کد خبر: ۱۳۰۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 14
سکته مغزی در ایران دومین علت مرگ بوده و مهم‌ترین علت ناتوانی است، چراکه سکته مغزی فرد را نمی‌کشد، بلکه مقداری از ناتوانی در فرد باقی مانده و با آن زندگی می‌کند
شفا آنلاین: شیوع سکته مغزی در ایران 130 در 100 هزار است. در تهران هر روز حدود 100 نفر سکته مغزی می‌کنند. سکته مغزی، بین 20 تا 40 سالگی که سن شیوع بیماری ام‌اس است، دوبار برابر ام‌اس بروز کرده و افراد را درگیر می‌کند.

 هرچه تشخیص و درمان سکته مغزی بهتر می‌شود، تشخیص موارد جوان‌تر سکته مغزی هم بهتر شده و افرادی که در سنین پایین‌تری هستند، زودتر تشخیص داده می‌شوند. درمان هایی که برای سکته مغزی وجود دارد، از درمان‌های بسیاری از بیماری‌های دیگر نظیر ام‌اس قطعی‌تر است.

 دشواری درمان سکته مغزی در این است که فقط در سه ساعت اول امکان‌پذیر است، کار دشواری است و بیشتر از اینکه به پزشکان ماهر تکنولوژی پیشرفته نیاز داشته باشد، به هماهنگی اقشار مختلف مردم نیاز دارد. به همین دلیل انجمن سکته مغزی ایران ضمن فعالیت‌هایی که در آموزش پزشکان و اقشار مختلف مردم می‌کند، بیشترین توجه خود را بر اطلاع‌رسانی عمومی متمرکز کرده است. درحال حاضر متاسفانه اطلاعات عمومی مردم و حتی پزشکان متخصص در مورد سکته مغزی خیلی درست نیست و عمق کافی ندارد و این باور که درمان سکته مغزی در سه ساعت اول مفید بوده را تمام تکنولوژی‌ها و روش‌های علمی روز دنیا ثابت کرده‌اند. از آنجاکه این باور در بین مردم و حتی پزشکان متخصص به خوبی جا نیفتاده، انجمن سکته مغزی ایران بیشترین فعالیت‌های خود را بر اطلاع‌رسانی‌های عمومی اختصاص داده است.

اظهارنظر راجع‌به اینکه در کدام شهرها و نقاط کشور آمار سکته مغزی بیشتر است، کار آسانی نیست چراکه تاکنون ثبت بیماری‌ها در کشور وجود نداشته و اگر آمارهایی وجود داشته باشد، مربوط به آمار داخلی نیست. زیرا چنین مطالعاتی وجود ندارد. از سه ماه پیش این موضوع که سکته مغزی به صورت سیستماتیک ثبت شود، درحال عملیاتی شدن است.

 فعلا درحال تولید‌ آمارهای سکته مغزی و درمان آنها هستیم. آمار دقیقی که در سه ماهه اخیر ثبت شده، حدود 1500 سکته مغزی حاد در سراسر کشور را نشان می‌دهد که 150 نفر از این بیماران به شکل موفقیت آمیز با دارویی که در سه ساعت اول مورد استفاده درمان سکته مغزی است، درمان شدند. این آمار فقط از 55 بیمارستان از سراسر کشور آمده که وزارت بهداشت به صورت پایلوت آغاز کرده و آمادگی ایجاد و آنها را مجبور کرده که آمار خود را اعلام کنند. حتی در این 55 بیمارستان هم آمارها آن‌طور که شایسته است، ثبت نشده است.سپید
بابک زمانی
رئیس انجمن سکته مغزی ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: