کد خبر: ۱۳۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
دانشمندان می‌گویند تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا در ۴۰ سال گذشته تقریبا دو برابر شده و به بیش از 1/1 میلیارد نفر در سراسر جهان رسیده است.
شفا آنلاین:  همچنین بار این بیماری از ثروتمندان به سوی فقرا تغییر یافته است. آن‌ها در بزرگترین مطالعه در نوع خود فشار خون را در هر کشور بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۵ بررسی کردند. به گفته محققان، این عارضه به شدت در کشورهای ثروتمند کاهش یافته - احتمالا به خاطر رژیم غذایی و سبک زندگی سالم‌تر - اما در مناطق فقیرتر افزایش یافته است.

به گزارش شفا آنلاین:این افزایش به ویژه در آفریقا و جنوب آسیا قابل توجه است و می‌تواند تا حدی ناشی از تغذیه نامناسب در دوران کودکی باشد.

فشار خون بالا، فشار اضافی بر روی رگ‌های خونی و اندام‌های مهم مانند قلب، مغز و کلیه‌ها قرار می‌دهد. این بیماری، علت اصلی بیماری‌های قلبی عروقی در جهان است که منجر به سکته مغزی و حمله قلبی می‌شود. تخمین می‌زنند فشار خون بالا سالانه موجب 5/7 میلیون مرگ‌ومیر در در سراسر دنیا می‌شود.
این مطالعه به سرپرستی محققان سازمان بهداشت جهانی با همکاری صدها نفر از دانشمندان در سطح بین‌المللی، فشار خون نزدیک به ۲۰ میلیون نفر را اندازه‌گیری کرده و در ژورنال پزشکی لنست به چاپ رساندند.
در اروپا، انگلیس دارای کمترین نسبت افراد مبتلا به فشار خون بالا در سال ۲۰۱۵ بود. کره جنوبی، آمریکا و کانادا، پایین‌ترین نرخ فشار خون بالا را در جهان دارند.
طبق برآورد این پژوهش، بیش از نیمی از بزرگسالانی که در ۲۰۱۵ در جهان دچار فشار خون بالا بودند، در آسیا زندگی می‌کردند. حدود ۲۲۶ میلیون نفر در چین و ۲۰۰ میلیون در هند دارای فشار خون بالا هستند.
مجید عزتی، استاد کالج سلطنتی لندن می‌گوید، فشار خون بالا دیگر مانند سال ۱۹۷۵ مرتبط با فراوانی و رفاه نیست؛ بلکه اکنون یک موضوع اساسی سلامتی در ارتباط با فقر است.
او افزود که اگرچه نمی‌تواند از علت این نتایج مطمئن باشد، ممکن است تا حدی به خاطر سلامت کلی بهتر و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات در جوامع ثروتمند باشد. به گفته عزتی، در کشورهای ثروتمند، این عارضه زودتر بروز پیدا می‌کند و به طور موثرتری با داروها درمان می‌شود.
فشار خون توسط دو عدد تعیین می‌شود: فشار سیستولیک، که نشان‌دهنده نیرویی است که قلب با آن خون را به عروق خونی پمپاژ می‌کند و فشار دیاستولیک که معیاری برای مقاومت در برابر جریان خون در رگ‌های خونی بدن است. فشار خون بالا به صورت ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر تعریف شده است. این عارضه به وسیله تعدادی از عوامل از جمله داشتن یک رژیم غذایی سرشار از نمک و دارای میوه‌ها و سبزیجات کم و عدم ورزش کافی ایجاد می‌شود.سپید
منبع: Reuters


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: