کد خبر: ۱۳۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 16
نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد که افزایش و کاهش سریع 'وزن رژیم غذایی یویو' خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

شفا آنلاین:چاقی خطر برخی از علل عمده مرگ را از جمله بیماری قلبی ، سکته مغزی، دیابت و برخی سرطان ها را افزایش می دهد.
بطور کلی چاق بودن و یا اضافه وزن داشتن با کاهش کلی کیفیت زندگی و سلامت پایین تر روانی ارتباط دارد.
 به گزارش شفا آنلاین،رژیم غذایی 'یویو' رژیمی است که فرد مدتی رژیم گرفته، سپس آن را رها کرده و مجددا رژیم می گیرد و این رویه همچنان تکرار می شود. افرادی که این رژیم غذایی را می گیرند سریع کاهش وزن پیدا کرده و به محض رهایی این رژیم غذایی، دوباره دچار افزایش وزن می شوند.
اکنون این تحقیق جدید نشان می دهد که رژیم غذایی یویو برای سلامتی بد است و می تواند اثرات بدی بر قلب افراد حتی آنهایی که اضافه وزن ندارند، بگذارد.
یک مطالعه جدید که در نشست های انجمن قلب آمریکا در سال 2016 ارائه شد، نشان می دهد که رژیم غذایی یویو خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را در میان زنان مسنی که وزن عادی دارند، افزایش می دهد.
محققان در این مطالعه 158 هزار و 63 زن را که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند به چهار دسته، وزن ثابت داشتند، افزایش وزن ثابت داشتند، کاهش وزن خود را حفظ کرده بودند و زنانیکه افزایش و کاهش تکرار شونده وزن داشتند، تقسیم کردند.
محققان این افراد را برای 11. 4 سال مورد پیگیری قرار دادند و متوجه شدند که خطر بروز مرگ ناگهانی قلبی در زنانیکه در ابتدای این مطالعه وزن عادی داشتند اما بعد وزن کم کردند و دوباره افزایش وزن یافتند در قیاس با زنانی که در طول این مطالعه یک وزن ثابت را حفظ کرده بودند، بسیار بیشتر بود.
در حقیقت احتمال مرگ ناشی از ایست قلبی در زنانی که وزن عادی داشتند اما مرتب افزایش و کاهش وزن را تجربه می کردند نسبت به زنانی که وزنشان ثابت مانده بود، 3.5 برابر بیشتر بود.
بر اساس نتایج این مطالعه ، افزایشی در مرگ و میر ناشی از ابتلا به هر گونه بیماری قلبی در زنانیکه در ابتدای این مطالعه دارای اضافه وزن و یا چاق محسوب می شدند، مشاهده نشد.
همچنین زنانیکه افزایش وزن داشتند اما کاهش وزنی نداشتند و یا زنانیکه کاهش وزن داشتند اما افزایش وزن نداشتند، هیچ افزایشی در میزان مرگ و میر آنها گزارش نشد.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که اضافه وزن داشتن در اواسط دوران زندگی خطر مرگ ناشی از دو نوع بیماری قلبی، بیماری عروق کرونر قلب و مرگ ناگهانی قلبی را افزایش می دهد.
در بیماری عروق کرونر قلب، چربی و سایر مواد بطور تدریجی رگ های خونی را مسدود می کنند و جلوی جریان خون را از رسیدن به قلب می گیرند.
در مرگ ناگهانی قلبی، سیستم الکتریکی قلب ناگهان بد عمل می کند و موجب مرگ می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: