کد خبر: ۱۳۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 13
رئیس انجمن تغذیه ایران نسبت به ورود فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط به مقاطع بالاتر رشته تغذیه ابراز نگرانی کرد و گفت: «قرار بود این موضوع در شورای معین بررسی شود اما متاسفانه به دلایلی از دستور جلسه خارج‌ شد.
  بنابراین باید منتظر بود تا این موضوع در آینده بررسی شود.»

      شفا آنلاین: جلال‌الدین میرزای‌رزاز ادامه داد: «اولین نگرانی متخصصان تغذیه مربوط به ورود رشته‌های غیرمرتبط به این حوزه است. فارغ‌التحصیلان به روش‌های مختلفی از جمله تجمع، ارسال نامه و رایزنی با مسئولان، اعتراض خود به این رویه را مطرح کرده‌اند و در برخی موارد باعث ناراحتی مسئولان وزارت بهداشت هم شده‌اند اما به دلیل اهمیت موضوع، بازهم آن را پیگیری می‌کنند. خواسته اصلی ما ممنوع شدن ورود کارشناسان غیرمرتبط به رشته تغذیه است.»


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  او ادامه داد: «رشته‌هایی نظیر علوم دامی، تغذیه دامی و علوم زراعی در مقاطع بالاتر ارشد و دکتری در رشته تغذیه ادامه تحصیل می‌دهند. البته این موضوع تنها محدود به این رشته‌ها نیست. با توجه به بازار کار جذاب این حوزه، از همه رشته‌ها به تغذیه هجوم می‌آورند. وزارت بهداشت که متولی تایید صلاحیت متقاضیان ورود به رشته تغذیه است، تابه‌حال نتوانسته مانع از ورود رشته‌های غیرمرتبط شود.»

       به رزاز در حال حاضر حدود 8 هزار نفر کارشناس تغذیه در مقاطع مختلف وجود دارند که 80 درصد آنها در مقطع کارشناسی تحصیل‌کرده‌اند. وی گفت: «اکثر این کارشناسان در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی کار می‌کنند. متاسفانه روند کار در بیمارستان‌ها طوری تعیین‌شده که کارشناسان تغذیه بیمارستانی را تنها به ارزش‌گذاری مواد غذایی سوق داده است و تداوم این روند سی‌وچندساله باعث شده کارشناسان تغذیه از بالین بیمار دور بمانند. درواقع فعالیت کارشناسان تغذیه در بیمارستان‌ها به‌عنوان یک عضو از تیم درمان در کنار دیگر متخصصان و پزشکان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مغفول در نظام سلامت ما است.» رزاز یکی دیگر از چالش‌های متخصصان تغذیه را عدم پوشش خدمات متخصصان تغذیه از سوی بیمه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: «از یک سال گذشته که من به‌عنوان رئیس انجمن تغذیه پیگیری‌ها را شروع کردم، از مسئولان بیمه قو‌ل‌هایی گرفتم. بنا به پیشنهاد رئیس بیمه سلامت، قرار شد انجمن تغذیه مولفه‌های اثرگذار تغذیه در بخش سلامت را مشخص کنند که فعلا در پیچ‌وخم اداری با کندی پیش می‌رود. با توجه به بدهی بیمه‌ها به مراکز طرف قرارداد، آنها به دنبال اخذ تعهداتی هستند که با توجه به این‌همه بدهی توجیه اقتصادی داشته باشد.» او تاکید کرد: «بارها در جلسات گفته‌ایم که بیمه خدمات و موارد تجویزشده از سوی متخصصان تغذیه درنهایت به سود بیمه‌ها خواهد بود. برای مثال تغذیه نقش مهمی در کاهش بیماری‌هایی غیرواگیر دارد. تغذیه در ابتلا به بیماری‌هایی نظیر گرفتگی قلب و عروق، فشارخون و دیابت و سرطان بسیار مهم است. براساس مطالعات جهانی 60 تا 80 درصد بار بیماردهی در سال‌های آینده مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.»

 رزاز در ادامه گفت: «به سازمان‌های بیمه‌گر اعلام کرده‌ایم که اگر روی بیماری‌های غیرواگیر و تغذیه تمرکز کنند، از نظر هزینه اثربخش در سال‌های آینده به نفع خود عمل می‌کنند. هزینه جراحی عروق کرنل قلب یک بیمار در ایران حدود 50 تا 60 میلیون تومان است.

 اگر بیمه تلاش کند زمینه‌ای برای ارتباط مستمر مردم با متخصصان تغذیه فراهم شود، این نوع بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند و از بار مالی بیمه‌ها می‌کاهد. درنهایت امروز حلقه مفقوده ما بیمه‌ها هستند. امیدوارم بتوانیم با پیگیری این موضوع را حل کنیم. » رئیس انجمن تغذیه ایران به سوالی در مورد اینکه آیا مهر متخصصان تغذیه برای تجویز دارو و آزمایش‌های مورد نیاز، معتبر است یا خیر، پاسخ داد: «مختصصان این رشته با مهر نظام تغذیه، حدود 32 قلم آزمایش به‌عنوان آزمایش‌های ضروری را می‌توانند تجویز کنند. درمورد داروها هم متخصصان تغذیه بیشتر با مکمل‌ها و برخی داروهای خاص را می‌توانند تجویز کنند اما از آنجا که این داروها در لیست بیمه نیست، هزینه‌عای بالایی دارد و کتر بیماری به سمت آن می‌رود. تجویز داروهای درمانی از سوی متخصصان تغذیه غیرقانونی است و این ممنوعیت احتمالا در آینده هم بدون تغییر باقی بماند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: