کد خبر: ۱۳۰۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اجرای سیاست های جدید جمعیتی ابلاغی مبتنی بر درمان ناباروری ها و ترویج زایمان طبیعی تاکید کرد و گفت: توسعه و تجهیز 24 مرکز درمان ناباروری و 17مرکز درحال ساخت را در کشور در برنامه داریم.

شفا آنلاین:محمد آقاجانی روز سه شنبه همزمان با سفر وزیر بهداشت به شهرستان فسا از توابع استان فارس و درجریان افتتاح بلوک های زایمان طبیعی اظهارداشت: سیاست های جدید جمعیتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، آثار خود را در قوانین وزارت بهداشت نشان می دهد و تاکنون اجرایی و عملیاتی شده است و در همین زمینه برای توسعه درمان ناباروری و پوشش هزینه خدمات درمانی زوج های نابارور تلاش کرده ایم.

به گزارش شفا آنلاین،وی درباره عملیاتی شدن محور زایمان طبیعی به عنوان تاکیدی دیگر در سیاست های جدید جمعیتی گفت: با رایگان کردن زایمان طبیعی، توسعه زیرساخت ها، ترغیب پزشکان برای انجام زایمان طبیعی به جای سزارین، فرهنگسازی عمومی، به کارگیری دو هزار ماما در کشور واعزام عادلانه پزشکان متخصص زنان با تاکید خاص بر مناطق محروم، امروز شاهد کاهش آمار سزارین هستیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه پیش از این توجهی به زایشگاه ها نمی شد و آمار سزارین ها نیز روند رو به رشدی داشت گفت: کاهش مرگ نوزادان، دستاوردی دیگر از طرح تحول نظام سلامت بود و البته باید یک دهه تلاش می شد تا بتوانیم به شاخص های کنونی دست یابیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه براساس آمار ارائه شده، موالید در یک و نیم سال گذشته حدود چهار و نیم درصد افزایش داشته اظهار داشت:این موضوع سبب شده علاوه بر اینکه شاهد کاهش مرگ نوزادان در حین زایمان باشیم آمار مرگ و میر مادران باردار در حین زایمان نیز کاهش داشته باشد .
آقاجانی گفت:براساس سیاست‌های وزارت بهداشت تلاش داریم تا پایان دولت کنونی یک هزار و 600 واحد تک نفره زایمان طبیعی در کشور ایجاد کنیم که امروز شاهد بهره‌برداری از 714 واحد تک نفره در 132 شهر کشور هستیم.
این مقام وزارت بهداشت با اشاره به اینکه همچنان آمار سزارین در کشور غیرمنطقی و بالا است گفت: برای این که بتوانیم آمار زایمان به روش سزارین را در کشورمان پایین بیاوریم، می بایست برنامه های تشویقی در نظر گرفته شود ، حذف فرانشیز زایمان به عنوان یکی از این مشوق ها است و مشوق دوم بحث بازسازی بلوک های زایمان و زایشگاه ها و ایجاد فضاهای اختصاصی برای مادران است.
آقاجانی گفت:مبنای ارائه خدمت در بخش زایمان، کتاب دستورالعمل کشوری راهنمای کشوری خدمات مامایی و زایمان است که بر اساس آخرین منابع علمی توسط اداره سلامت مادران وزارت بهداشت تهیه شده است. این کتاب مبنای تصمیم‌گیری جهت انجام زایمان طبیعی یا سزارین است و هیچ دستورالعملی مبنی بر اجبار برای همه مادران به بیمارستان‌ها داده نشده است.
در سفر وزیر بهداشت و معاونان به شهرستان فسا همزمان 714 بخش مراقبت‌های زایمان و بلوک زایمان طبیعی در کشور به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.
این مراکز به صورت همزمان در 24 شهرستان استان فارس و درقالب 690 بلوک زایمانی در سایر استان‌ها افتتاح شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: