کد خبر: ۱۳۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
ژن‌درمانی چیست؟ پیشرفت در زمینه آشنایی با ژن‌ها و اعمال تغییرات در آنها این امکان را برای دانشمندان فراهم کرده که برای مقابله یا پیشگیری از بیماری، مواد ژنتیکی فرد را تغییر دهند.
شفا آنلاین:ژن‌درمانی شیوه درمان آزمایشی است که برای مقابله با بیماری، ماده ژنتیکی (D.N.A یا R.N.A) را به سلول‌های فرد می‌شناساند. استفاده از ژن‌درمانی برای درمان انواع مختلف سرطان و بیماری‌های دیگر در پژوهش‌های بالینی در دست بررسی است.


به گزارش شفا آنلاین:  درمان فتودینامیک چیست؟ درمان فتودینامیک (PDT) درمانی است که از دارویی به نام داروی حساس به نور و یا عامل حساس‌کننده به نور و نوع خاصی از نور استفاده می‌کنند. هنگامی‌که عامل حساس به نور در معرض طول موج مشخصی از نور قرار می‌گیرد، تولید نوعی اکسیژن می‌کند که سلول‌های موردنظر مجاور را از بین می‌برد. هر داروی حساس به نور را نوری با طول موج مشخصی فعال می‌کند. این طول موج تعیین می‌کند که نور تا چه فاصله‌ای می‌تواند به داخل بدن نفوذ کند. بنابراین، پزشکان از داروی حساس به نور و طول موج نور برای درمان سلول‌های سرطانی در بخش‌های مختلف بدن توسط PDT استفاده می‌کنند.

        لیزردرمانی چیست و چگونه از این روش برای درمان سرطان استفاده می‌شود؟ در لیزردرمانی از اشعه‌ای پرقدرت برای درمان سرطان و دیگر بیماری‌ها استفاده می‌شود. از اشعه لیزر می‌توان برای کوچک کردن اندازه یا از بین بردن تومورها نیز استفاده کرد. بیشترین موارد استفاده از لیزر در درمان سرطان‌های سطحی (سرطان‌هایی که در سطح بدن یا غشاء اندام‌های داخلی ایجاد می‌شوند) است، مانند سرطان پوست سلول بازال، و مراحل اولیه برخی از سرطان‌ها مانند سرطان‌های دهانه رحم، آلت مردانه، واژن، مهبل و سرطان ریه سلول‌ غیرکوچک. می‌توان از لیزر جهت درمان یا تخفیف برخی از عوارض سرطان، مانند خونریزی یا انسداد نیز استفاده کرد. برای مثال، می‌توان از لیزر جهت کوچک کردن اندازه یا از بین بردن توموری که موجب انسداد نای (لوله هوایی) یا مری بیمار شده، استفاده کرد.

       از لیزر می‌توان جهت برداشتن پولیپ‌های روده بزرگ یا تومورهایی که موجب انسداد روده بزرگ یا معده شده‌اند نیز سود جست. از لیزردرمانی می‌توان به‌تنهایی نیز استفاده کرد، اما در بیشتر موارد از این روش در کنار دیگر روش‌های درمانی، مانند جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی استفاده می‌شود. علاوه بر این، می‌توان از اشعه لیزر جهت مسدود کردن انتهای سلول‌های عصبی به‌منظور کاهش درد پس از جراحی، و مسدود کردن عروق لنفاوی به‌منظور کاهش تورم و محدود کردن گسترش سلول‌های تومور استفاده کرد.سپید
منبع: NCII
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: