کد خبر: ۱۳۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 13
رفلاکس بیماری شایعی است که حدود ۱۰ درصد جمعیت به طور مرتب علائم آن را تجربه می کنند. علائم بالینی رفلاکس می‌تواند در افراد متعدد باشد اما شایع‌ترین علائم آن سوزش سردل است یا احساس ترشی یا تلخی داخل قفسه سینه یا تهوع بعد از غذا.
شفا آنلاین: این علائم در برخی افراد با قلب درد اشتباه گرفته می‌شود. این بیماری زمانی خطرناک است که بیش از یک یا دوبار در هفته تکرار شود.

 چیزی که تمام بیماران باید بدانند این است که چه شرایطی رفلاکس را تشدید می‌کند. استرس و اضطراب زیاد، قهوه، نسکافه و چای، اضافه‌وزن و خوابیدن با شکم پر و مصرف بالای سیگار موجب تشدید آن می شود. البته برخی داروها هست که می‌تواند علائم این بیماری را کنترل کند که حتماً با تجویز پزشک مصرف می‌شود. بیماری شایع دیگر که به طرز زندگی فرد و میزان استرس‌ وی بستگی دارد، سندرم روده تحریک‌پذیر است که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت این بیماری را تجربه می‌کنند.

 این بیماری به صورت دل‌درد، یبوست، اسهال و مدفوع سفت ایجاد می‌شود. بحث مدیریت استرس در پیشگیری و کنترل ریفلاکس و سندروم روده تحریک پذیر یک بحث کارشناسانه است که نیاز به مدیریت و کمک کارشناسان روانپزشک و متخصصین گوارش و کبد دارد. از سوی دیگر در نظر داشته باشیم قانون علمی وزارتخانه این است که تمام مباحث گوارش و کبد هرسال به روز رسانی شود. ما نیز در این به روزرسانی به بحث بومی‌سازی بسیار توجه می‌کنیم و سعی می‌کنیم علوم را با توجه به ظرفیت کشور خود تطبیق دهیم. در کنگره‌ای که امسال برگزار می‌شود به تاثیر مواد افیونی و تریاک در بروز انواع بیماری‌های گوارشی و همچنین کمبود ویتامین D در بدن بسیار توجه شده است و این دو در اولویت هستند. از دیگر مباحثی که در این کنگره به اشتراک گذاشته می‌شود، چاقی و کبد چرب، استفاده از تجویزهای بی‌رویه گیاهان دارویی و مضرات آنها روی کبد است. تمام مباحث مرتبط با گوارش و کبد را سالانه در این کنگره به‌روز می‌کنیم و همواره نگاهی برای بومی‌سازی به حوزه بیماری‌های شایع در کشور داریم. سپید

اکرم پورشمس
فوق تخصص گوارش و کبد، دبیرعلمی شانزدهمین کنگره بین المللی بیمار ی های گوارش و کبد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: