کد خبر: ۱۳۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
باقر لاریجانی بعد از ارائه توضیحاتی درمورد برنامه‌های آموزش پزشکی، از ادعای نشریات علمی بین‌المللی مبنی بر غیرعلمی بودن برخی مقالات گفت: «مجله Science طی دو ماه گذشته مقاله‌ای منتشر کرده و برخی از پایان‌نامه‌هایی که در کشور در حال انجام است را مورد سوال قرار داده و ادعا کرده که این تحقیقات براساس روش‌های غیرصحیح انجام‌شده است
تخلفان از مشاهیر نبودند
شفا آنلاین:. ما به‌عنوان مامور رسیدگی به این پرونده از سوی وزارت بهداشت در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارشی در خصوص تدوین پایان‌نامه‌ها تهیه خواهیم کرد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  در حال حاضر حدود 313 هزار پیوند به فروشندگان وجود دارد. 100 سایت که گفته می‌شود در این زمینه فعال هستند، شناسایی‌شده‌اند.» لاریجانی اضافه کرد: «یکی از مجلات علمی خارجی مجموعه BMCاست که Springer nature آن را چاپ می‌کند. در این مجموعه سالانه به‌صورت تصادفی مقالات را بررسی‌شده و مقالاتی که تخلفات علمی در آن رخ‌داده باشد، بعد از چاپ حذف می‌شود.» معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید براینکه سال جاری حدود 500 مقاله بررسی کردند که از میان 30 هزار مقاله نوشته‌شده از سوی متخصصان ایرانی، 58 مقاله حذف شدند، افزود: «رد شدن این تعداد مقاله در سال جاری نسبت به سال گذشته، بیشتر شده است. هیچ‌کدام از متخصصان برجسته در این موضوع نقشی نداشتند بلکه تنها حدود 3 تا 4 نفر از افرادی که تجربه زیادی در حوزه پژوهشی نداشتند در این موضوع نقش مهمی داشتند که درنهایت با آنها برخورد جد خواهد شد.»

تدبیری برای جلوگیری از دزدی علمی
       او بابیان اینکه وزارت بهداشت برای مقالات نامعتبر تدابیر مختلفی اندیشیده است، گفت: «برای کاهش تخلفات در مقالات علمی باید برخوردهای سیستمی نیز صورت گیرد. همچنین باید برنامه‌ای اندیشیده شود تا در برخی رده‌های مختلف نیازمند تدوین مقاله نباشیم. به‌طور مثال در آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی اگر عضو هیئت‌علمی سرآمد در آموزش باشد، با تائید هیئت ممیزه می‌تواند ارتقاء یابد و این فرد نیاز به تدوین مقاله ندارد.»

پزشکی عمومی 6 ماه کم می‌شود
       معاون آموزشی وزارت بهداشت از کاهش طول دوره پزشکی عمومی خبر داد و گفت: «پزشکی عمومی 6 و نیم سال خواهد شد و دوره پزشکی عمومی 6 ماه کم می‌شود. اجازه داده‌شده که چهار هفدهم کلاس‌های هر واحد درسی سه رشته پزشکی عمومی، دندان‌پزشکی و داروسازی به‌صورت مجازی ارائه شود. گذراندن برخی از دروس عمومی مثل زبان برای دانشجویانی که مدرک تحصیل در زبان انگلیسی داشته باشند، الزامی نخواهد بود.» او اضافه کرد: «تغییرات جزئی برای کاهش طول دوره پزشکی عمومی دیده‌شده و امیدواریم در زمانی حتی زودتر از سال تحصیلی آینده این برنامه برای دانشجویانی که امکان اجرا داشته باشد، اجرا شود. ارزش و سطح مدرک پزشکی عمومی تغییر نخواهد کرد چون در اینجا تنها نظم دروس تغییر کرده است.»

       به گفته لاریجانی، تدابیری اندیشیده شده که دانشجویان Straighو کسانی که طرح را تمام کرده‌اند و متقاضی ورود به دستیاری پزشک خانواده هستند، بعد از گذشت 5 سال و نیم تحصیل وارد دوره تخصص شوند.

تدوین شاخص علمی برای رصد نیروی انسانی
       او با تاکید بر اینکه آموزش مجازی در تمامی رشته‌ها در حال گسترش است، گفت: «به دانشگاه‌ها توصیه کردیم 25 درصد دروس خود را به‌صورت مجازی ارائه دهند. اما درمورد سه رشته پزشکی عمومی، دندان‌پزشکی و داروسازی به دلیل حساسیت‌های موجود، این میزان را تعیین کردیم.» لاریجانی در پاسخ به سوال درمورد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو براثر فشار برخی نهادهای بیرون از وزارت بهداشت گفت: «تعداد نیروی انسانی موردنیاز در هر رشته، بحثی است که نیاز به بررسی‌های فنی و علمی دارد. در حال حاضر دو گروه در این حوزه فعال هستند و قرار است شاخص‌های سنجش تعداد نیروی انسانی طی دو هفته آینده در یک گردهمایی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام شود.»

       او افزود: «درمورد اینکه تعداد پزشک و متخصص در برخی رشته‌ها کم است یا زیاد، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. از یک‌سو متخصصان فعال در هر حوزه می‌گویند مازاد نیرو وجود دارد درحالی‌که اگر از نماینده مجلس یک شهر بپرسی او از کمبود نیرو گلایه می‌کند. بنابراین کمبود یا ازدیاد نیرو را باید براساس شاخص‌های علمی سنجید. امیدوارم طی دو ماه آینده درمورد این موضوع اطلاعات موثقی اعلام کنیم.» در ادامه لاریجانی در پاسخ به این سوال  که «بنابراین از این به بعد نهادهای بیرونی درمورد افزایش ظرفیت پذیرش دخالت نخواهند کرد؟»؛ گفت: «همیشه نمی‌توان همه نهادها را به کاری که انجام می‌دهیم قانع کنیم. گاهی اوقات تعداد زیادی از نمرات داوطلبان در کنکور یکسان می‌شود و ما مجبور می‌شویم تعداد بیشتر از ظرفیت را بپذیریم. براساس توافقی که با سازمان سنجش کردیم قرار بود یک تا دو درصد بیش‌ازحد تعیین‌شده دانشجو معرفی نکنند اما در صحنه عمل آنچه ارائه می‌شود بسیار متفاوت می‌شود.» لاریجانی درمورد امتحانات دکتری تخصصی پژوهشی گفت: «این امتحانات از این به بعد براساس مصوبه مجلس برگزار خواهد شد. براین اساس داوطلبان بعد از شرکت در آزمون عمومی که 50 درصد نمره را به خود اختصاص می‌‌دهد، از طریق مصاحبه 30 درصد و با ارائه مدارک و رزومه هم 20 درصد نهایی را کسب می‌کنند.»

       معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته از کاهش طول دوره پزشکی عمومی خبر داد. او بر اینکه درمورد تخلف علمی صورت گرفته محققان برجسته کشور نقشی نداشتند، تاکید کرد و گفت: «حدود 3 تا 4 نفر از افرادی که تجربه زیادی در حوزه پژوهشی نداشتند در این موضوع نقش مهمی داشتند که درنهایت با آنها برخورد جدی خواهد شد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
0
0
لطفا طول دوره پزشکی را کاهش دهید چون برخی از دروس واقعا نیازی نیست ضمنا امکاناتی فراهم کنید که دانشجوی پزشکی بلاخص دختران در دوران بالینی به دانشگاههای شهر خودشان ( جهت کار آموزی در بیمارستان ها )مهمان یا منتقل شوند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: