کد خبر: ۱۳۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 24
تنظیم کلسیم در بدن بر عهده 4 غده پاراتیروئیدی در گردن است که در صورت پرکاری و یا کم‌کاری این غدد سطح کلسیم در بدن دچار مشکل می‌شود.
شفا آنلاین:یک متخصص جراحی بیان کرد: در صورت اختلال در کارکرد غدد پاراتیروئیدی، سطح کلسیم بدن بهم خورده و بیماری‌هایی بروز می‌یابد. 
به گزارش شفا آنلاین،انوشیروان هدایت متخصص جراحی غدد پاراتیروئیدی را مسئول تنظیم کلسیم بدن دانست و گفت: تنظیم کلسیم در بدن بر عهده 4 غده پاراتیروئیدی در گردن است که در صورت پرکاری و یا کم‌کاری این غدد سطح کلسیم در بدن دچار مشکل می‌شود.

وی تشخیص و طرح درمان درست را برای فرآیند درمان اختلال غدد پاراتیروئیدی ضروری خواند و افزود: این اختلالات انواع مختلف اولیه و ثانویه دارد که در نوع اولیه آن پرکاری این غدد موجب کم شدن کلسیم در استخوان ها و افزایش آن در خون و در نهایت موجب بروز ناراحتی های استخوانی برای بیمار و یا حتی رسوب در کلیه و ایجاد سنگ کلیه می شود.

به گفته این جراح عمومی، اختلال کارکرد غدد پاراتیروئید و افزایش کلسیم در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و  دیابتی، موجب بروز دردهای استخوانی شده که از نوع ثانویه این بیماری ها است.

وی ادامه داد: درافزایش کلسیم با شکستگی و بروز ناراحتی های دیگر در بیمار همراه است که بسته به گرفتاری غدد درگیر، جراحی و درمان خاص خود را می طلبد.

هدایت با اشاره تاثیر عوامل ژنتیکی در بروز اختلالات این غدد،  ادامه داد: گاهی هر چهار غده پرکار شده و  این مورد بیشتر در افراد مبتلا به نارساهایی کلیه که دیالیز می شوند، بروز می کند که در این موارد پیوند کلیه و روش درمانی مناسبی است.

وی  با تاکید بر اهمیت تشخیص این بیماری، انجام چکاپ مرتب سالیانه را لازم دانست و یادآور شد: قبل از انقلاب به قدری روش های تشخیصی ضعیف بود که پس از شکستن استخوان این بیماری تشخیص داده می شد ولی امروزه با چکاپ سالیانه، قبل از ایجاد عارضه می توان علت بالارفتن کلسیم را تشخیص داده و راه های درمانی مناسب را اتخاذ کرد.
برچسب ها: متخصص ، جراحی ، کلسیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار