کد خبر: ۱۳۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 24
برگزاری کمپین های متعدد با مشارکت مردم به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به مواردی مانند دیابت و فشار خون که سلامتی را به خطر می اندازد، از دیگر فعالیت هایی برشمرد که در کشورمان در حال انجام است.

شفا آنلاین:معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سواد سلامتی ریشه در فرهنگ مردم ایران دارد، گفت که بهداشت و توجه به مقوله های بهداشتی نیز به عنوان بخش عمده ای از ایمان مردم تعریف می شود.
به گزارش شفا آنلاین، «سید محمد هادی ایازی» این سخنان را روز پنجشنبه و در جریان نهمین کنفرانس بین المللی ارتقاء سلامت در شهر شانگهای در شرق چین بیان کرد.
وی که با موضوع «سواد سلامتی در ایران» سخنرانی می کرد، ضمن پخش فیلمی در این کنفرانس، دستاوردهای کشورمان در حوزه سواد سلامتی را تشریح و برنامه های انجام شده و در دست اقدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش های مختلف حوزه سلامت را برای حاضران تبیین کرد.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در بخشی از سخنان با اشاره به اهمیت موضوع بهداشت و سلامتی در ایران، یادآور شد: برای پایه گذاری سواد سلامتی کودکان در ایران، با همکاری آموزش و پرورش کار از مدارس آغاز می شود و در این همکاری آموزش سرفصل های بهداشت مواد غذایی، بهداشت محیط و بهداشت فردی مورد توجه جدی قرار دارد.
وی گفت که در سطح دانشگاهها نیز این مهم لحاظ شده و آموزش دروسی مانند بهداشت باروری برای تمامی رشته های دانشگاهی گنجانده شده است.
«ایازی» یادآور شد که شهروندان نیز جایگاهی ویژه در این برنامه دارند که در سطح جامعه شهرداریها با اجرای برنامه های متنوع در مناطق مختلف نقش مهم و ارزنده ای در ارتقای سواد سلامتی مردم به خصوص در بین مادران و سالمندان داشته اند.
برگزاری کمپین های متعدد با مشارکت مردم به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به مواردی مانند دیابت و فشار خون که سلامتی را به خطر می اندازد، از دیگر فعالیت هایی برشمرد که در کشورمان در حال انجام است.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی همچنین به استقرار خانه های سلامت در محله های شهری و جمع آوری مردم برای آموزش سلامت و تشکیل گروههای محلی در خصوص انجام فعالیتهای مرتبط نظیر مشکلات سالمندی، جوانان و کنترل سیگار اشاره کرد و گفت: سواد سلامتی در مناطق مختلف شهری در ایران به شکل قابل توجهی ارتقاء یافته است.
وی همچنین به تشکیل یک شورای سیاستگذاری سلامت در رسانه ملی کشور اشاره کرد که با تولید و پخش برنامه های متنوع از جمله تولید و پخش سریال نمایشی بر اساس مطالعات و اولویتها، نقش مثبتی در راستای افزایش سواد سلامتی مردم برداشته شده است.
«ایازی» در این رابطه به تولید و پخش سریال «پریا» که در آن به بیماری ایدز توجه شده است، اشاره کرد و یادآور شد که پخش این سریال در تلویزیون ایران موجب شده مراجعه برای کنترل بیماری ایدز به میزان بیش از 40 درصد افزایش یابد.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که در اجرای برنامه جامع کنترل بیماریهای غیر واگیر توسط مراکز جامع سلامت در مناطق مختلف، زمینه شناسایی افراد در معرض خطر مانند بیماریهای قلبی و دیابت فراهم شده است، خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی مردم در زمینه بیماریهای غیر واگیر از برنامه های اصلی 18 هزار خانه بهداشت در روستاها، 6 هزار پایگاه سلامت در حاشیه شهرها و تمامی مراکز بهداشتی است.
وی افزود: برای این منظور تمامی افراد بالای 30 سال بر اساس برنامه ایراپن (IRAPEN) بعد از خطرسنجی بیماریهای قلبی و عروقی مورد آموزش و مشاوره هدفمند در زمینه فعالیتهای بدنی، دخانیات و تغذیه قرار می گیرند و سپس کارتهایی به رنگ قرمز، زرد و سبز که موید سطح سلامت آنان است، دریافت می کنند.
نهمین کنفرانس بین المللی ارتقاء سلامت که از روز دوشنبه اول آذر ماه جاری در شهر شانگهای آغاز شده بود، امروز (پنجشنبه) به کار خود پایان داد.
برقراری ارتباط بین بهداشت و سلامت جامعه و برنامه توسعه پایدار سال 2030 میلادی و همچنین ارتقاء کیفیت زندگی بهداشتی مردم، تدوین دستور کار هدایتگر برای اعضا و کمک به آنها در اجرای بهینه برنامه های مرتبط با سلامت جامعه و مردم، تبادل تجربیات، تقویت مدیریت بر عرصه بهداشت و سلامت در کشورها، ارتقاء سطح آگاهی مردم از بهداشت و سلامت، نقش بهداشت در جوامع، تاکید بر نقش مهم شهرداری ها و شهرداران برای پیشبرد برنامه های بهداشتی و سلامتی با برنامه ریزی های مهم شهری و شهرنشینی از جمله مهمترین موضوعاتی بود که طی چهار روز برگزاری این اجلاس از سوی شرکت کنندگان به آن پرداخته شد.
این کنفرانس بین المللی که 750 نفر از وزیران بهداشت، کشاورزی، توسعه، دارایی، امور خارجه، برنامه ریزی و تجارت کشورها و نیز تصمیم گیران سیاست های عمومی و کارشناسان ارتقاء سلامت دنیا در آن حضور داشتند، توسط سازمان بهداشت جهانی و جمهوری خلق چین در شهر شانگهای برگزار شد.
شعار نهمین کنفرانس بین المللی ارتقاء سلامت «ارتقاء سلامت در اهداف توسعه پایدار: سلامت برای همه و همه برای سلامت» بود.
برچسب ها: سلامت ، فرهنگ ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: