کد خبر: ۱۲۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 07
مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس از حساسیت زیادی برخوردارند و از آنجا که تاثیر غیرقابل انکاری در شکل‌دهی به شخصیت کودکان دارند، محیط نامناسب آنها و بروز مسائلی از جمله کودک آزاری در این مکان‌ها می‌تواند تبعات زیادی برای نسل آینده کشور به دنبال داشته باشد.
شفاآنلاین>اجتماعی> همزمان با انتشار خبری درباره برگزاری تجمع مدیران مهد کودک‌ها در اعتراض به وقوع یک مورد کودک آزاری، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از پلمب ۵۰ مهدکودک متخلف طی هفت ماه اخیر در سطح شهر تهران خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس از حساسیت زیادی برخوردارند و از آنجا که تاثیر غیرقابل انکاری در شکل‌دهی به شخصیت کودکان دارند، محیط نامناسب آنها و بروز مسائلی از جمله کودک آزاری در این مکان‌ها می‌تواند تبعات زیادی برای نسل آینده کشور به دنبال داشته باشد. در این بین علاوه بر آموزش مدیران و مربیان لازم است نظارت‌ها در این زمینه تقویت، و پیشگیری جای برخورد با تخلفات را بگیرد.

صبح روز گذشته حدود ۶۰ نفر از مدیران مهدکودک‌های مجوزدار در مقابل ساختمان سازمان بهزیستی کشور در واکنش به خبر تعرض به کودک شش ساله در مهدکودک‌ تجمع کردند. علت این تجمع به گفته این مدیران واکنش نسبت به خبر انتشار شده از تعرض به کودک شش ساله در مهدکودک‌ها بوده است؛ در حالی که به گفته این افراد تعرض صورت گرفته در مدارس وابسته به آموزش و پرورش و پیش‌دبستانی بوده و ربطی به مهدکودک‌ها ندارد. این مدیران مهدکودک‌ها استدلال می‌کنند که تعرض کودک شش ساله در پیش‌دبستانی بوده، چون مهدکودک‌های بهزیستی تا پایان پنج سالگی مجاز به نگهداری کودک هستند. یکی از این مدیران مهدکودک می‌گوید: متاسفانه مسئولان به خواسته‌های ما توجه نمی‌کنند و ما اکنون در مقابل سازمان بهزیستی تجمع کرده‌ایم تا از متولیان امر بخواهیم به وضعیت مهدکودک‌ها بیشتر رسیدگی شود. او ادامه می‌دهد: در اخبار آمده که به یک کودک ۶ ساله در مهدکودک تعرض شده است، در حالی که طبق بررسی و اسناد موجود، این اتفاق در مدارس وابسته به آموزش و پرورش بوده و نمی‌دانیم چه سیاستی پشت این اخبار وجود دارد که چند وقتی است درباره مهدکودک‌ها خبرهای نادرست منتشر می‌شود و مدام مهدها را می‌کوبند. این مربی مهد می‌افزاید: متولی مهدکودک‌ها سازمان بهزیستی است و امن‌ترین جا برای کودک مهدکودک‌های وابسته به این سازمان است، اما انتشار چنین اخباری فقط خانواده‌ها را دچار استرس می‌کند.

رشد قارچ‌گونه مراکز غیرمجاز نگهداری کودک

مدیر یکی دیگر از مهدکودک‌های شمال‌غرب تهران نیز می‌گوید: مهدکودک‌های غیرمجاز زیادی ایجاد شده، در حالی که مجوز از سازمان بهزیستی ندارند و باید خانواده‌ها این مراکز را بشناسند. نهادهایی همچون کانون پرورش فکری کودکان، مهدهایی که زیر نظر وزارت جوانان است، فرهنگسراها و خانه‌های مشارکت وابسته به شهرداری، موسسات زبان، برخی مدارسی که طبق قانون مجاز به نگهداری کودکان چهارتا شش سال نیستند، از جمله این اماکن هستند. این مدیر مهد می‌گوید: متاسفانه هر روز راه‌اندازی این مهدکودک‌های غیر مجاز به شکل قارچ‌گونه در حال افزایش است و تحت عنوان مهدکودک مجاز فعالیت می‌کنند، در حالی که بدترین فجایع ممکن است در این اماکن رخ دهد. برای مثال چند روز پیش گفته شد که آب جوش بر روی یک کودک در مهدکودک ریخت و کودک دچار سوختگی شد؛ این در حالی است که این موضوع در یک مهد زبان اتفاق افتاد و اکنون نیز تعرض به کودک در مرکز پیش‌دبستانی بوده و گفته‌اند مهدکودک بهزیستی بوده است. او می‌افزاید: هیچ گزارشی مبنی بر تعرض به کودک در مهدکودک‌های مجاز به سازمان بهزیستی داده نشده و اکنون نیز جلسه‌ای با حضور مدیران مهدکودک‌های معترض در سازمان بهزیستی در حال برگزاری است که قرار شده علت چنین اتفاقاتی و اخبار کذب مشخص و برای آن راه‌حلی اندیشیده شود.

واکنش بهزیستی به آزار کودک درمهد کودک

معاون اموراجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته است: مهدکودکی که در آن آزار و اذیت یک کودک شش ساله گزارش شده، از جمله مهدهای کودک مجوزدار سازمان بهزیستی کشور نبوده است. حبیب‌ا... مسعودی فرید، می‌گوید: در روزهای اخیر اخباری در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از محاکمه یک آشپز مهد کودک به جرم آزار و اذیت یک کودک ۶ ساله بود و بلافاصله بعد از انتشار این خبر، ۱۰ بازرس سازمان بهزیستی در مهد کودک‌های شمال غرب تهران که گفته می‌شد این اتفاق در یکی از این مهدها افتاده است، حاضر شدند. او با تاکید بر اینکه مهدکودکی که در آن آزار و اذیت کودک ۶ ساله اتفاق افتاده است، مجوز سازمان بهزیستی را نداشته، می‌افزاید: مهد کودک مورد اشاره از جمله مهدهای مجوزدار سازمان بهزیستی کشور نبوده و سازمان مسئولیتی در قبال این مهدکودک ندارد. مسعودی فرید با اشاره به ممنوعیت حضور نیروهای مرد در مهدهای کودک اظهار می‌کند: براساس بخشنامه سازمان بهزیستی تمام مربیان و خدمه فعال در مهدهای کودک را بانوان تشکیل می‌دهند و آقایان اجازه حضور به عنوان نیروهای خدماتی و یا آموزشی را در مهدهای کودک ندارند. او درباره سن نگهداری از کودکان در مراکز سازمان بهزیستی تصریح می‌کند: کودکانی که در مهدهای کودک سازمان بهزیستی پذیرفته می‌شوند، از سن نوباوگی تا پایان پنج سالگی بوده و کودکان شش سال که در سن پیش‌دبستانی هستند، در مهدهای کودک سازمان بهزیستی پذیرفته نمی‌شوند.

پلمب مهد‌های متخلف

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از پلمب ۵۰ مهدکودک متخلف طی هفت ماه اخیر در سطح شهر تهران خبر داد. مسعودی فرید گفت: طی هفت ماهه گذشته ۵۰ مهدکودک متخلف غیرمجاز در سطح شهر تهران شناسایی و نسبت به پلمب این مهدها اقدام شده است. او افزود: موارد متعدد تخلف در این مهدهای کودک گزارش شده است و به همین خاطر نسبت به پلمب آنها اقدام شد. او با تاکید براینکه «تمامی مهدهای کودک در شهرها و روستاها موظف هستند طبق برنامه‌های سازمان بهزیستی عمل کنند»، اظهارکرد: در صورتی که مهدهای کودک براساس ضوابط و برنامه‌های سازمان بهزیستی عمل نکنند، ابتدا تذکر شفاهی دریافت می‌کنند و اگر به وضعیت رسیدگی نشود، پس از ارائه اخطار کتبی، نسبت به پلمب مهدها اقدام می‌شود. مسعودی‌فرید با اشاره به اهمیت اخذ شهریه قانونی از سوی مهدهای کودک و محتوای آموزش داده شده از سوی مدیران مهدها به کودکان خاطرنشان کرد: مهدهای کودک باید طبق اعلام سازمان بهزیستی کشور از خانواده کودکان شهریه اخذ کنند، ضمن اینکه آموزش‌های خود به کودکان را نیز بر پایه محتوای آموزشی سازمان بهزیستی قرار دهند. او با بیان اینکه «محتوای آموزشی مهدهای کودک براساس نظارت کارشناسان تهیه و به مهدها ابلاغ می‌شود»، تصریح کرد: مهدهای کودک موظف هستند از محتوای آموزشی تهیه‌شده از سوی کارشناسان سازمان بهزیستی کشور تابعیت کنند. به گزارش میزان، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درباره فرایند اخطارهای ارائه شده به مهدهای کودک اظهارکرد: در ابتدا اخطارهای شفاهی و کتبی داده می‌شود و صاحبان مهدهای کودک موظف هستند طی یک ماه نسبت به رفع اخطار اقدام کنند؛ در غیر این صورت مهدکودک مورد نظر پلمب می‌شود.

رعايت دقيق‌تر قواعد وضوابط از سوى مهدها

یک وكیل دادگسترى و عضو انجمن حمایت از حقوق كودكان درباره عملکرد سازمان بهزیستی کشور برای مدیریت مهدکودک‌های کشور  می‌گوید: بهزيستى به عنوان مرجع اعطا كننده مجوز به مهد كودک‌ها ملزم به نظارت بر آنها و عملكردشان است؛ در این شرایط قطعا دقت و بررسى عملكرد مهد كودک‌ها توسط سازمان بهزيستى اقدامى مثبت تلقى مى‌شود. مونیکا نادی می‌افزاید: اينكه ضمانت اجراى تخلف از ضوابط يعنى اخطار به مهدها براى رفع موارد تخلف و پلمب در صورت عدم رفع ايرادات اجرايى شود، قطعا مى‌تواند در كاهش وقوع تخلفات و رعايت دقيق‌تر قواعد و ضوابط از سوى مهدها موثر باشد؛ رويکردی كه شايد تاكنون به طور خاص اجرا نشده است. به گفته او البته اينكه مفاد ضوابط تعيينى بهزيستى چه است و يا محتواى آموزشى كه براى كودكان مقرر شده از چه كيفيتى برخوردار است نیز بايد مورد توجه قرار گيرد و نظارت مداوم و مستمر باشد، در ضمن تغيير آنها نیز برحسب ضوابط و شرايط بايد در مواقع مقتضى صورت گيرد.آرمان امروز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: