کد خبر: ۱۳۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 11
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه در حال حاضر تداوم اجرای طرح تحول سلامت از مباحث جدی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است، گفت: «این طرح نباید برنامه مقطعی دولت فعلی تلقی شود و از نظر من لازم است در دولت‌های دیگر نیز ادامه داشته یابد اما باید معایب و
شفا آنلاین:محاسن این طرح را ارزیابی کنیم تا نمایندگان مجاب شوند که بودجه لازم را به این طرح اختصاص دهد.»

    به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید    ابوالفضل سروش با اشاره به غفلت از مدیریت صحیح منابع در طرح تحول سلامت ادامه داد: «باید در زمینه تجهیزات، تعرفه‌ها و دیگر مسائل دقت بیشتری می‌شد تا با کمبودهایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم روبه‌رو نمی‌شدیم.»

       عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین گفت: «مهمترین مساله‌ای که باید به آن توجه کنیم، مدیریت منابع و عدالت در پرداخت‌هاست. اگر منابع مدیریت شود ضعف‌های کلی برطرف خواهد شد. هر ضعفی که وجود دارد، زیرمجموعه مدیریت منابع قرار می‌گیرد که لازم است به صورت اصولی و اساسی اصلاح شود. توجه داشته باشیم که کشور آن‌قدر منابعی ندارد که بی‌مهابا برای بهداشت و درمان هزینه شود.»

       سروش ادامه داد: «برای حمایت از طرح تحول سلامت درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به این طرح اختصاص داده شد که جزء درآمدهای پایدار وزارت بهداشت محسوب می‌شود. سلامتی مردم مساله مهمی است و باید اولویت اول هر حکومتی باشد و مجلس هم به این مهم اهتمام داشته است.»

       به اعتقاد سروش، مدیریت منابع مالی هم در وزارت بهداشت و هم در بخشی از بدنه وزارت رفاه به درستی صورت نمی‌گیرد. او گفت: «ما حاضریم منابع سایر بخش‌ها هم به سلامت اختصاص یابد ولی در صورتی‌که هزینه‌کرد منابع کاملا روشن و شفاف باشد. معلوم باشد که بودجه‌ها به چه صورت و کجا هزینه می‌شود.» این نماینده ادامه داد: «هم وزارت بهداشت و هم مجلس معایب طرح تحول سلامت را می‌دانند و بناست کمیسیون مشترکی برگزار کنیم که به زبان مشترکی در موضوع نظام سلامت در برنامه ششم توسعه دست یابیم.»

       سروش گفت: «این نکته را نباید فراموش کرد که طرح تحول سلامت خدمات قابل قبولی را به خصوص برای قشر ضعیف جامعه ارائه داده است ولی هزینه‌های این طرح، بار مالی سنگینی برای دولت داشته که بیشتر این‌بار هم بر روی دوش بیمه‌ها بوده است. بنابراین برای تداوم اجرای این طرح لازم است با کمک وزارت بهداشت، اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و کارشناسان برجسته نظام سلامت، معایب شناسایی شود و لایحه‌ای بدون عیب به مجلس بیاید تا بتوانیم برای سال‌های بعد منابع لازم ادامه طرح تحول را جذب کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: