کد خبر: ۱۳۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
مدیرکل آزمایشگاه‌های سلامت وزارت بهداشت ضمن اشاره به مشکلات آزمایشگاهی حوزه سلامت در زمان تحریم‌ها در عین حال گفت: سیاست ما آن است که از تولیدات در حوزه آزمایشگاه به صورت راهبردی حمایت کنیم.
شفا آنلاین:دکتر سیامک سمیعی در نشستی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ضمن تشریح اقدامات شبکه آزمایشگاهی نظام سلامت در کشور گفت: علاوه بر اقداماتی که جهت ارائه خدمات با کیفیت به مردم انجام می‌شود، همواره سعی بر آن داریم که شبکه آزمایشگاهی کشور خود را با نیازهای جدید هماهنگ کنیم به عنوان مثال در حین اجرای طرح تحول نظام سلامت با بیماری‌هایی نظیر ابولا و زیکا روبرو شدیم و فعالیت‌های ویژه‌ای را در این راستا انجام داده‌ایم، همچنین به دنبال اقدامات انجام شده در راستای کنترل بیماری‌های غیر واگیر ، خدمات آزمایشگاهی در این زمینه نیز فعال شد.

به گزارش  شفا آنلاین،وی در این باره ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم، کولون و همچنین تشخیص دیابت با معاونت درمان وزارت بهداشت برنامه‌ریزی‌های لازم را برای گروه‌های سنی مربوطه انجام داده‌ایم. این برنامه ابتدا از چهار نقطه کشور شروع شد و به تدریج در حال توسعه است.

سمیعی ضمن تشریح بخش‌های مختلف آزمایشگاه مرجع سلامت درباره جایگاه این آزمایشگاه در منطقه و دنیا گفت: این آزمایشگاه با مجموعه بزرگی از آزمایشگاه‌های کشور نظیر انستیتو پاستور و ... همکاری می‌کند. تعدادی آزمایشگاه‌ نیز برای آنفولانزا و HIV و همچنین سل داریم. ایران در منطقه جزو معدود کشورهایی است که از این ظرفیت برخوردار است.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقدامات آزمایشگاهی حوزه سلامت نیز گفت: به عنوان مثال در زمان بروز ابولا و به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم کمکی از جوامع بین المللی و حتی سازمان جهانی بهداشت بگیریم. مانند همین موضوع درباره بیماری زیکا نیز اتفاق افتاد.

مدیرکل آزمایشگاه‌های سلامت وزارت بهداشت درباره اقدامات این آزمایشگاه در قالب برنامه تحول نظام سلامت گفت: در سال اول برنامه تحول سلامت، و در حوزه درمان در بیمارستان‌ها، سرمایه گذاری چندانی در آزمایشگاه صورت نگرفت اما به دنبال حصول دستاوردهایی در سال دوم و سوم برنامه تحول نظام سلامت، مشارکت بخش خصوصی را در حوزه‌ آزمایشگاه‌های سلامت مد نظر قراردادیم. البته برخی موانع و چالش‌ها در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود. به هر حال فعالیت برای بخش خصوصی باید جذابیت داشته باشد. ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی کاری مشکل است اما قطعا دولت از حضور بخش خصوصی در آزمایشگاه‌های سلامت حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان وابستگی شبکه آزمایشگاهی کشور به محصولات وارداتی گفت: متاسفانه بیشتر مواردی که در آزمایشگاه‌های ایران مصرف می‌کنیم خارجی است و در بسیاری از کشورهای دنیا روال همین گونه است چرا که تعداد تولید کننده‌ها در زمینه آزمایشگاه محدود است. بنابراین در حوزه آزمایشگاه به خارج از کشور وابسته هستیم اما با این حال تولیداتی هم در داخل داریم. سیاست ما آن است که از این تولیدات به صورت راهبردی حمایت کنیم.

وی افزود: به همین دلیل است که در زمان تحریم‌ها، تحریم در آزمایشگاه‌ها بسیار حساس شد. در همین راستا سیاست‌هایمان به خصوص در مقوله اقتصاد مقاومتی ایجاد شرایط پایدار است تا در زمان بحران کمتر دچار مشکل شویم.

برچسب ها: سلامت ، تشخیص ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: