کد خبر: ۱۲۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در عرصه سلامت گفت: «مسلم است که ما در زمینه تخت‌های بیمارستانی با کمبود جدی مواجه هستیم.
شفا آنلاین:درصد قابل‌توجهی از تخت‌های بیمارستانی یعنی حدود ۵۷ درصد از آن‌ها فرسوده است، بنابراین برای نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی و ارائه خدمات بهتر به ایجاد تخت بیمارستانی جدید نیاز داریم.»

    به گزارش شفا انلاین:به نقل از سپید    وی ادامه داد: «در حال حاضر ۳۹ هزار تخت در دست احداث داریم. توان بازسازی دولت در طی حدود بیست سال منتهی به طرح تحول سلامت، به‌طور متوسط سالانه هزار و هفتصد تخت بوده اما در دوره نخست دولت تدبیر و امید، قرار است تا 21 هزار تخت تحویل دهیم که قدم بزرگی است ولی باز هم کافی نیست. به همین دلیل علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی به سرمایه‌گذاری خارجی نیز نیاز داریم.» حریرچی گفت:‌ «برای تخت‌های بیمارستانی بسته به مکان، نوع بیمارستان و انتظاری که از آنها وجود دارد، بسته‌های متفاوتی تعریف‌شده است.

 قاعدتا برای سرمایه‌گذاران خارجی و یا داخلی پروژه‌هایی تعریف می‌شود که برای آن‌ها جذاب باشد و سودآوری را تضمین کند. نکته مهم در مورد بیمارستان‌های احداثی با سرمایه خارجی این است که تعرفه‌هایشان طوری تنظیم شود که هم به مردم فشار وارد نشود و هم سرمایه‌گذار مطمئن باشد زیان نمی‌کند، بنابراین در بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم که یک تعرفه میانی، بین تعرفه‌های دولتی و خصوصی تعریف شود.»

 وی بیان کرد: «در حال حاضر برای سرمایه‌گذاران مختلف پروژه‌هایی معرفی شده است. آنان پروژه‌ها را مشاهده کرده‌ و با مشاوران داخلی نیز مشورت کرده‌اند. ساخت‌وساز اکثر پروژه‌ها توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود و به‌غیراز تجهیزات انحصاری که تولید داخلی ندارد، بقیه تجهیزات از داخل تهیه می‌شود. قاعدتا در این پروژه‌ها همه مشارکت‌کننده‌ها باید برنده باشند؛ اول مردم و دوم دولت به‌عنوان تامین‌کننده خدمات درمانی و سوم سرمایه‌گذار.» وی در خصوص طولانی‌شدن روند جذب سرمایه خارجی گفت: «بروکراسی جز خصایص نهادینه‌شده در سیستم دولتی ما است اما به این نکته هم توجه داشته باشید که جذب سرمایه خارجی برای نظام سلامت در کشور ما تجربه جدیدی است.

حتی در پروژه‌های صنعتی که از سال‌ها پیش صحبت سرمایه‌گذاری خارجی بوده، هنوز فاصله زیادی تا عملیاتی‌شدن جذب سرمایه و احداث پروژه داریم با این حال امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم یک پروژه را کلید بزنیم. این کار آن‌قدر اهمیت داشته که شخص رئیس‌جمهور پیگیر آن هستند و متعاقب دستور ایشان، جلسه‌ای بین وزیر بهداشت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت برگزار شد تا روند کار رعت بگیرد.» حریرچی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذار‌ها، براساس چه شاخص‌هایی پایش شده‌اند و ویژگی فنی و اقتصادی آنان بررسی شذه یا نه، گفت: «مگر می‌شود فردی برای حوزه بیمارستان‌سازی بیاید و صلاحیت فنی و تجربه کاری و توان سرمایه‌گذاری او بررسی نشود؟ هم وزارت بهداشت این اقدام را انجام می‌دهد. از طرف دیگر بانک واسط، تمام قرارداد را مطالعه و بررسی می‌کند. از طرف دیگر دانشگاهی که از طرف ما قراداد امضاء می‌کند علاوه بر اینکه تابع مقررات مالی خود است، آن قرارداد نیز باید توسط هیئت امنا تصویب شود.»

 قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که چه کسی این سرمایه‌گذاری‌ها را بیمه خواهد کرد، افزود: «تا کنون هیچ سرمایه‌گذاری خصوصی بدون تعهد و تضمین دولت وارد ایران نشده است. ولی قاعدتا مالکیت و سود سرمایه او باید تضمین شود. مسلما سرمایه‌گذار نیز پیش‌بینی‌های لازم را برای بیمه سرمایه خود خواهد داشت اما به نظر من مساله اصلی این است که ما مجموعه داخل نظام را قانع کنیم که به تخت بیمارستانی نیاز داریم و تعرفه این تخت‌ها باید طوری باشد که سرمایه‌گذار به سود معقول دست یابد. همان‌طور که گفتم این تعرفه قاعدتا تعرفه میانی بین تعرفه دولتی و خصوصی خواهد بود تا مقرون به صرفه باشد اما اگر تعرفه دولتی تصویب شود، مابه تفاوت آن با قیمت تمام‌شده را دولت باید تقبل کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: