کد خبر: ۱۳۰۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
رئیس موسسه واکسن‌سازی و سرم‌سازی رازی 11 میلیون دز واکسن تب برفکی تحویل سازمان دامپزشکی کشور شده و در سال گذشته واردات این واکسن 10 درصد متأسفانه افزایش داشته است.
شفا آنلاین:کهرام رئیس موسسه واکسن سازی و سرم سازی رازی صبح امروز در نشست خبری روز ملی کیفیت با اشاره به اهمیت کنترل کیفیت در تولیدات این موسسه اظهار داشت: کنترل کیفیت در تولید واکسن از اهمیت بالایی برخوردار است و تمامی این محصولات پس گذراندن مراحل آزمایشگاهی اجازه ورود به بازار کشور را پیدا می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،وی بیان کرد: هیچ محصولی بدون طی کردن مراحل کنترل کیفیت اجازه خروج را ندارد و حتی واکسن های حیوانی پس از بررسی نتایج آزمایشگاهی حق خارج شدن از کارخانجات واکسن سازی رازی را پیدا می‌کند.

رئیس موسسه واکسن سازی رازی با بیان اینکه کنترل کیفیت در کارخانجات داروسازی از ارزش بالایی برخورد است، افزود: برخی از محصولات به مدت دو سال در انبارها نگهداری می‌شود تا از قدرت بازدارندگی‌شان اطمینان کامل به عمل آید و این کار تحت عنوان R&B ارزش‌گذاری می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی در کشور بیماری وجود ندارد سازمانی سراغی از این موسسات نمی‌گیرد اما به محض آنکه یک عارضه‌ای در کشور عود پیدا کند و یا واکسنی دچار کمبود شود همه نگاه‌ها به این موسسه می‌شود.

کهرام ادامه داد: بیماری تب برفکی در کشور کنترل شده است و این مسئله نشان دهنده کارکرد خوب این موسسه در تولید واکسن باکیفیت زیاد است و هم اکنون 5 میلیون دز واکسن تب برفکی در انبارهای این موسسه موجود بوده و امسال کمبودی در این زمینه نداریم.

وی ابراز داشت: 11 میلیون دز واکسن تب برفکی تحویل سازمان دامپزشکی شده است و متأسفانه در سال گذشته این واکسن بدون وجود سویه‌های در گردش و نظارت به کشور وارد و در بازار پخش شد.

وی با بیان اینکه واکسن‌های تولیدی این موسسه دارای سویه‌های در گردش است، تصریح کرد: این واکسن‌ها از نظر کیفی کنترل شده است و نسبت به جنس مشابه خارجی آن بنا بر مطالعه دانشگاه تهران از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

کهرام با بیان اینکه ساختمان و تجهیزات قدیمی هیچ ارتباطی با کنترل کیفیت ندارد، ابراز داشت: تجهیزات قدیمی ارتباط تنگاتنگی با GMP ندارد و این موضوع یک تفکر نو در تولیدات است و ما سعی می‌کنیم تفکر نو در ارتباط با کنترل کیفی را در ساختار GMP در این موسسه برقرار کنیم.

وی گفت: اعضای کنترل کیفیت و تولید موسسه رازی مرتبا آموزش‌های لازم را می‌بینند تا با ایجاد تفکری نو به GMP خوبی برسیم و من امیدوارم اصول تضمین کیفیت با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد.

کهرام ادامه داد: موسسه واکسن‌سازی رازی آمادگی دارد همه نیاز کشور در زمینه واکسن‌های طیور را برطرف کند و در این موسسه بیش از 15 واکسن طیور تولید می‌شود اما متأسفانه 70 درصد از واکسن‌های موجود در کشور وارداتی است و سهم این موسسه متأسفانه تنها 30 درصد است.

وی ابراز داشت: من امیدوارم در سال اقدام و عمل واردات کاهش یابد و توجه بیشتری به تولیدات داخلی که از سطح کیفی بالایی برخوردارند در بحث واکسن و سرم انجام شود.

وی گفت: واردات واکسن نه تنها کاهش نیافته است بلکه از افزایش 10 درصدی برخوردار بوده است و در حال حاضر از 30 درصد ظرفیت موسسه رازی استفاده می‌شود.

انجام 42 طرح تحقیقاتی در سازمان کنترل کیفیت موسسه رازی
در ادامه مراسم راسخی معاون کنترل کیفیت موسسه واکسن‌سازی رازی گفت: تضمین کیفیت این موسسه نیازمند درک و فهم و ادبیات مشترک است تا با تعریف کلمات بار حقوقی و علمی کیفیت به خوبی بر همگان مشخص شود.

وی بیان کرد: تضمین کیفیت سبب پویایی این موسسه و تولیدات آن می‌شود و حداقل ویژگی که یک کالا باید داشته باشد این است که محصول مصرفی آن از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

راسخی با بیان اینکه کیفیت عالی کف خواسته‌های سازمان استاندارد است، ادامه داد: بسیاری از سازمان‌‌ها یک مجموعه انسانی هستند اما موسسه رازی به دنبال تحقق یک سیستم است و کنترل کیفیت وظیفه‌اش شناسایی معایب و نواقص کالاهای تولیدی است.

وی ادامه داد: تضمین کیفیت مانع ایجاد و بروز عیب در کالا می‌شود و همواره سعی می‌کنند که در کالاهای تولیدی میزان دور ریزی‌اش به حداقل برسد.

راسخی با بیان اینکه سیستم تضمین کیفیت برای ثروت‌آفرینی است، ادامه داد: وقتی که کالاهای تولیدی دورریزی ندارد رضایت‌مندی مشتریان به حداکثر می‌رسد و این موسسه به دنبال تحقق خواسته‌های از پیش تعیین شده مشتریان است.

وی ابراز داشت: تضمین کیفیت وظیفه‌اش شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر کیفیت واکسن‌های تولیدی است به طوری که GMP به عنوان بخشی از تضمین کیفیت در این موسسه محسوب می‌شود.

راسخی با بیان اینکه از GMP برای توزیع محصول نمونه‌برداری و بازاریابی استفاده می‌شود، ادامه داد: شناسنامه کامل تجهیزات کمک بزرگی به ما می‌کند تا معایب و نواقص را برطرف و یا آن پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: 42 طرح تحقیقاتی در حال انجام داریم که شناسنامه‌دار کردن حیوانات تحت آزمایش از جمله مهم‌ترین اقدامات این مقوله است. 

راسخی متذکر شد: این موسسه به دنبال اخذ آزمایشگاه همکار تحت لیسانس ایزو 1705 است و در آن نتایج برای کشورهای عضو یکسان است.

وی گفت: در مطالعات پایگاهی تاریخ انقضای محصولات مشخص می‌شود و ما به دنبال تعیین زمان نگهداری تولیدات و حتی طولانی‌تر کردن تاریخ انقضای آن و با ترجمه پرونده‌ها به دنبال کسب مجوز تولید واکسن در آینده هستیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: