کد خبر: ۱۳۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 12
25 درصد کل هزینه‌های سلامت در برخی کشورهای اروپایی، صرف یک ماه آخر عمر افراد می‌شود؛ چون همه این افراد می‌میرند در واقع همه این هزینه‌ها هدر رفته است.
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی گفت: 43 درصد کل منابع سلامت کشور در بیمارستان ها هزینه می‌شود و به علت ضعف سیستم های بیمارستانی در بیشتر کشورها بین 20 تا 40 درصد این اعتبارات هدر می رود.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی روز شنبه در همایش ظرفیت سازی در مدیریت بیمارستانهای دولتی، افزود: 25 درصد کل هزینه‌های سلامت در برخی کشورهای اروپایی، صرف یک ماه آخر عمر افراد می‌شود؛ چون همه این افراد می‌میرند در واقع همه این هزینه‌ها هدر رفته است.
وی درباره هزینه شدن 43 درصد منابع سلامت در بیمارستان ها خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم که 5 / 7 درصد تولید ناخالص ملی در بخش سلامت است، می توان گفت حدود 1 / 3
درصد تولید ناخالص ملی در 900 تا هزار بیمارستان کشور هزینه می شود.
وی ادامه داد: این عدد، یعنی یک سی ام کل تولید ناخالص ملی در بیمارستانها هزینه می شود؛ بنابراین جای بسیار پر اهمیتی است. حوزه بیمارستانی محل اشتغال نیز هست، بنابراین کارآمدی آن به رشد اقتصادی کشور مربوط است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: این حرف ها، نکاتی است که برخی منتقدان، مطرح و تصور می‌کنند که مسئولان وزارت بهداشت از آن بی خبرند.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی اضافه کرد: شاید برخی از منتقدان می‌خواهند بگویند که نظام سلامت ناکارآمد است اما باید بدانند که هیچ کشوری در جهان نبوده است که در پنج یا 6 دهه گذشته بتواند هزینه‌های سلامت خود را کاهش دهد.
حریرچی ادامه داد: همه می‌دانیم که 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری و 40 درصد قابل درمان است اما پیشگیری از این هزینه‌ها شرط دارد، شرط آن، این است که مردم سیگار نکشند، روزی پنج وعده سبزی و میوه مصرف کنند، تحرک کافی داشته باشند و خیلی شروط دیگر، آیا در عالم واقع این شرایط قابل تحقق است.

**سالی 8 میلیون تن، بستری می‌شوند
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: باید واقع‌بین باشیم، سالیانه 2 / 10 درصد جمعیت در بیمارستان بستری می شوند، یعنی سالی هشت میلیون تن و هر یک از این بیماران نیز به طور متوسط 7 / 2 روز در بیمارستان بستری می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم به نیازهای مردم رسیدگی کنیم و رضایتمدی مردم را از سیستم سلامت بالا ببریم باید در خودمان و رفتارمان با مردم تغییر ایجاد کنیم، باید صدای مردم و بیماران شنیده شود، باید در هیات مدیره بیمارستان ها نماینده مردم و بیماران نیز حضور داشته باشد؛ بسیاری از کشورها فقط با توجه به این شرایط توانسته اند، نظام بیمارستانی خود را اصلاح کنند.
حریرچی افزود: بیشتر روسا و مدیران بیمارستانی، پزشکان متخصصی هستند که هیچ انگیزه ای برای کار بیشتر در بیمارستان ندارند و اگر آنان را اخراج کنند، این امر برای آنان جایزه است؛ زیرا در خارج از بیمارستان چندین برابر، درآمد دارند؛ بنابراین باید به اصلاح مدیریت بیمارستانی و استقرار افراد آموزش دیده و با انگیزه در بیمارستان بپردازیم.
همایش یک روزه ظرفیت سازی در مدیریت بیمارستانهای دولتی امروز شنبه در هتل آزادی تهران برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: