کد خبر: ۱۳۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، برای تمام محققان عرصه ناباروری معلوم شده که نازایی تنها یک مشکل زنانه نیست، بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند و با وجود آنکه در گذشته عنوان می‌شد که بخش عمده‌ای از علل ناباروری را باید در زنان جستجو کرد، پزشکان امروز اذعان دارند که نقش زوجین در این امر یکسان است و زن و مرد هر دو حدود 35 تا 40 درصد از علل ناباروری را شامل می‌شوند.
شفا آنلاین:اگر زوجی طی تلاش یک ساله خود برای فرزندآوری، موفق به این امر نشوند، باید قدری جدی‌تر مشکل خود را پیگیری کنند و برای پی بردن به علت نازایی لازم است هر دو فرد (زن و مرد) از نظر وجود عوامل احتمالی نازایی مورد بررسی قرار گیرند

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  پژوهش‌ها نشان می‌دهد، استرس، شرایط محیط و شیوه زندگی در ناباروری مردان تاثیر مستقیم دارد. تولید اسپرم، تولید تخمک، سیکل قاعدگی در خانم‌ها، بسیار تحت تاثیر استرس قرار می‌گیرد و زنانی که دارای استرس هستند، بیشتر مواقع دچارعادت ماهانه‌های نا منظم می‌شوند.

 ثابت شده در مردان هم به این صورت است و همان‌طور که عوامل استرس‌زا در زنان موجب اختلال می‌شود، در مردان هم در ناباروری تاثیرگذاربوده و تولید اسپرم و تعداد اسپرم وقتی تحت تاثیر استرس قرار می‌گیرد، باعث ناباروری می‌شود. همچنین ثابت شده استرس و اضطراب و عوامل محیطی در مردان بر روابط زناشویی تاثیر گذار است و باعث کاهش اسپرم می‌شود و برخی از مردانی که در معرض استرس روانی قرار می‌گیرند، نابارور هستند.

 سبک زندگی، تغذیه مناسب، آب و هوا، انواع استرس‌های روانی که روزانه با آنها مواجه هستیم و در معرض انواع و اقسام آنها قرار داریم، باید در مواجهه با آنها مدیریت خوبی داشته باشیم، تا درصد ناباروری در مردان را کاهش دهیم. بعضی از بیماران روانی که بیماری آنها حاد است، به خاطر عوامل ژنتیک خیلی راحت بیماری خود را از طریق ژن به نسل بعدی منتقل می‌کنند و نزدیک به ۵۰ درصد ممکن است، بیماری خود را به فرزندان‌شان منتقل کنند و به همین دلیل از لحاظ بهداشت روانی اگر مزدوج شدند، حتی‌الامکان نباید بچه دار شوند و باید حتما قبل از ازدواج مشاوره داشته باشند تا در صورت بچه دار شدن کودکی با کمترین عارضه متولد شود. متاسفانه جامعه اصلا توصیه‌های بهداشتی و روانی را جدی نمی‌گیرد و فرهنگ سازی نشده و خانواده‌ها به خیال اینکه اگر ازدواج صورت گیرد با بچه دار شدن مشکل حل خواهد شد، اقدام به این کار می‌کنند در صورتی که ژن معیوب را منتقل کرده و کودکی با اختلالات روانی متولد می‌شود که این به ضرر خانواده و جامعه است.

محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، در رابطه با باروری می‌گوید: «بهترین روش پیشگیری از ناباروری را تغییر سبک زندگی، محیط زیست و تغذیه است. دلیل بروز ناباروری در مردان بیشتر به خاطر مصرف سیگار و الکل، بیماری‌های تب‌دار طولانی، کم‌کاری و پرکاری تیرویید، سابقه انجام جراحی‌های لگنی و سابقه ابتلا به عدم نزول یک یا هر دو بیضه است. البته مصرف فست‌فودها تاثیر بسیار زیادی بر ناباروری دارد.»


وی درخصوص مراکز ناباروری گفت، در تمام مراکز استان‌ها مرکز ناباروری وجود دارد و ۸۰ درصد هزینه‌ها در مراکز دولتی تحت پوشش قرار می‌گیرد. در مناطق محروم نیز همکاری نزدیکی با بنیاد برکت که زیر نظر ستاد فرمان امام است، شروع کرده‌ایم و خوشبختانه تعداد زیادی از کسانی که نابارور هستند تحت پوشش قرار گرفته‌اند و منجر به فرزندآوری شده است.»


البته این حقیقت دارد که مردان برای چکاب سلامتی خود کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. مطلق دراین خصوص می‌گوید: «وقتی زن و مردی که در سن باروری هستند، پس از گذشت یک سال از ازدواج با وجود انجام فعالیت‌های جنسی منظم و صحیح و بدون استفاده از روش‌های پیشگیری، بچه‌دار نشوند باید به مراکز ناباروری مراجعه کنند تا علت این موضوع بررسی شود.


یکی از اشکالاتی که در کشور ما وجود دارد، این است که زوجین با گذشت سه سال از ازدواج نمی‌خواهند، بچه‌دار شوند و همین موضوع باعث ناباروری می‌شود. اگر فاصله فرزند اول تا دوم بیش از
۵ سال باشد هم ممکن است به ناباروری ثانویه منجر شود؛ در واقع این فاصله باید بین ۳ تا ۵ سال باشد.» گذشته از فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی عمومی آموزش در مدارس هم از جایگاه ویژه خود برخوردار است. مطلق در رابطه با کارهای انجام شده در مدارس نیز می‌گوید: « بحث سفیران سلامت هم در دانش‌آموزان و هم در دانشجویان در حال انجام است. همچنین بحث خود مراقبتی و مراقبت توسط خانواده‌ها در حال انجام است. یکی از بحث‌هایی که در این موارد مطرح می‌شود،‌ بحث بلوغ است که به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: