کد خبر: ۱۳۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
محمدتقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، ضمن بیان اینکه توانبخشی پزشکی مغفول مانده است، گفت: «عمده خدمات توانبخشی پزشکی حلقه مفقوده در کشور است.
شفا آنلاین:  در حال حاضر هیچ نظام و سیستمی وجود ندارد تا بیماران بعد از گذراندن دوره حاد خود، به آن ارجاع داده شوند.»

     به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید   او گفت: «خدمات توانبخشی پزشکی خدماتی هستند که بیماران بعد از گذراندن مرحله حاد درمانی، دریافت می‌کند.

این خدمات به صورتی است که یا بیمار بستری می‌شود یا روزانه به مرکز مراجعه می‌کند. به عنوان مثال بیمارانی که دچار اختلال تکاملی، فلج مغزی یا اوتیسم، قطع نخاع، فلج مغزی، سکته مغزی و... هستند یا سالمندانی که به پارکینسون یا ام‌اس مبتلا هستند به خدمات توانبخشی نیاز دارند.» جغتایی از ارائه بسته خدمات توانبخشی به شورای عالی بیمه خبر داد و تصریح کرد: «این بسته شامل پزشک، کادر درمان، گفتار درمان، فیزیوتراپ و روانشناس می‌شود که اگر در شورای عالی بیمه تصویب شود، بیمه هزینه آن را پرداخت می‌کند.» مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی افزود: «خدمات توانبخشی تنها در مراکز خاص، مراکز جامع توانبخشی و بیمارستان‌ها به گروه‌های خاص ارائه می‌شود.»

 او با بیان اینکه در کل مرکز جامع توانبخشی در کشور کم است، توضیح داد: «در حال حاضر وزارت بهداشت با سازمان هلال احمر در حال مذاکره است. وزیر بهداشت معتقد است که در این حوزه هلال احمر وارد شود، زیرا این سازمان تجربه بسیاری در این خصوص دارد که می‌تواند در کمک به این بیماران موثر واقع شود.»

       جغتایی در بخش دیگری از سخنان خود به تفاهم‌نامه‌ وزارت بهداشت با بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: «بر اساس تفاهم‌نامه قرار است که بنیاد شهید مراکزجامع توانبخشی را که هم به صورت بستری و هم روزانه خدمت ارائه می‌دهند، راه‌اندازی کند. در حال حاضر برخی از این مراکز در استان‌هایی از جمله شیراز، همدان، سمنان و کرمان در حال راه‌اندازی و برخی دیگر در حال ساخت است. البته در این مراکز اولویت با بیماران بنیاد شهید از جمله جانبازان و ایثارگران است ولیخوشبختانه ظرفیت اضافه بسیار زیادی در این مراکز وجود دارد که مردم عادی هم می‌توانند به آنها مراجعه کنند.»

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه با کمبود حدود 3 هزار تخت توانبخشی در کشور مواجه هستیم، گفت: «قرار است در بیمارستان‌های عمومی که در آینده راه‌اندازی خواهد شد، بخش توانبخشی را نیزبه سایر بخش‌های بیمارستان اضافه کنیم.» او درباره پوشش بیمه خدمات توانبخشی تصریح کرد: «تنها برخی از خدمات به صورت موردی تحت پوشش بیمه هستند از جمله ویزیت پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی و بخشی از خدمات فیزیوتراپی. در واقع باید گفت باید برخی از بسته‌های خدماتی توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که امیدواریم در شورای عالی بیمه بسته ارائه شده مورد تصویب قرار گیرد.

 البته ما قبول داریم که بیمه‌ها با مشکلات بسیاری روبرو هستند ولی باید توجه داشت که این خدمات جز ضروریات هستند.» جغتایی با بیان اینکه در گذشته وزارت بهداشت توجهی به توانبخشی نداشت، گفت: «البته وزیر محترم بهداشت سال‌هاست که از توانبخشی صحبت کرده و از آن حمایت می‌کند. اقداماتی هم که تاکنون انجام شده، با حمایت شخص وزیر بوده است.» او با تاکید بر اینکه توجه به خدمات توانبخشی از بسیاری از هزینه‌های درمان جلوگیری می‌کند، توضیح داد: «به عنوان مثال اگر شخصی دچار قطع نخاع باشد، در صورتی که به موقع خدمات توانبخشی را دریافت کند، دیگر دچار مشکلات گوارشی و کلیوی نمی‌شود. این مسئله برای بیمه‌ها هم هزینه کمتری دارد. در بسته خدمات توانبخشی هم این مسئله در نظر گرفته شده است که اگر شخصی بعد از گذراندن دوره حاد بیماری خدمات توانبخشی را دریافت نکند، هزینه بر دوش خود بیمار است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: