کد خبر: ۱۳۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 15
در بخش‌های مدیکال رادیوتراپی فیزیست‌ها عضوی از تیم درمان‌کننده سرطان در کشور هستند.
شفا آنلاین:سید ربیع مهدوی رییس انجمن فیزیک پزشکی ایران اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان رشته فیزیک پزشکی در چند عرصه‌ مشغول فعالیت هستند، اول درعرصه آموزش، تحقیق و پژوهش بوده و در مرحله دوم فعالیت آنها در کلینیک‌ها است.

به گزارش شفا آنلاین،مهدوی افزود: این متخصصان در بخش‌های مدیکال رادیوتراپی به صورت تخصصی به عنوان فیزیست و رادیوتراپی عضوی از تیم درمان‌کننده سرطان در کشور هستند.

رییس انجمن فیزیک پزشکی ایران گفت: با توجه به تکنولوژی‌های پیچیده‌ای که در بخش رادیوتراپی در کشور وجود دارد، بخش عمده‌ای از انجام رادیوتراپی برعهده فیزیست‌‌‌های پزشکی است.

وی ادامه داد: فیزیست‌های پزشکی در زمینه کالیبراسیون، ضمانت کیفی و طراحی درمان و بحث‌های رادیوبیولوژیک مشاورهای لازم را به پزشکان متخصص می‌دهند و سهم عمده کار بر عهده فیزیست‌های پزشکی است که در رادیوتراپی مشغول به کار هستند.

مهدوی درباره گمنام بودن فیزیست‌های پزشک در کشور گفت: در ایران به دلیل اینکه کار تیمی در زمینه رادیوتراپی یا پزشک هسته‌ای و تصویربرداری انجام می‌شود اما سرپرست گروه یک پزشک متخصص است کار فیزیست ها دیده نمی شود.

وی افزود: فیزیست‌ها نقش بی‌بدیلی در رادیوتراپی دارند و بدون حضور آنها کاری انجام نمی‌شود ولی چون پشت صحنه هستند دیده نمی‌شوند.

رییس انجمن فیزیک پزشکی ایران گفت: انجمن فیزیک پزشکی ایران دست همکاری به سوی وزارت بهداشت دراز کرده و نیازمند موافقت با برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: با ورود تکنولوژی‌های جدید برای کالیبره کردن و تضمین کیفی دستگاه و استفاده بهینه از سیستم‌ها برای درمان بیماران به تخصص فیزیست‌ها نیازداریم ولی متأسفانه محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

مهدوی در رابطه با جذب فیزیست ها نیز اظهار داشت: در جذب متخصصین فیزیک پزشک،مشکل اصلی ردیف‌های شغلی و پست‌های سازمانی می‌باشد که برای فیزیست‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز بالینی تعریف نشده است.

رییس انجمن فیزیک پزشکی ایران گفت: در سطح آموزش این رشته پیشرفت‌های بسیاری شده ولی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان قدم‌های جدی برداشته نشده است و یکی از دلایل شناخته نشدن فیزیست‌ها همین مسئله است.

وی ادامه داد: فیزیست‌ها نیاز به دوره‌های رزیدنتی داشته و بُردی مثل وزارت بهداشت سازمان نظام پزشکی و سازمان انرژی اتمی نیاز است که مدرک بدهد و این رشته را به رسمیت بشناسند و برای آن پروانه صادر شود.

مهدوی افزود: در حال حاضر ارزش‌گذاری بر روی خدمات فیزیست‌ها و رادیوتراپ‌ها سلیقه‌ای و انتخابی بوده و در سیستم‌های پرداخت کارانه‌ وضعیت فیزیست‌ها تعریف نشده و مشکلات بسیاری در نرم‌افزارهای محاسباتی وجود دارد.

رییس انجمن فیزیک پزشکی ایران بیان کرد: در نظام نوین سلامت تعرفه برای خدمات فیزیک پزشکی و فیزیست‌ها دیده شده ولی تعریفی برای پرداخت و درآمدها و ارائه هزینه به فیزیست‌ها دیده نشده و از وزارت بهداشت می‌خواهیم که به این مقوله بپردازد.

وی یادآور شد: انجمن دو بحث آموزش و صدور پروانه را با وزارت بهداشت مطرح کرده و نیاز است که جایگاه این رشته دیده شود و درمان و تشخیص بهینه صورت گیرد تا بتوانیم مثل کشورهای دیگر در این رشته حرفی برای گفتن داشته باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: