل ریشه ای این مصائب دردناک اولویت مسئولان باشد.
همچنین رئیس جمهوری به دنبال سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان از جمله پرسنل راه‌آهن را در پی داشت، خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ، معرفی مقصرین احتمالی و به کارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریعتر مصدومان شد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی در پایان نشست اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جهموری مقرر شد گزارش کامل حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان تا یک هفته آینده در اختیار وی قرار گیرد.
محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن ضمن ابراز همدردی با بازماندگان سانحه برخورد دو قطار در محور سمنان- دامغان و عذرخواهی از هم‌میهنان از سمت خود استعفا کرد و وزیر راه و شهرسازی استعفای وی را پذیرفت وگفت این اقدام نشان از حس مسئولیت اجتماعی در برابر افکار عمومی است.
بیمه پارسیان هم تیم کارشناسی به محل حادثه برخورد دوقطار در ایستگاه هفتخوان استان سمنان اعزام و اعلام کرده هزینه های پزشکی مصدومان و نیز دیه کامل درگذشتگان این حادثه به طور کامل پرداخت می شود.
این حادثه ریلی اولین حادثه درکشور یا در مسیر پر تردد مشهد نیست و شاید هم آخرین حادثه نباشد ،برخی از حادثه ها با تمام تدابیر اندیشیده شده به دلایل مختلف ازجمله نقص تجهیزات و ناوگان اتفاق می افتد ،اما بسیاری از حوادث به خصوص آنجا که پای خطاهای انسانی در میان است با کمترین دقت می توان پیشگیری کرد و ازتکرار چنین حوادثی که با خسارت های جانی و مالی بسیاری مواجه است ،جلوگیری کرد.
برچسب ها: قطار ، مسافران ، آتش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: