کد خبر: ۱۳۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 13
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت و استاد تمام ارولوژی دانشگاه تهران گفت: «مرکزمدیریت پیوند اواخر سال 94 با مصوبه دولت یازدهم تشکیل شد.
شفا آنلاین:  ایجاد این مرکز یکی از کارهای اصولی در این دولت بود. در این یک سال، چهار زیرمجموعه شامل اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی، خدمات سلول درمانی و فناوری تولید مثل و اهدای جنین در اداره پیوند تشکیل شد که برای بهترشدن نقل و انتقال عضو، مسائل بافت و سلول برنامه‌ریزی و بر آن نظارت می‌کند.»

      به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  سیدمحمد کاظمینی ادامه داد: «شبکه فراهم‌آوری اعضا از سال 81 با مصوبه هیات دولت برای مبتلایان تشکیل شد که خوشبختانه نتایج عملکردش به تدریج مشخص می‌شود و می‌توان گفت امروز وضعیت خوبی پیدا کرده است.»

 وی عمده پیوند اعضا در سال قبل را از بیماران مرگ مغزی اعلام کرد و افزود: «تعداد کلیه‌های پیوندی 2500 عدد بوده که بخشی از اهداکنندگان آن زنده‌اند اما بیشترین پیوندها از بیماران مرگ مغزی انجام شده است. درزمینه پیوند کبد نیز بین 600 تا 700 انتقال صورت گرفته که عمده آن نیز از بیماران مرگ مغزی بود. اهداکنندگان قلب نیز جملگی از مرگ مغزی بوده‌اند.» او تاکید کرد: «خوشبختانه مشکلات دهه‌های قبل برطرف شده و انجمن‌های دیگری نیز به جز کلیه تشکیل شده است. پیوند روده نیز با وجود اینکه تعدادش کم است اما انجام می‌شود. البته در این بین باید به پیوند مغز و استخوان اشاره کنم، به‌خصوص در مقوله سلول‌های بنیادی خون‌ساز که باید بیشتر به آن توجه کرد. با توجه به آمار در سال گذشته هزار پیوند در ایران انجام شد که وضعیت ممتازی را برای کشور رقم زده است.»

       او ادامه داد: «خوشبختانه میزان اهدا عضو از سوی خانواده بیماران مرگ مغزی افزایش داشته و پیوند کبد ما با سالانه 700 پیوند رتبه اول در منطقه است. در ضمن حمایت از بیماران پیوندی با توجه به هزینه‌های بالای پیوند و بستری و جراحی در ایران نسبت به منطقه کم‌نظیر است.»

       کاظمینی گفت: «سال‌هاست که دیگر کسی برای درمان و پیوند به خارج از کشور نمی‌‌رود. اکثر پیوندهای ما در ایران انجام می‌شود و این مهم باعث شده تا درمان برای دولت کم‌هزینه‌تر شود. طبق محاسباتی که داشته‌ایم در سال قبل 6/1 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل پیوندهای داخل کشور بوده و مجموع هزینه صورت گرفته برای پیوندهای انجام شده یک‌پنجاهم هزینه عمل‌های مشابه در خارج از کشور بوده است.»

       او ادامه داد: «استقبال مردم از اهدای عضو اقوامشان که دچار مرگ مغزی شده‌اند، افزایش داشته است و همراهی خوبی با ما داشته‌اند. امیدوارم مراجعه مردم برای سلول‌های خون‌ساز نیز بیشتر شود و با اهدای چند سی‌سی خون، به افراد در انتظار پیوند مغز استخوان کمک کنند.»

       او ادامه داد: «این خون‌ها در بانکی نگهداری و در صورت سازگاری با یک بیمار از آن استفاده می‌شود. هر چه میزان پذیره‌نویسی و ثبت‌نام بیشتر شود می‌توانیم بیماران بیشتری را درمان کنیم و جالب اینکه انجام چنین کاری برای یک فرد سالم اتلاف وقت، هزینه و عوارض ندارد.» رئیس مرکز مدیریت پیوند یکی از نکات مهم و ضروری در پیوند اعضا را، زمان انتقال آن به فرد بیمار دانست و تاکید کرد: «در تجهیزات پزشکی و جنینی و زیرساخت‌ها به مرتبه‌های خوبی دست یافته‌ایم. ما پزشکان حاذقی داریم که در صورت دریافت تجهیزات و امکانات بیشتر، راندمان کاری بهتری خواهند داشت. باید تعداد و سرعت وسایل انتقال اعضا را در کشور بیشتر کنیم زیرا مثلا برای پیوند قلب چهار ساعت بیشتر فرصت نیست. البته در سال گذشته در چندین مورد برای انتقال اعضا از هلوکوپتر استفاده کردیم اما برای برطرف‌کردن نواقص در چنین کار مهمی نیاز به زیرساخت‌ها و امکانات بیشتری داریم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار