کد خبر: ۱۳۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 24
افزایش واردات دارو،‌ توسط شرکت‌های خاص، عدم حمایت از تولیدات داخلی و ...از محورهای سوالاتی بود که هفته گذشته نمایندگان از رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو پرسیدند.
شفا آنلاین:هرچند که دیناروند با حضور در کمیسیون بهداشت درباره این سوالات توضیحاتی را ارائه کرد، اما برخی از نمایندگان از جمله نادر قاضی پور، نماینده ارومیه و مجتبی ذوالقدر، نماینده قم قانع نشده و در نهایت با توافق طراحان تحقیق و تفحص، مقرر شده است در طول 10روز کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون بهداشت، نمایندگان وزارت بهداشت و همچنین طراحان تحقیق و تفحص تشکیل و به دلیل آنکه محورهای تفحص فنی بوده این تقاضا را بررسی و سپس نظر نهایی را به کمیسیون ارائه کنند.

    به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید    تشکیل این کارگروه در حالی است که دیناروند با اشاره به اینکه چند سوال از این طرح به سازمان غذا و دارو مربوط می شود، گفته است: «با حضور در کمیسیون بهداشت و درمان و ارائه پاسخ‌ها نمایندگان را قانع کردیم که البته هیچ گاه در بی خطا بودن اقداماتمان ادعایی نداشتیم و هر کجا نیاز به اصلاح داشت شجاعانه عمل کردیم. اقدامات وزارت بهداشت با عقل، منطق، تدبیر و برنامه ریزی پیش می‌رود پس باید این وزارت خانه خود را برای این قبیل سوالات آماده کند.»

       رئیس سازمان غذا و دارو همچنین گفته است؛ امیدوار بوده طرح تحقیق و تفحص اجرایی نشود و عملکرد خالصانه وزارت بهداشت در مراحل مقدماتی به نمایندگان اثبات شود و تنها یک نماینده نیاز به توضیح بیشتر و برگزاری جلسه برای تبادل اطلاعات داشته است.»

توضیحات دیناروند منطقی به نظر می‌رسید
       همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفت‌وگو با «سپید» بابیان اینکه هفته گذشته سوال‌کنندگان، وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در کمیسیون بهداشت حضور پیدا کردند و دفاعیاتی که رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد منطقی به نظر می‌رسید، می‌گوید: «ایشان درباره بسیاری از سوالات ابهام‌زدایی کردند و تا آنجایی که من در جریان هستم واقعاً سازوکار واردات دارو بسیار پیچیده بوده و برخی از شرکت‌ها سابقه 30 تا 40 ساله داشته و شاید سهم زیادی از بازار واردات را در اختیار داشته باشند و نمی‌توان به این سادگی درباره این موضوعات قضاوت کرد.»

       هاشمی با تاکید بر اینکه فرآیند واردات دارو بسیار پیچیده بوده و در کشور ارگانیزه شده است، می‌گوید: «باید با تامل و سعه‌صدر جلو رفت و قرار شده است کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون و سوال‌کننده‌ها تشکیل‌شده و مستندات را بررسی کنند. وقتی‌که نتایج بررسی‌های این کمیته مشخص شد می‌توان با شفافیت بیشتری اظهارنظر کرد.»

       این عضو کمیسیون بهداشت بابیان اینکه هر طرح سوالی، اتهام نیست، می‌گوید: «نمایندگان سوالاتی داشته و مطرح کرده‌اند. دکتر دیناروند نیز در روزی که در کمیسیون حضور پیدا کردند و با توجه به آمار و ارقامی که در آن روز ارائه کردند نشان دادند که واردات را کم کرده‌اند و تولیدات داخلی افزایش پیداکرده است. وزیر بهداشت نیز بر این موضوع صحه گذاشتند. این نشان می‌دهد که رویکرد، رویکردی صحیح است. شاید در یک بند اتفاق غریبی افتاده باشد اما نباید تنها با اتکا به چنین مسائلی عملکرد سازمان غذا و دارو را زیر سوال برد.»

       وی در پایان گفت: «این‌که رئیس یک سازمان در صحن کمیسیون اعلام می‌کند که میزان واردات را کم کرده است، نکته مثبتی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.»

وزیر بهداشت در رابطه با تحقیق و تفحص یا طرح سوال موضع منفی نداشت
       بهروز بنیادی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان در گفت‌وگو با «سپید» بابیان اینکه با توجه به مواردی که توسط نمایندگان در کمیسیون بهداشت با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو مطرح شد، بنا شد کمیته‌ای مسئول بررسی سوالات شده و گزارش آن را به کمیسیون ارائه کند، می‌گوید: « واردات دارو، قاچاق دارو، عدم خرید تجهیزات پزشکی از داخل کشور و...ازجمله سوالاتی بود که از سوی افرادی که تقاضای تحقیق و تفحص داشتند مطرح شد. یکی از سوالات نمایندگان این بود که چرا میزان واردات دارو کاهش پیدا نکرده است. این نمایندگان مدعی بودند که برخی از افراد در وزارتخانه ممکن است که در برخی از شرکت‌های دارویی سهامدار باشند. این موارد ازجمله کلیات سوالات مطرح‌شده بود. در این زمینه وزیر بهداشت و دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو توضیحاتی را ارائه کردند.»

       بنیادی در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان از توضیحات رئیس سازمان غذا و دارو قانع نشدند، می‌گوید: «سوالات ابعاد وسیعی داشته و این امکان وجود نداشت که در همان جلسه هفته گذشته پاسخ داده شود و بررسی این مسئله به کمیته محول شد تا تک‌تک سوالات بررسی‌شده و پاسخ‌های آنها به کمیسیون ارائه شود.»

       وی ادامه داد: «ممکن است در ذهن هر نماینده‌ای بنا به وظایفی که دارد سوالات طرح شود و حق نماینده است که پاسخ سوالات خود را دریافت کند. وزیر بهداشت نیز در رابطه با تحقیق و تفحص یا طرح سوال موضع منفی نداشتند. در هر جلسه‌ای هم که حضور داشتند استقبال کرده و از نمایندگان تشکر کردند.»

       بنیادی در رابطه با سخنان دیناروند که گفته بود امیدوار است از سازمان غذا و دارو تحقیق و تفحص صورت نگیرد، می‌گوید: «بالاخره هر فردی که بنا است از سازمانش تحقیق و تفحص انجام شود، امیدوار است این کار صورت نگیرد چون هر تحقیق و تفحصی زمان‌بر است و هرقدر که بتوانند زودتر به نمایندگان پاسخ شفاف بدهند، مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: