طب چیزی جز درمان و از بین بردن دردهای بیماران اعم از جسمی و روانی نیست و درمانهای مربوط به زیبایی هم تمام موارد و اقدامات مداخلهای را شامل میشود که برای از بین بردن آلام جسمی و روانی ناشی از یک بدشکلی ساختاری یا زیباییشناسانه انجام میشود؛ طیفی وسیع که از تجویز سادهترین کرمها تا پیچیدهترین جراحیهای پلاستیک را در بر میگیرد.
شفا آنلاین: حال باید دید یک
مُراجع زیبایی چگونه بیمار تلقی میشود و اساسا چه حق انتخابهایی دارد.
پایه طراحی این مساله به نظر اینگونه است: در قدم اول در مورد مشکلی که
وجود واقعی ندارد، تبلیغ میشود و ذائقه متوسط جامعه به سمتی هدایت میشود
که از اندازه و شکل اندامها و اجزا طبیعی بدن تصویر ذهنی دارای نقص و
بیمارگونه بسازد و به انتشار الگوی تصویری مصنوعی و غیرعادی از این اجزا به
عنوان حالت ایده آل اقدام میکند.
به گزارش
شفا آنلاین:به نقل از سپید این تصویر جدید توسط انواع رسانههای
نوشتاری و دیداری به طور انبوه ارائه و توزیع میشود و تدریجا کسانی دارای
معیارهای زیبایی تعریف میشوند که چنین الگوهای غیر عادی در آنها وجود
داشته باشد.
از اینجا با تعدادی افراد مواجه هستیم که به طور غیرواقعی خود
را بیمار و غیرعادی میدانند و گروهی شرکتهای منفعتمحور و اقلیتی از بدنه
طب کشور که در انتظار آنان نشستهاند تا افرادی در توهم وجود بیماری،
رویای درمان خود را انتخاب نمایند. مرحله بعد افزایش تعداد این اقدامات
غیرلازم زیبایی و عمومی شدن آن است، به گونهای که این معیارها از الگوی
زیبایی صرف به یک نیاز برای همسانشدن با سایرین و ارزش پذیرش اجتماعی
تبدیل میشود.
گذر از مرحله «اگر اینطور باشی زیباتر هستی» به مرحله «اگر
این طور نباشی زشت خواهی بود» سکانس نهایی این تغییر ذائقه اجتماعی است.
مرحلهای که این تغییرات نقش هویتدهنده فردی و اجتماعی پیدا میکند. حدس
بقیه داستان راحت است؛ انبوه افرادی که در جو بیاعتماد بهنفسی خود را
دارای نقص فرض میکنند و به دنبال درمان چیزی میگردند که در عالم واقع یا
کتب طبی وجود ندارد و فقط در ذهن آنان ایجاد شده است. آن هم اقداماتی که در
صورت رعایت نشدن معیارهای لازم برای انتخاب آنها یا انجام توسط افراد
ناآگاه میتواند به عوارض جبرانناپذیری هم منجر شود. برای علتیابی مشکل
باید دید سود هنگفت این تجارت پرسود به کدام سبد سرازیر میشود: بعضی از
شرکتهای تجاری که دستگاهها و موارد مورد نیاز این اقدامات را وارد یا
تولید میکنند و قسمتی از سیستم درمانی کشور که بیتوجه به حیثیت حرفهای
کل مجموعه بازوی عملی این اقدام میگردد.
عوارض زیانبار بعضا جبرانناپذیر این اقدام چیست؟
جامعهای
که چهرهاش در رویای زیباترشدن مخدوش میشود. فشار اقتصادی بیهوده بر
بسیاری از خانوادههای متوسط و ضعیف که با توجه به وضعیت اقتصادی تحت فشار
خردکننده قرار میگیرند اما چارهای جز همرنگ جماعت شدن نمیبینند و
درنهایت سوختن خشکوتر جامعه پزشکی که قربانی زیادهخواهی اقلیتی محدود
میشود. نادیده گرفتهشدن مهارت و زحمات طاقتفرسا و هتک حرمت غالب پزشکان
مشغول در زمینه زیبایی که به کارهای ترمیمی مثلا در قربانیان سوانحی چون
آتشسوزی و...میپردازند یا فقط با معیارهای علمی اقدام به انجام اقدامات
زیبایی میکنند.
راهحل چیست؟
حل
این مشکل با اقدام هماهنگ وگسترده در مورد همه عناصر موثر در موضوع
امکانپذیر است. محورهایی که به عنوان سرفصلهای این اقدامات به نظر میرسد
عبارت است از:
١)
بازتعریف دوباره و واقعی زیبایی با توجه به معیارهای ملی و جهانی و اصلاح
مدل فعلی توسط جامعه و اندیشمندان، بهخصوص متخصصان عرصههای جامعه شناسی،
روانشناسی و زیباییشناسی.
٢)
عزم فرهنگی رسانهها و دولت برای پرهیز از تبلیغ این نوع زیبایی مصنوعی،
هم با مسولیتپذیری و مقاومت در برابر جاذبه مالی، توسط رسانهها و هم با
ایجاد شدن بستری توسط نهادهای اعتباری فرهنگی تا فضای رسانه از چنین تمایلی
بینیاز شود.
٣)
تقویت واحدهای ذیربط کنترلی تا بر تولید و واردات دستگاهها و مواد
اولیه این اقدامات نظارت منصفانه اعمال کند.
۴)
تنظیم کتب راهنمای دقیق برای اقدامات زیبایی بر پایه آخرین یافتههای علمی
و به کمک خبرگان دلسوز پزشکی زیبایی و در نظر گرفتن بازآموزی برای بخش
پزشکی تا موارد غیرلازم را بهتر بشناسند و بیش از پیش در حفظ سلامت جامعه و
صیانت از حرمت صنفی خود موثر باشد.
5)
هماهنگی وزارت بهداشت و نظام پزشکی و سایر واحدهای نظارتی و قضایی تا با
متخلفان و عاملان خطرساز سلامت جامعه مقابله کنند.
6)
تلاش تمام افراد جامعه برای یادگیری هر چه بهتر معیارهای واقعی برای حفظ
سلامت و زیبایی.
به امید آن روز.
بابک خطی/ متخصص کودکان